Wednesday, Jul 11, 2018

صفحه نخست » فرار به اروپا، قاچاق روزانه ۳۰۰ نفر از مرزهای شمال غربی کشور

farar_071118.jpg«حمید انوری»، خبرنگار انصاف نیوز: چندی پیش خبرنگار انصاف نیوز به یکی از کسانی که در زمینه‌ی قاچاق انسان فعالیت می‌کند مراجعه کرد و خود را مهاجری معرفی کرد که می‌خواهد به اروپا برود. در این بین این فرد به نکات جالبی از جمله: خروج غیرقانونی روزانه ۳۰۰ نفر از مرزهای شمال غربی و افزایش مهاجرت مردم افغانستان به ایران برای رفتن به اروپا به دلیل ناامنی و افزایش نرخ ارز در ایران اشاره کرد.

سلیم [نام مستعار]، به گفته‌ی خودش حدود ۱۲ سال در این کار فعال است و خود را حرفه‌ای می‌داند. در مدتی که خبرنگار نزد او بود، چندین بار افراد مختلفی از مرزهای شمال غربی، ترکیه و یونان، با سلیم تماس گرفتند، تا وضعیتشان را به او اطلاع دهند.

پنج نقطه‌ی مرزی برای خروج غیرقانونی

او در مورد نحوه‌ی قاچاق انسان و ترانزیت افراد گفت: هزینه‌ی رفتن تا ترکیه دو و نیم میلیون تومان است. اگر چهار نفر بودید یک سواری می‌آمد اینجا و شما را تا مرز می‌برد، اما چون کمترید، به میدان آزادی می‌روید و آنجا اشخاص دیگری هم به شما ملحق می‌شوند و بعد ماشینی می‌آید تا شما را ببرد.

سلیم درباره‌ی بسته شدن مرزها و دیوارکشی از سوی ترکیه برای جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران گفت: پنج نقطه‌ی مرزی وجود دارد که شما را قاچاقی به ترکیه می‌فرستیم، یکی از آنها بسته شده، اما بقیه باز است. برای کسی که راه‌بلد است مشکلی نیست.

سلیم در ادامه درباره‌ی چگونگی این سفر توضیح داد: به صورت زمینی فرستاده می‌شوید که حدود پنج ساعت از مرز ایران تا ترکیه پیاده‌روی دارد. بعد از خروج غیرقانونی از مرز، افراد ما شما را به شهر «دُغو بایَزید» می‌برند. در آنجا شما به خانواده‌ی خود زنگ می‌زنید و خبر رسیدنتان را می‌دهید تا پول به حساب ما حواله شود. در دُغو بایَزید دو، سه روز در خوابگاه می‌مانید تا پاسپورت‌های ایرانی برای شما آماده کنیم. بعد از اینکه آماده شد، شما را به وسیله‌ی اتوبوس به استانبول می‌فرستیم.

جعل پاسپورت

او در پاسخ به اینکه پلیس ترکیه با توجه به تفاوت چهره‌ی افغانستانی‌ها با ایرانیان مشکوک نمی‌شود، گفت: شهروندان زیادی در ایران هستند که چهره‌ی آنها شبیه به افغان‌هاست. مثل: مشهدی‌ها و... خیلی از آن‌ها را بدون مشکلی فرستادیم.

او همچنین درباره‌ی نگرانی از دستگیر شدن از سوی پلیس ترکیه بدلیل پاسپورت‌های جعلی نیز گفت: درست است که نسبت به قبل شرایط کمی سخت‌تر شده، اما تنها تفاوتی که کرده این است که قبلا ۲۰، ۳۰ نفر را با یک اتوبوس می‌فرستادیم، اما الان حداکثر چهار نفر را می‌فرستیم و اینکه شما پاسپورت‌هایتان را به پلیس نشان نمی‌دهید بلکه شاگرد راننده آن‌ها را از مسافران جمع کرده و یکدفعه به پلیس راه که در مسیر دُغو بایَزید- استانبول است، می‌دهد تا مهر شود.

او در ادامه توضیح داد: بعد از استانبول به غرب ترکیه می‌روید تا به یونان فرستاده شوید و تا آنجا دو مسیر زمینی و دریایی وجود دارد. احتمال اینکه زمینی موفق شوید کم است بخاطر همین شما را دریایی می‌فرستیم که هزینه‌ی آن ۸۰۰ دلار می‌شود.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

احتمال غرق شدن

سلیم در پاسخ به این پرسش که «بعضی از افرادی که دریایی رفتند، غرق شدند!»، اظهار کرد: بعضی از قاچاق‌برها هستند که مبلغ کمتری می‌گیرند و مسافران بیشتری سوار می‌کنند. مثلا در یک قایق ۹۰ نفر را سوار می‌کنند، اما ما فقط ۲۵ نفر می‌بریم و تا به مقصد نرسیدید پولی نمی‌گیریم، پس به نفع ماست که سالم به مقصد برسید، اما این را بگویم که راه قاچاق انسان است و خطراتی دارد.

وی در ادامه توضیح داد: وقتی به جزیره [یونان] رسیدید پلیس شما را بازداشت می‌کند و به کمپ سازمان ملل می‌فرستد. در آنجا به شما دوبرگه می‌دهد که اوراق شناسایی شماست و آن را باید همراه داشته باشید تا بتوانید در شهر رفت‌وآمد کنید.

او افزود: تا یونان شما را می‌فرستیم، اما اگر بخواهید به یکی از کشورهای اروپایی بروید، کسانی را داریم که شما را ببرند. البته در یونان افراد زیادی هستند که به اروپا می‌روند و شما براحتی می‌توانید با آنها ارتباط بگیرید و بروید.

خروج روزانه ۳۰۰ نفر از مرز

سلیم در بین صحبت‌های خود به موارد جالبی هم اشاره کرد، او درباره‌ی موج مهاجرت افغانستانی‌هایی که از ایران به اروپا رفتند، گفت: موج مهاجرت سال ۹۴ اتفاق افتاد و چندین ماه طول کشید؛ از اردیبهشت تا پاییز که مرزهای اروپا باز بود، حدود ۵۰۰ هزار نفر رفتند و بیشتر آنها مهاجران افغانستانی بودند که در ایران زندگی می‌کردند.

ایسنا از قول «عبدالرضا رحمانی فضلی»، وزیر کشور در تاریخ ۱۲ تیرماه سال جاری نوشت: « اگر ۲۴ ساعت چشمانم را روی هم بگذارم بیش از یک میلیون پناهنده از مرزهای غربی به اروپا می‌روند.»

او افزود: بیشتر کسانی که در چند ماه گذشته فرستادم. مردمی بودند که از افغانستان وارد پاکستان و سپس وارد ایران ‌شده بودند. امسال وضعیت ناامنی در افغانستان نسبت به سال‌های قبل خیلی بدتر شده است.

سلیم در گفته‌های خود، مدعی شد: در بین کسانی که به اروپا فرستادم؛ خانواده‌های سیاستمداران و نیروی‌های نظامی افغانستان هم بودند.

او در پاسخ به اینکه «به طور میانگین روزانه چند نفر قاچاقی به ترکیه می‌روند؟»، گفت: سر جمع حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر می‌روند. خودم ماهانه بطور تقریبی ۴۰ نفر را می‌فرستم!

«محمد مهدی جوانمرد قصاب»، رییس میز افغانستان در سازمان توسعه‌ی تجارت هم در ۲۶ خردادماه امسال به ایسنا گفته بود که با توجه به افزایش نرخ ارز، در موارد متعدد شاهد مهاجرت افغانی‌های ساکن ایران هستیم و این افراد به صورت غیرقانونی به جای آمدن به ایران به کشورهای اروپایی، ترکیه یا کشورهای عربی برای کار مهاجرت می‌کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy