Sunday, Aug 12, 2018

صفحه نخست » تصویب FATF یک پیام سیاسی به کشورهای دیگر دنیا است

khorram_081118.jpgبا پیوستن به FATF دست اروپا برای مبادلات تجاری با ایران باز می‌شود

یک کارشناس سیاست خارجی با اشاره به تایید مصوبه مبارزه با تامین مالی تروریسم در شورای نگهبان گفت: تصویب FATF، باعث می‌شود که یک سینگال سیاسی به دنیا بفرستیم که ما هم مثل 179 کشور دیگر که سیستم بانکی شفافی داریم، پولشویی نمی‌کنیم و از تروریسم هم حمایت نمی‌نماییم.

اعتمادآنلاین | شورای نگهبان پس از کش و قوس‌های فراوان لایحه قانون اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را تایید کرد و بعد از آن رئیس‌جمهور این لایحه را ابلاغ کرد. تصویب این لایحه شاید مقدمه‌ای باشد برای تصویب لوایح دیگری که دولت در راستای پیوستن به FATF، به مجلس ارائه کرده است. در این باره علی خرم کارشناس سیاست خارجی به «اعتمادآنلاین» گفت: FATF، صرفاً ابزاری است برای نقل و انتقالات بانکی و هر کشوری که در آن عضو می‌شود، تعهداتی را در نظام مالی و بانکی خود می‌پذیرد.

او در ادامه افزود: اکنون 179 کشور دنیا -یعنی همه کشورها به غیر از ایران و کره شمالی- به FATF پیوسته‌ و تعهد کرده‌اند که اولاً هر گونه نقل و انتقال مالی شفاف است، ثانیاً در جهت حمایت از تروریسم به کار نمی‌رود و سوم هم اینکه در کشورها پولشویی صورت نمی‌گیرد.

این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: خود FATF، چیزی نیست که حاجت ما را برآورده کند اما اگر بخواهیم صادرات نفتی و یا غیر نفتی داشته باشیم و پول آن را به کشور برگردانیم باید عضو FATF باشیم تا بانک‌های دنیا بتوانند این پول را منتقل کنند یا اگر بخواهیم پولی را از داخل کشور به یکی از کشورهای دنیا حواله کنیم باید به FATF، پیوسته باشیم تا بانک‌های دنیا این کار را انجام دهند.

خرم عنوان کرد: تصویب FATF، باعث می‌شود که یک سینگال سیاسی به دنیا بفرستیم که ما هم مثل 179 کشور دیگر که سیستم بانکی شفافی داریم، پولشویی نمی‌کنیم و از تروریسم هم حمایت نمی‌کنیم. حالا اینکه چه گرو‌ه‌هایی تروریست حساب می‌شوند بحث دیگری است اما اصل موضوع را ما باید در وهله اول بپذیریم تا به بحث‌های دیگر هم برسیم.

او ادامه داد: در مرحله دوم، بعد از پیوستن ایران FATF، دست اتحادیه اروپا برای معاملات تجاری با ایران باز می‌شود و می‌تواند با ایران تبادلات بانکی داشته باشد.

علی خرم در پایان خاطرنشان کرد: در وهله سوم، FATF، تسهیلاتی برای ما در جهت کارهای بانکی ما در سرتاسر دنیا ایجاد می‌کند. ما نمی‌توانیم صادرات نداشته باشیم چون در این صورت واردات هم نمی‌توانیم داشته باشیم پس برای این موضوع باید به FATF بپیوندیم.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy