Saturday, Jul 21, 2018

صفحه نخست » آزادی بیان به سبک مهران مدیری: توضیح نمی‌دهم ولی توضیح می‌خواهم!

modiri_072118.jpg-مدیر مسئول روزنامه شرق می‌گوید این گزارش گردآوری اطلاعاتی بود که در جلسات علنی دادگاه توسط نماینده دادستان و گزارش‌های خبرگزاری میزان تنظیم شده است.
-احسان علیخانی گفته که «من و امثال من گوشت‌های قربانی خوبی هستیم برای تیتر بودن، دست به دست شدن، فحش شنیدن ، دیوار کوتاه بودن در برابر مشکلات و گرفتاری مردم...»
-مهران مدیری بدون هیچ توضیحی از روزنامه شرق شکایت کرده است!
-صدا و سیمای جمهوری اسلامی آنتن تلویزیون را برای توضیح‌ در اختیار احسان علیخانی قرار داد!

کیهان لندن - مهران مدیری بازیگر و کارگردان تلویزیون در واکنش به رسانه‌ای شدن دریافت وام ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی از موسسه مالی اعتباری ثامن‌الحجج که تشت رسوایی‌اش به زیر افتاده، به دادسرای رسانه و فرهنگ رفته و از روزنامه شرق شکایت کرده است. این در حالیست که روزنامه شرق اعلام کرده که مستندات گزارش بر اساس اطلاعات نماینده دادستان و گزارش‌های خبرگزاری «میزان» بوده است.

مهران مدیری در واکنش به رسانه‌ای شدن بدهکاری ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی‌اش به موسسه مالی اعتباری ثامن‌الحجج که این روزها روند رسیدگی قضایی را طی می‌کند، از روزنامه انتشاردهنده آن یعنی روزنامه شرق شکایت کرده است.

ایسنا نوشته که مهران مدیری صبح شنبه سی‌ام تیرماه همراه وکیل خود شخصا در دادسرای رسانه و فرهنگ حاضر شده و علیه روزنامه شرق و فیلم آنلاین شکایت کرده است. این در حالیست که روزنامه شرق نام مهران مدیری و احسان علیخانی را در گزارش خود درج نکرده و با حروف اختصاری م.م و ا.ع، طبق روال حفظ حریم مفسدان مالی در جمهوری اسلامی، عمل کرده است.

شایع شده است که گزارش جنجالی روزنامه شرق با درخواست بانک مرکزی منتشر شده، اما به گفته مهدی رحمانیان مدیر مسئول این روزنامه، گردآوری اطلاعاتی بوده که در جلسات علنی دادگاه توسط نماینده دادستان و گزارش‌های خبرگزاری «میزان» رسانه قوه قضاییه تنظیم شده است.

او گفته که «هیچکس از بانک مرکزی و هیچ نهاد یا سازمان دیگری به ما سفارش نوشتن گزارش را نداده است. نه در گذشته و نه در زمان حال و نه در آینده ما نگارش هیچ گزارش سفارشی‌ای را نپذیرفته و نمی‌پذیریم. »

حالا معلوم نیست، چرا زور مهران مدیری که از رنج و مشکلات مردم برنامه‌های کمدی درست کرده و به خورد مخاطبان می‌دهد، به روزنامه شرق و وبسایت فیلم آنلاین رسیده و او از مقامات قوه قضاییه گلایه یا شکایت نکرده یا چرا حتی به خبرگزاری «میزان» که مربوط به قوه قضاییه است، به قول معروف «گیر» نداده است!

مطالب بیشتر در کیهان لندن

گذشته از اینکه کدگذاری‌ روزنامه شرق با حروف اول نام افراد، که معمولا در مورد دیگر مفسدان اقتصادی کار دشواری است، درباره دو مجری شناخته شده تلویزیون جمهوری اسلامی نیاز چندانی به تلاش از سوی مخاطب برای کشف آنها نداشته است.

پس از انتشار گزارش روزنامه شرق، مهران مدیری حتی به مخاطبان نیز توضیحی در رابطه با اتهامات وارد شده نداده و مستقیم موضوع شکایت از روزنامه شرق و همچنین فیلم‌آنلاین را که این گزارش را بازنشر کرده، اعلام کرده است. گفتنی است که همزمان یک ویدئوی قدیمی از او در فضای مجازی نشر پیدا کرده که در آن می‌گوید برای هیچ چیزی نباید توضیح داد! روشی که همیشه در جمهوری اسلامی به کار گرفته شده و به اصطلاح هنرمندان هم از آن پیروی می‌کنند!

و اما احسان علیخانی مجری و تهیه‌کننده «ماه عسل» نیز هم در بیانیه‌ای طولانی به دفاع از خود پرداخت و هم صدا و سیمای جمهوری اسلامی در برنامه «حالا خورشید» با اجرای رضا رشیدپور فرصت توضیح به او داد! آن هم چه فرصتی! حتی زمان این برنامه صبحگاهی هم بدون اطلاع قبلی به مخاطبان تغییر کرد و این برنامه ساعت ۱۷/۴۰ دقیقه روی آنتن رفت تا علیخانی بتواند توضیح بدهد! فرصتی که صدا و سیمای رژیم تا کنون به هیچ احدالناسی برای اثبات بی‌گناهی‌اش نداده است!

علیخانی پیشتر در بیانیه‌اش برای کسانی ابراز تأسف کرد که «راه فرار از بحران‌هایی که بعد از انواع بی‌تدبیری‌ها گرفتارش شدند را این دیدند که آبروی ما را ببرند و خودشان زیرسایه امن پست و مقامشان بنشینند.» او توضیح نداد که منظورش چه کسانی هستند.

احسان علیخانی همچنین نوشت: «من و امثال من گوشت‌های قربانی خوبی هستیم برای تیتر بودن، دست به دست شدن، فحش شنیدن ، دیوار کوتاه بودن در برابر مشکلات و گرفتاری مردم، مقصر تمام کمبودها و منحرف کردن حواس مردم از موضوعات و معضلات اصلی کشور...» وی باز هم توضیح نداد که او و «امثال» او برای چه کسانی «گوشت‌های قربانی خوبی» هستند!

این مجری و تهیه‌کننده صدا و سیمای جمهوری اسلامی با اشاره به شیوه‌ی نام برده شدن از خودش در گزارش شرق نوشت که «(ا-ع) چهره مرموزی است تا آرنج دستش به خیانت در بیت‌المال آلوده است. مثل خیلی‌های دیگر که دستشان در جیب مردم رفت و بعدها نه از زندان که سر از جاهای دیگر درآوردند؛ جایی شبیه کانادا. اما من احسان علیخانی هستم تهیه‌کننده و مجری تلویزیون، تاکید می‌کنم تهیه‌کننده! در تهران زندگی می‌کنم و خانه و دفترم هم مشخص و عیان است. من احسان علیخانی مجری و تهیه‌کننده تلویزیون و سینما هستم. اگر منظور رسانه‌های مجازی و غیرمجازی از (ا-ع) همان احسان علیخانی است که باید بگویم اشتباه گرفتید. آن دزد اموال بیت‌المال و مردم من نیستم.»

این مجری و تهیه‌کننده تلویزیون در ادامه توضیح داده است: «من احسان علیخانی مثل خیلی از شهروندان دیگر روزانه چشمم به اخبار است تا ببینم در این شرایط اقتصادی، دلار، یورو ، سکه ، بی‌برقی، بی‌آبی ، بدهی هزاران میلیاردی تعداد اندکی‌ به سیستم بانکی، عدم انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و... تکلیف زندگی‌مان چه می‌شود؟ اما بجای جواب اینها چه دیدم؟ اسم خودم را.»

با همه این توضیحات اما او همکاری با موسسه ثامن‌الحجج را پذیرفته ولی در چند بند توضیح داده که این کار غیرقانونی نبوده و بر اساس نظارت‌های صدا و سیمای رژیم انجام شده است:

«۱-موسسه ثامن الحجج سال‌ها قبل از همکاری با گروه اجتماعی شبکه سه در تمامی رسانه‌های رسمی کشور نظیر (روزنامه‌ها، تیزر و برنامه‌های اسپانسری تلویزیونی ، خبرگزاری‌ها، سایت‌ها‌، بیلبوردهای شهری، باشگاه‌های فرهنگی و‌ ورزشی و...) حضور داشته که معنای این حضور پررنگ یعنی داشتن مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح، در نتیجه، اهدای مجوز تاسیس، مجوز گسترش موسسه تا بیش از ۵۰۰ شعبه فعال، مجوز افتتاح حساب برای مردم و‌ صاحبان صنایع، مجوز برای تبلیغات تا مجوز برای انحلال این موسسه، ربطی به من و امثال من ندارد. ما با یک موسسه قانونی بر اساس نص صریح قانون و نظارت های دائمی صدا و سیما کار کردیم.

۲-طبق روال طبیعی هزینه‌های اکثر برنامه و‌ سریال‌های پربیننده در تلویزیون که شما تماشا کردید به عهده اسپانسرها است، موسسه مذکور هم در سال ۹۱ تقاضای همکاری با گروه برنامه‌ساز ما را داشته و شبکه بعد از بررسی و استعلام از مراجع ذیصلاح و دریافت مجوز تبلیغات از موسسه، بنده را به عنوان تهیه‌کننده به این موسسه معرفی کرد. یعنی مثل تمام تهیه‌کنندگان سازمان نه بیشتر و نه کمتر.

۳-طی سه سال و‌‌ نیم و در قالب شش قرارداد با صدا و سیما و شبکه، شش عنوان برنامه (دو‌نیمه سیب، ماه عسل ۹۲، ماه عسل ۹۳، سه ستاره، ویژه برنامه تحویل سال ۹۳ ، بهارنارنج ) تولید و‌ پخش شد که مبلغ مذکور از جانب اسپانسر بعد از تایید بر‌آورد هزینه‌های تولید توسط کارشناسان مربوطه شبکه و بابت تهیه و تولید به صدها نفر عوامل و هزینه‌های تولید به تهیه‌کننده تخصیص می‌یابد. (روابط عمومی، گروه اجتماعی و مدیر مالی شبکه سه در صورت صلاحدید اسناد و قرارداد ها را منتشر کنند.)

۴-من مدیر نیستم، مسئول نیستم، کارمند دولت نیستم، کارمند صدا و سیما هم نیستم، من تهیه‌کننده و ‌برنامه‌ساز مستقل هستم، ولی فراتر از هر بازی رسانه‌ای، تهمت و قضاوتی، خودم را در برابر قانون و اذهان مردم پاسخگو می‌دانم. حالا هم از شبکه سه و صدا و سیما و ‌مراجع ذیصلاح قضایی و نظارتی خواهش می‌کنم تا به طور دقیق این موضوع را بررسی کنند و نتیجه را شفاف به مردم گزارش دهند.»

احسان علیخانی در واقع با این بیانیه طول و دراز خود و توضیحاتی که داده است، مدعی می‌شود که اگر در این مناسبات موجود مشکلی هست، تقصیر امثال او نیست! بلکه آب از سرچشمه گل‌آلود است و امثال وی مصرف‌کنندگان این آب گل‌آلود هستند! ولی هر کسی می‌داند که در این مناسبات، هر کسی را امکان استفاده از این آب گل‌آلود و امکانات و روابط تا بُن استخوان فاسد نیست!

در گزارش ۲۷ تیرماه روزنامه شرق آمده است که م.م و ا.ع دو مجری شناخته شده صدا و سیمای جمهوری اسلامی هر کدام ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان و سه میلیارد تومان از موسسه مالی اعتباری ثامن‌الحجج وام گرفته‌اند و بدهکار این موسسه هستند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy