Tuesday, Jul 31, 2018

صفحه نخست » آفرین عالیجناب ترامپ! کارتان درست است!؛ ف. م. سخن

CF5D4E10-1DFF-4149-97C9-C8BEEC67AF73.jpegسیاست یعنی کاری که ترامپ می کند:
۱- اول، کشورم!
۲- دوم، از دور خارج کردن دشمن ام!
۳- سوم، تعیین تکلیف کردن با همپیمانانم!
۴- چهارم، از سر راه برداشتن تضعیف کنندگان ام!

درست که بنگریم، ترامپ از مشابهت های تجارت با سیاست، حداکثر استفاده را می برد. تاکتیک های تجارت را در سیاست به کار می برد. تا اینجا هم موفق بوده و توانسته امور امریکا را به سبکی که می خواسته پیش ببرد.

آیا کار ترامپ غیر اخلاقی ست؟ بله. در مواردی کارهای او خارج از اخلاق و منش انسانی ست چرا که تجارت و سیاست بر خلاف تصور عامه ی مردم ربطی به اخلاق و منش انسانی ندارد. مبنای تجارت و سیاست کسب سود و سود بیشتر است و جلوگیری از ضرر و ضرر بیشتر. بالا بردن سود و کم کردن ضرر -لااقل در طول عمر انسانی- با رعایت اخلاق به دست نمی آید. به همین خاطر است که همیشه در جاهای مختلف تظاهرات علیه ترامپ و سیاست های او به راه می افتد.

دیروز ترامپ گفت آماده ی مذاکره بی قید و شرط با مقام همسطح خود در ج.ا. است. نتیجه ای که ترامپ از تهدید و محاصره ی کامل اقتصادی و تحریم ج.ا. می خواهد بگیرد، سر به راه کردن ج.ا. و تضعیف او به عنوان دشمن، و بهره گیری سودآور از او ست.

ظاهرا برخی از هموطنان ما، که ترامپ را نجات بخش خود و سوپرمن نابود کننده ی شرّ نظام اسلامی می دانستند، از پیشنهاد مذاکره ی بی قید و شرط ترامپ جا خورده اند و انتظار آن را نداشته اند.

این هموطنان چه در داخل باشند و چه در خارج اصولا سیاست را در مرگ گفتن و زنده باد گفتن و رعایت اخلاق سیاسی و حال انسان ها در روابط خارجی می دانند و همیشه هم از این رهگذر ضربه می خورند.

«ما باید متکی به خود باشیم. از «سیاست»ِ لحظه ای کشورها، به نفع خود استفاده کنیم. منتظر تغییر سیاست ها باشیم. سیاست یک امر صلب نیست و مثل یک موجود زنده در حال تغییر است. اساس آن مصالح و منافع کشور خودی ست. سیاست محل مانور و پیچش های عجیب است. هیچ التزامی به رعایت اخلاق در امر سیاسی نیست.»

این ها خلاصه ی چیزی ست که ما ایرانیان در بند حکومت اسلامی باید به آن باور بیاوریم. اگر برای نظر بالا بخواهیم مثال بزنیم این خواهد شد که اگر ترامپ یا هر کس دیگر، در جهت منافع «ما» قدمی برداشت از آن استفاده کنیم. اگر بر خلاف جهت منافع «ما» قدمی برداشت، آن را دفع کنیم. به هیچکس «مطلقا» به عنوان متحد ابدی دل نبندیم. حتی اگر انگلیس و امریکا باشیم، برای بر انداختن هیتلر، با روس ها دست اتحاد موقت بدهیم. مراقب تغییر سیاست های ناگهانی و واکنش نشان دادن آنی و با برنامه در مقابل آن باشیم.

ولی اهل سیاست ما کجا و این حرف ها کجا؟!

ما هنوز اندر خم کوچه ی محله چهل سال پیش مان هستیم! ما در مقابل حکومت اسلامی اصولا نیروی مخالف سازمان یافته و وفادار به مبارزه نداریم، و دارای رهبریت مورد اعتماد مردم نیستیم که بخواهیم اصولی داشته باشیم و بر اساس آن چه در بالا گفته شد عمل کنیم.

ما، ملت معجزه و امام زمان یم، و از بی سوادترین و بی فرهنگ ترین تا با سوادترین و با فرهنگ ترین مردمان مان در انتظار درست شدن کارها بر اساس معجزه و قدرت عامل بیرونی و تغییر یکشبه هستیم.

متاسفانه با این نوع انتظار و باور، راه به جایی نمی بریم. در نهایت، قدرتی سیاسی برای منافع خودش تغییری هم ایجاد کند، نقش ما در آن صفر خواهد بود.

ترامپ برای منافع کشورش عمل می کند. کسانی که او را امامزاده می دانند و به ضریح اش دخیل می بندند باید فکری به حال خود و کشورشان کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy