Sunday, Jul 8, 2018

صفحه نخست » گفتگوی ایرنا با تریتا پارسی

trita_070818.jpgایرنا - یک تحلیلگر مسایل بین المللی در آمریکا، واکنش اروپا به اقدامات مخرب ترامپ ضد برجام را دیرهنگام دانست و در عین حال تاکید کرد: حضور ایران در توافق هسته ای زمانی توجیه پیدا می کند که منافع اقتصادی ایران که در این توافق وعده داده است، تضمین شود.

«تریتا پارسی» بنیانگذار و رئیس سابق شورای ملی ایرانیان آمریکا موسوم به نایاک روز جمعه به وقت محلی در گفت و گو با ایرنا افزود: برای اروپا دفاع از برجام دیگر فقط در مورد برجام نیست. دفاع از آن مربوط به استقلال آنها و مقاومت در مقابل آن چیزی است که برای اروپایی ها به طور فزاینده ای درباره ترامپ روشن شده است؛ آنها به این نتیجه رسیده اند که اروپا از نظر ترامپ دشمن است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید


وی افزود: آنها متوجه شده اند که ترامپ به دنبال نابود کردن نهادهای بین المللی و پیمان هایی است که پایه اصلی نظم جاری جهان را تشکیل می دهند.

این تحلیلگر مسایل بین المللی درباره اهمیت دیدار حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران از سوئیس و اتریش که برخلاف فشارهای کاخ سفید برای انزوای ایران صورت گرفت، اظهار کرد: این دیدار نشان می دهد که هم ایران و هم اتحادیه اروپا به دنبال بهره برداری از تمام فرصت های در دسترس برای نجات برجام از فروپاشی هستند.


پارسی ادامه داد: با این حال باید گفت، حسن نیت کافی نیست. همچنین باید اراده سیاسی پایداری وجود داشته باشد، زیرا این رقابت بین اروپا و ترامپ روندی طولانی و بلند مدت خواهد بود.


وی بسته اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته ای را حیاتی دانست و تاکید کرد: ایران دلایل بسیاری برای ادامه حضور در برجام ندارد، مگر اینکه اروپا بتواند بسته ای ارائه دهد که تضمین کند که ایران مزایای اقتصادی را که در توافق هسته ای وعده داده شده بود، دریافت کند. از این جهت، این بسته بسیار ضروری است.


این تحلیلگر سیاسی در عین حال از کم کاری فرانسه، آلمان و انگلیس انتقاد و تصریح کرد: این سه کشور، موسوم به EU3 به اندازه کافی برای محافظت از برجام تلاش نکرده اند و تلاش های فعلی آنها واکنش بسیار دیرهنگام به اقدامات مخرب ترامپ است.


پارسی ادامه داد: اتحادیه اروپا برای مدت طولانی فکر می کرد که با دادن امتیاز از سوی خود یا ایران، می تواند ترامپ را متقاعد کند تا دست از مخالفت با برجام بردارد. برای اتحادیه اروپا بیش از حد طول کشید تا متوجه شود که ترامپ کاری به تلاش های این اتحادیه ندارد و دنبال به هم زدن توافق هسته ای است.


وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، بسیاری از ایده هایی که اتحادیه اروپا در حال حاضر در نظر دارد تا در زمینه تقویت روابط اقتصادی با ایران را پیاده کند باید دو سال پیش، زمانی که مشخص شد روند تعلیق تحریم های آمریکا عمیقا مساله دار است، انجام می شد.


وی در پاسخ به این سوال که شرکت ها کوچک و متوسط تا چه حد می توانند برای منافع اقتصادی ایران موثر باشند، گفت: دولت های اتحادیه اروپا نمی توانند شرکت های بزرگ اتحادیه اروپا را مجبور به تجارت با ایران کنند. این شرکت ها بازار ایران را بر بازار آمریکا انتخاب نخواهند کرد.
بنیانگذار شورای ملی ایرانیان آمریکا افزود: بنابراین، تنها با شرکت های کوچک و متوسط که با بازار تجاری آمریکا درگیر نیستند و با تنبیه های آمریکا روبرو نخواهند شد، می توان به کار ادامه داد اما این که آیا این شرکت های کوچک تر می توانند ایران را از مزایای اقتصادی که وعده داده شده است بهره مند، همچنان باید منتظر ماند و دید.


پارسی همچنین به ابعاد امنیتی و تاثیر فروپاشی توافق هسته ای بر اروپا و جهان اشاره کرد و گفت: این موضوع برای اتحادیه اروپا بسیار مهم است نه تنها به دلیل آن که مانع از یک جنگ میان آمریکا و ایران شده و راه ایران را به سوی ساخت بمب هسته ای می بندد، بلکه همچنین به این دلیل که این توافق، نماد بسیار مهم چند جانبه گرایی است که اتحادیه اروپا آن را در مرکز امنیت خود می داند؛ مساله ای که ترامپ آن را برای قدرت آمریکا بسیار خطرناک می داند.


حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز پنج شنبه در تماس تلفنی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد: اگر روند کار اجلاس وزرای کشورهای اروپایی در وین برای ترغیب ایران به همکاری و فعالیت مشترک امیدوارکننده باشد، مسیر همکاری را با اروپا ادامه خواهیم داد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم روز جمعه پس از نشست وزیران خارجه کمیسیون مشترک برجام گفت: باید ببینیم که آیا موارد بیانیه کمیسیون مشترک برجام ، منافع اقتصادی مردم ایران را تامین می کند یا نه. سپس براساس آن وارد عمل خواهیم شد. به اعتقاد من، اراده ای سیاسی برای ادامه کار و حفظ این توافق وجود دارد. اما باید ببینیم که این موضوع در عمل چه خواهد شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy