Sunday, Jul 22, 2018

صفحه نخست » جهان خودرو؛ تانک رضوانی ضد گلوله و ضد بمب شد

rezvani_072118.jpgبی بی سی - این هفته در جهان خودرو: عرضه یک تانک‌ قوی‌تر توسط رضوانی‌موتورز، معرفی ماشین پرنده آستون مارتین در بریتانیا و رونمایی از یک ماشین پرنده ارزان آمریکایی، محصولات جدید خودروساز ویتنامی با طراحی ایتالیایی و فن‌آوری آلمانی و همین طور استعفای ناگهانی مدیر فیات-کرایسلر.

تانک رضوانی قوی‌تر شد

فردیس رضوانی، خودروساز ایرانی‌تبار مدل قوی‌تری از شاسی‌بلند تانک خود را رونمایی کرد. نام این مدل 'میلیتری ادیشن' (Miliraty Edition) است و همان طور که از نامش پیدا است به ماشین‌های نظامی شبیه‌تر شده است.

تانک جدید رضوانی ضدگلوله و ضد بمب است و علاوه بر آژیر و بلندگو دارد به دستگاهی مجهز است که برای کم کردن دید ماشین‌هایی که تعقیبش می‌کنند، دود تولید می‌کند. ماشین همچنین دوربین دید در شب دارد است و لاستیک‌هایش ضد پنجری است.

برای سرنشینان علاوه بر امکانات لوکس، ماسک ضد‌گاز و بسته کمک‌های اولیه فراهم شده است.

تانک بر روی شاسی جیپ رانگلر ساخته می‌شود و موتور هشت سیلندر ۵۰۰ اسب بخاری دارد. برای مدل تقویت‌شده جدید می‌توان موتور هشت سیلندر دوج هلکت (Hellcat) هم سفارش داد که ۷۰۷ اسب بخار نیرو تولید می‌کند.

قیمت ماشین ۲۹۵ هزار دلار است که تقریبا دو برابر تانک معمولی رضوانی است.

astonMartin_072118.jpgپرواز آستون مارتین

نمایشگاه هوانوردی فارن‌بارو در بریتانیا امسال یک مهمان خودروساز داشت. آستون مارتین در این نمایشگاه از کانسپت ماشین پرنده‌اش رونمایی کرد. مدیران این شرکت معتقدند زمان چندانی به آمدن ماشین‌های پرنده به بازار باقی نمانده و خود را برای این بازار پرسود آماده می‌کنند.

ماشین پرنده آستون مارتین با همکاری دانشگاه کرنفیلد، موسسه هوافضای کرنفیلد و رولزوریس، سازنده موتورهای جت ساخته شده است. این ماشین برای سه سرنشین گنجایش دارد و به صورت عمودی از روی زمین بلند می‌شود. حداکثر سرعت آن به گفته آستون مارتین ۳۲۲ کیلومتر در ساعت است.

قیمتی برای این وسیله نقلیه اعلام نشده اما یکی از مدیران آستون مارتین گفته است این ماشین ارزان نخواهد بود و قیمتی هفت رقمی خواهد داشت. آستون مارتین می‌گوید به دنبال شریکی برای ساخت این ماشین پرنده تا اوایل دهه آینده میلادی است.

flyngCar_072118.jpgماشین پرنده به قیمت یک شاسی‌بلند

هم‌زمان در سوی دیگر اقیانوس اطلس، یک شرکت آمریکایی در ایالت کالیفرنیا از ماشین پرنده‌ای رونمایی کرد که می‌گوید از سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

بلک‌فلای (BlackFly) هشت موتور الکتریکی کوچک دارد که می‌تواند آن را به طور عمودی از روی زمین بلند کند و تا حداکثر صد کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. این ماشین پرنده با هر بار شارژ تا ۴۰ کیلومتر حرکت می‌کند و برای یک سرنشین جا دارد.

سرمایه این پروژه توسط لری پیج (Larry Page)، یکی از بنیان‌گذاران گوگل تامین می‌شود. او هم‌زمان در پروژه مشابه دیگری به نام کیتی هاوک (Kitty Hawk) هم سرمایه‌گذاری کرده است.

این ماشین طبق قوانین آمریکا، در دسته هواپیماهای بسیار سبک طبقه‌بندی می‌شود و در نتیجه برای پرواز نیازی به گواهینامه خلبانی نیست. البته با آن نمی‌توان از روی مناطق مسکونی عبور کرد و برای پرواز هوا حتما باید صاف باشد. شرکت سازنده بلک‌فلای می‌گوید قیمت این ماشین پرنده از یک ماشین شاسی‌بلند گران‌تر نخواهد بود.

با اینکه ایده ساخت ماشین پرنده سال‌ها است ذهن انسان را به خود مشغول کرده، اما پیشرفت فن‌آوری در سال‌های اخیر باعث شده تا ساخت آن از همیشه به واقعیت نزدیک‌تر شود.

در حال حاضر شرکت‌هایی به دنبال ساخت ماشین پرنده هستند. از شرکت خدمات تاکسیرانی اوبر گرفته تا شرکت‌های هواپیماسازی ایرباس، همه به دنبال تبدیل این رویا به واقعیت هستند.

زمستان گذشته شرکت شرکت هلندی پال-وی (PAL-V) ماشینی رونمایی کرد که در کمتر از ده دقیقه می‌تواند به یک هلیکوپتر تبدیل شود. به گفته پال-وی این اولین ماشین پرنده‌ تولید انبوه در جهان است و از سازمان هواپیمایی ملی آمریکا و آژانس ایمنی پرواز اروپا مجوز پرواز گرفته است.

vinfast_072118.jpgیک ویتنامی در پاریس

امسال نمایشگاه خودروی پاریس میزبان یک خودروساز ویتنامی خواهد بود. شرکت وین‌فست (Vinfast) قرار است یک شاسی‌بلند و یک سواری که آماده تولید است را در این نمایشگاه رونمایی کند.

جزییات زیادی درباره این ماشین‌ها منتشر نشده است. تنها گفته شده مدل شاسی‌بلند در ابعاد ب‌ام‌و X5 و مدل سواری در ابعاد آئودی A6 است. هر دو ماشین را استودیو طراحی ایتالیایی پینین‌فارینا طراحی کرده است و وین‌فست می‌گوید در ساخت ماشین از فن‌آوری آلمانی استفاده شده است.

وین‌فست بخشی از گروه صنعتی وین‌گروپ است که یکی از مدیران سابق جنرال موتورز مدیریتش را برعهده دارد. این شرکت بهار امسال کارخانه و شبکه نمایندگی جنرال موتورز در ویتنام را خرید و همزمان در حال ساخت کارخانه‌ای بزرگ در شمال ویتنام است.

وین‌فست می‌خواهد ماشین‌هایش را اواخر سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه کند. برنامه تولید ابتدا بین صد تا دویست هزار دستگاه در سال خواهد بود و قرار است تا سال ۲۰۲۵ به ۵۰۰ هزار دستگاه برسد.

بعد از عرضه این شاسی‌بلند و سدان، قرار است دو مدل کوچک تولید شود. این مدلها توسط ایتال‌دیزاین، یک استودیوی ایتالیایی دیگر طراحی خواهد شد.

در سال ۲۰۱۷ در ویتنام نزدیک به ۲۷۳ هزار دستگاه خودرو فروخته شد. کیا با در اختیار داشتن ۲۶ درصد، بیشترین سهم را از بازار دارد.

استعفای ناگهانی مدیر فیات-کرایسلر

فیات-کرایسلر اعلام کرد سرجیو مارکیونه، مدیر این شرکت بعد از وخامت حالش پس از یک عمل جراحی از سمت خود استعفا کرد. مارکیونه ۶۶ ساله قرار بود در سال ۲۰۱۹ بازنشسته شود.

سرجیو مارکیونه بیشتر تجربه مدیریتش را در خارج از صنعت خودرو کسب کرده بود با این حال در ده سال گذشته یکی از تاثیرگذارترین مدیران در خودسازی جهان بود.

سرجیو مارکیونه در سال ۲۰۰۴ و با هدف احیای فیات مدیریت این کارخانه را برعهده گرفت. با اینکه کمتر کسی به نجات فیات امیدوار بود، مارکیونه توانست رونق را دوباره به این شرکت برگرداند. او در سال ۲۰۰۹، کرایسلر ورشکسته را از دولت آمریکا خرید و این شرکت را هم در عین ناباوری از نابودی نجات داد.

تلاش سرجیو مارکیونه برای عرضه محصولات فیات و آلفارومئو در بازار آمریکا موفق نبود، اما فیات-کرایسلر تحت مدیریت او شرکتی سودآور بود. او جیپ را از آمریکا خارج کرد و به بازارهای دیگر عرضه کرد و در نتیجه فروش این مارک چهار برابر شد.

با کنار رفتن مارکیونه، مایک منلی، مدیر جیپ جانشین او شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy