Tuesday, Jul 31, 2018

صفحه نخست » مطهری سپاه را مسئول شکست برجام دانست

motahari_073118.jpgمطهری: مقصر وضع فعلی آنهایی هستند که با هوا کردن موشک نگذاشتند برجام اجرا شود

بی بی سی - علی مطهری نائب رئیس مجلس ایران "دلواپسانی" را که "با هوا کردن موشک تلاش کردند برجام اجرا نشود" مسئول وضعیت جاری کشور دانست. او به "سوء مدیریت دولت" هم اشاره کرد اما گفت نمی‌توان تمام تقصیرها را به گردن دولت انداخت.

آقای مطهری در اظهارات امروز خود در مجلس گفت: "مسئول وضعیت جاری کشور آنهایی هستند که با هوا کردن موشک تلاش کردند برجام اجرا نشود که البته به هدفشان رسیدند".

آقای مطهری همچنین گفت که کل نظام در اجرای برجام مصمم نبوده است: "اگر همه تلاش می‌کردند برجام درست اجرا شود امروز بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی که وارد ایران شدند، در ایران می‌ماندند و سرمایه‌گذاری می‌کردند و ترامپ هم به آسانی نمی‌توانست از برجام خارج شود، اما بخشی از حکومت از ابتدا مایل به اجرای برجام نبود و بالاخره به هدفش هم رسید".

ساعاتی پیش از اظهارات آقای مطهری، نامه ای از سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری خطاب به حسن روحانی منتشر شده بود که در آن از وضعیت اقتصادی انتقاد کرده و نوشته بود: "چرا با آن قهر و غضبی که در شما سراغ داریم و در رقابت های انتخاباتی و یا با مخالفین خود بعضا به کار می بردید، با نارسایی‌ها و سوءمدیریت‌های بخش اقتصادی دولت برخورد نمی کنید؟"

در همین حال پروانه سلحشوری از نمایندگان هسمو با دولت در مجلس ایران هم از دولت حسن روحانی انتقاد کرده و گفته "ناکارآمدی تمام سیستم مدیریت کشور را در بر گرفته است".

حسینعلی حاجی دلیگانی دیگر نماینده مجلس ایران گفته طرح عدم کفایت سیاسی حسن روحانی توسط نمایندگان مطرح است و امضای آن در حال جمع آوری است.

علی مطهری در واکنش به این گزارش‌ها گفته است که "الان وقت این کارها نیست".

نائب رئیس مجلس ایران به مذاکره با دونالد ترامپ هم اشاره کرد و گفت: "اگر ترامپ از برجام خارج نشده بود و تحریم‌های جدید را به تصویب نمی‌رساند، مذاکرات اشکال نداشت البته برای ما بهتر بود در زمان اوباما روابط و مذاکرات را با آمریکا انجام می‌دادیم و بسیاری از مشکلات را با دولت اوباما حل می‌کردیم."

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

برجام و برنامه موشکی ایران

پس از توافق اتمی بین ایران و شش قدرت جهانی که به لغو تمام تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران منجر شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آزمایش‌های موشکی متعددی انجام داد و در یکی از فیلم‌های منتشر شده از این آزمایش‌ها، روی یکی از این موشک‌ها به زبان‌های فارسی و عبری گفته آیت‌الله خمینی نوشته شده بود که "اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود."

کشورهای مخالف برجام از جمله اسرائیل این توافق و آزادسازی پول‌های مسدود شده ایران را زمینه‌ساز افزایش تهدیدهای منطقه ای ایران می‌دانند و درباره تهدید موشکی ایران هشدار می‌دهند.

موضوع آزمایش موشکی ایران در شورای امنیت سازمان ملل هم مطرح شد و هرچند به اقدام عملی نینجامید اما کشورهای مخالف برجام آن را نشانه دیگری دانستند از افزایش تهدید ایران پس از کاهش فشار تحریم‌ها و خواستار برقراری مجدد تحریم ها شدند.

به گفته سرلشکر حسن فیروزآبادی رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح آزمایش‌های موشکی و مانورهای نظامی پس از تصویب آیت‌الله علی خامنه‌ای انجام می‌شوند.

حسن روحانی پیش از این از آزمایش‌های موشکی سپاه انتقاد کرده و در مناظره‌های انتخاباتی سال گذشته گفته بود: "آنجایی از برجام توانستیم استفاده کنیم که متحد بودیم. آنجایی که خواسته‌ایم برجام را به هم بزنیم؛ دیدیم چکار کردند؛ آمدند چگونه شهرهای زیرزمینی نشان دادند تا برجام را به هم بزنند؛ روی موشک شعار نوشتند تا برجام را به هم بزنند؛ برای اینکه ما نتوانیم صد درصد استفاده کنیم".

از جمله منتقدان برنامه موشکی ایران دونالد ترامپ است که حتی پیش از ریاست‌جمهوری، برجام را "بدترین توافق تاریخ" می‌خواند و سرانجام اردیبهشت امسال از آن خارج شد. تحریم‌های یک جانبه آمریکا که با این توافق رفع شده بود، با خروج آمریکا از هفته آینده دوباره اجرا خواهد شد.

دور اول تحریم‌هایی که با خروج آمریکا از برجام آغاز می شود، از هفته آینده (۱۵ مرداد) خواهد بود که شامل معاملات دلاری و تبادل طلا و سایر فلزات گرانبها با ایران است. علاوه بر این آمریکا در تلاش است تا از ١٣ آبان مانع فروش نفت ایران شود.

ارزش دلار واحد ملی پول ایران در برابرارزهای خارجی در ماهها و هفته‌های اخیر سقوط کم‌سابقه‌ای داشته و این هفته قیمت هر دلار آمریکا به بالای یازده هزار تومان رسید. قیمت طلا هم افزایشی چشمگیر داشته و قیمت هر سکه بیش از چهار میلیون تومان شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy