Saturday, Jul 21, 2018

صفحه نخست » ان‌بی‌سی: ایران مقدمات حمله سایبری به ایالات متحده را تدارک دیده است

nbc_072218.jpgرادیو زمانه، شبکه خبری «ان‌بی‌سی» (NBC) به نقل از مقام‌های ارشد آمریکایی گزارش داده که هکرهای ایرانی مقدمات حمله‌های سایبری گسترده به زیرساخت‌های ایالات متحده و اروپا و شرکت‌های خصوصی را تدارک دیده‌اند.

به ادعای ان‌بی‌سی، ایالات متحده به متحدان اروپایی‌اش دراین‌باره هشدار داده است، سیستم‌های امنیتی سایبری را تجهیز کرده و روش‌های حمله متقابل احتمالی را ارزیابی می‌کند.

این مقام‌های آمریکایی تأکید کرده‌اند که علی‌رغم آمادگی ایران، هیچ نشانه‌ای از قریب‌الوقوع بودن حمله‌های سایبری وجود ندارد.

برخی از مقام ارشد امنیتی ایالات متحده در هفته‌های اخیر نسبت به خطر فزاینده سایبری علیه این کشور هشدار داده‌اند. دن کوتس، مدیر سازمان امنیت ملی، کریس ری، رئیس پلیس فدرال (اف بی آی)، و راد روزنشتاین، معاون دادستان کل آمریکا روسیه، چین، ایران و کره شمالی را کشورهایی معرفی کرده‌اند که ممکن است برای آمریکا به لحاظ سایبری تهدیدآفرین باشند.

اگرچه این مقام‌ها روسیه را متخاصم‌ترین نیروی سایبری علیه آمریکا معرفی می‌کنند، منابع ان‌بی‌سی گفته اند که حملات بالقوه ایران می‌تواند هزاران شبکه الکتریسیته، نیروگاه آبی، مراکز خدمات درمانی و شرکت‌های فن‌آوری را در ایالات متحده، آلمان، بریتانیا و چند کشور دیگر در اروپا و خاورمیانه هدف قرار دهد.

علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به این اتهام‌ها، ایالات متحده را بزرگترین نیروی متجاوز در عرصه سایبری خواند و گفت:

«ایران هیچ قصدی برای درگیری در هیچ نوعی از جنگ سایبری با ایالات متحده ندارد. از چشم‌انداز ما، احتمال بیشتری وجود دارد که ایالات متحده خواهان ایجاد سوء ظن حمله سایبری از سوی ایران است تا توجیه لازم برای حمله سایبری علیه ایران را فراهم کند.»

به گزارش ان بی سی، مقام‌های امنیتی آمریکایی بر سر حمله پیشگیرانه سایبری علیه ایران بحث کرده‌اند اما میان آنها در این مورد اختلاف وجود دارد. برخی موافق حمله‌اند و برخی علیه چنین اقدامی استدلال کرده‌اند.

او ایالات متحده را متهم کرد که بر سر راه تلاش‌های بین‌المللی برای استقرار قواعد جهانی امنیت سایبری مانع ایجاد کرده. میریوسفی تأکید کرد که «تمام اقدامات سایبری ما ماهیت دفاعی دارند و برای حفاظت از کشورمان ضرورت دارند.»

مقام‌های آمریکایی به ان بی سی گفته‌اند که ایالات متحده بر سر حمله تلافی‌جویانه در صورت وقوع حمله از سوی ایران تصمیم نگرفته‌اند و به کارزار تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرده‌اند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده دو ماه و نیم پیش از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) خارج شد و دستور بازگرداندن تحریم‌ها علیه این کشور را صادر کرد.

نورمن رول، یک مقام آژانس امنیت مرکزی (سیا) درباره توانایی ایران در حملات سایبری به ان بی سی گفته:

«علاقه ایران به عملیات‌های تهاجمی سایبری شناخته‌شده است و آمریکا و شرکایش باید این احتمال را در نظر بگیرند که تهران پس از بازگشت تحریم‌ها دست به عملیات سایبری بزند.»

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که ایران پس از دستیابی به توافق هسته‌ای در ۲۰۱۵ از شمار حملات سایبری خود به طرز قابل توجهی کاست.

برخی منتقدان از افزایش هشدارها نسبت به تهدید ایران در آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند. به گزارش ان بی سی، لفاظی‌های جنگ‌جویانه دولت ترامپ علیه ایران نمایندگان کنگره را نگران تکرار واقعه‌ای مشابه کارزار جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری اسبق برای راندن واشنگتن به جنگ با عراق کرده است. تیم کین، سناتور سرشناس دموکرات در یادداشتی ۱۳ ژوئیه در وب‌سایت «آتلانتیک»، ادبیات کنونی را شبیه به ادبیات ماه‌های منتهی به جنگ عراق دانسته بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy