Saturday, Jul 21, 2018

صفحه نخست » غیبت جنجالی روحانی در رأی‌گیری مجمع برای بازگشت سپنتا نیکنام + یک عکس

sepanta_072118.jpgرادیو زمانه، پس از ماه‌ها جدال مجلس و شورای نگهبان بر سر بازگشت سپنتا نیکنام، نماینده زرتشتی یزد به شورای شهر، قرار بود سرنوشت این مسئله در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت مشخص شود. جلسه‌ای که اگرچه اکثریت اعضای مجمع در آن رأی به ادامه کار سپنتا نیکنام در مقام عضو شورای شهر یزد دادند، اما غیبت حسین روحانی رئیس جمهوری و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور حاشیه ساز شد. روحانی در حالی ترجیح داد در این رأی گیری حضور نداشته باشند که تا کنون از حل مشکل سپنتا نیکنام استقبال می‌کرد.

وزیر کشور نیز غایب دیگر بود، فردی که موضوع مستقیماً به حوزه مسئولیتش مربوط بود. تابناک در گزارشی دولت روحانی را «دولت شعارهای قشنگ» خوانده که به هنگام عمل پا پس می‌کشد. هر چند در این جلسه محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص نیز غایب بود.

نظر شما درباره این عکس چیست؟ / رای‌گیری برای بازگشت سپنتا نیکنام به شورای‌شهر یزد

تصویر زیر مربوط به لحظات رای‌گیری در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

18-7-21-16914Screen Shot 1397-04-30 at 15.44.35.png.jpg

دولت «شعارهای قشنگ»؛ چرا روحانی و وزیر کشورش در جلسه تعیین تکلیف «سپنتا» غایب بودند؟!

تابناک - سرانجام موضوع حضور «سپنتا نیکنام»، عضو زرتشتی شورای شهر یزد که با حکم دیوان عدالت اداری، از حضور در شورای اسلامی این شهر بازمانده و به یک مسأله بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی تبدیل شده بود، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد تا این نهاد حکم نهایی را پیرامون حضور یا عدم حضور وی در شورای اسلامی شهر یزد صادر کند.

چندین ماه از ارجاع پرونده سپنتا نیکنام به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصمیم گیری نهایی در خصوص وی گذشت تا اینکه هفته گذشته خبر آمد، این مسأله در نهایت در دستور کار مجمع قرار گرفته و به زودی اعضا در خصوص اینکه اقلیت های دینی می توانند عضوی از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور باشند، تصمیم گیری خواهد کرد.

سرانجام امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی این مسأله را در دستور کار قرار داد و نیز در این جلسه، قانون شوراهای 1375 مورد اشاره قرار گرفت که با شمول این قانون و تبصره آن، اقلیت‌ها می‌توانند در انتخابات شوراها شرکت کنند. اعضای مجمع همچنین ماده 4 مصوبه اخیر مجلس درباره حضور اقلیت ها در شوراها را با دو سوم آرا تصویب کردند که مطابق با این تصمیم، سپنتا نیکنام منتخب زرتشتی شورای شهر یزد به عضویت شورا درآمد و می تواند پس از این به کار خود در شورای شهر بازگردد.

اما سپنتا نیکنام طی روزهای گذشته و در حالی که می دانست موضوع مربوط با او در نهایت طی هفته جاری در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت قرار می گیرد، در نامه ای از رئیس جمهور خواستار اجرا و عمل به شعارهای انتخاباتی اش شده بود و همچنین خواسته بود، برای متقاعد کردن اعضای مجمع در جلسه امروز حاضر شده و در دفاع از حضور اقلیت ها در شوراها سخنرانی کند.

اما در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، که اکثر قریب به اتفاق آن ـ جز چند تن ـ مخالفتی با عضویت اقلیت های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا از خود نشان ندادند، نه تنها «حسن روحانی» رئیس جمهور حاضر نشد و در دفاع از این مسأله صحبت نکرد، بلکه حتی «عبدالرضا رحمانی فضلی»، وزیر کشور دولت تدبیر و امید که این مسأله ارتباط مستقیمی به او داشت، از حضور در جلسه مجمع خودداری کرد.

ناگفته نماند که تا کنون این رفتارهای روحانی و اعضای دولتش را در مسائل و مباحث دیگری هم دیده ایم که هرچند شعارهای پر طمطراق و قشنگی پیرامون برخی موضوعات می دهند، در نهایت به عرصه و ورطه عمل که می رسد، خیلی خود را پایبند به آنچه به عنوان شعار مطرح کرده اند، نشان نمی دهند.

در حقیقت می توان دولت «حسن روحانی» را «دولت شعارهای قشنگ» نام نهاد، زیرا او در جریان تبلیغات انتخاباتی سال 92 و 96 هم بارها شعارهایی در حضور مردم سر داده است، ولی به وقت عمل که رسیده، از آن موضوع یا پا پس کشیده یا اینکه به نحوی تلاش کرده اند آن را خارج از اختیارات دولت بنامند.

مشخصا در مورد حصر، برداشتن تحریم ها و عدم اتخاذ تصمیمات خلق الساعه اقتصادی می توان ملاحظه کرد که روحانی بارها در این خصوص صحبت کرده و شعارهای آنچنانی درباره این موضوعات سر داده است؛ اما در عمل نه تنها نتوانسته به آن رفتار کند، بلکه در برخی موضوعات به دلیل بهره گیری های سیاسی و انتخاباتی ـ هرچند اختیار عمل وجود داشته ـ از تحقق شعار انتخاباتی خود نیز ممانعت کرده است.

درباره «سپنتا نیکنام» هم دقیقا چنین رویه ای را شاهد بوده ایم. شاید این عضو زرتشتی شورای شهر یزد، امید زیادی به تدبیر روحانی و دولتش بسته بود تا بتواند مطابق با قانون و خواست مردم این شهر به جایگاه خود در شورا بازگردد. این امید حتی تا روز گذشته هم برای او زنده بود، چون مطابق با آن به رئیس جمهور نامه نوشت و از او درخواست هایی مطرح کرد، اما روحانی ترجیح داد، خواسته او را یا نشوند یا ندیده بگیرد!

به هر حال، همان طور که در تصاویر منتشر شده از جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام می توان دید، اکثریت قریب به اتفاق اعضای مجمع ـ جز چند تن ـ مهر موافقت خود را پای حکم حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد زدند تا مجمع و نظام اسلامی نشان بدهد، بن بستی در تصمیم گیری ها ندارد، اما کاش رئیس جمهور هم پای وعده خود به اقلیت ها می ماند و امروز در مجمع در دفاع از سپنتا سخن می گفت.

گفتنی است، پس از رأی آوری سپنتا نیکنام، حضور منتخب زرتشتی شورای شهر یزد در این شورا اختلاف‌نظرهایی را میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان ایجاد می کرد. در این باره آیت‌الله یزدی از فقهای عضو شورای نگهبان گفته بود که فقهای شورای نگهبان به اتفاق به توقف فعالیت نیکنام رأی دادند و تأکید داشتند، تصمیم‌گیری اقلیت مذهبی برای مسلمانان خلاف شرع است.

آذر ماه سال گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند، اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند. این مسأله چون مورد اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس بود برای تصمیم‌گیری به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده و در نهایت با تصویب بیش از دو سوم اعضای مجمع اعلام شد که عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد اشکالی ندارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy