Friday, Aug 3, 2018

صفحه نخست » نظام در حال فروپاشی؟ گزارشی از چهارمین روز اعتراضات

Iran-protest-o2324.jpgرادیو زمانه، گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از تجمع‌های پراکنده و جو امنیتی در شماری از شهرهای ایران به ویژه تهران، شیراز، گوهردشت کرج، کرمانشاه، زیبا شهر قزوین و قهدریجان خبر می‌دهد.

بدین ترتیب تظاهراتی که در نخستین روز خود از محله شاپورنو اصفهان و چند شهر دیگر آغاز شد، اکنون وارد چهارمین روز شده. تظاهراتی علیه گرانی و نابه سامانی اقتصادی و بیکاری که در آن شعارهایِ تندی علیه نظام مستقر در ایران و مقامات ارشد جمهوری اسلامی سر داده می‌شود.

بنابر تصاویر منتشر شده از تهران، معترضان توانسته‎اند در چهارراه ولیعصر تجمعاتی را شکل دهند. نیروهای امنیتی و انتظامی با حضور پرشمار خود این تجمعات را متفرق کرده‌اند. معترضان شعار می‌دادند «مرگ بر دیکتاتور» و «ایرانی داد بزن، حقتو فریاد بزن».

ویدیوهای ارسالی از تهران تأیید می‏‌کند که هواداران باشگاه پرسپولیس نیز پس از پیروزی تیمشان در مقابل فولاد و هنگام خروج از ورزشگاه شعار «مرگ بر دیکتاتور سر داده‌اند.

کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ویدیوهایی از اعتراضات جمعه ۱۲ مرداد در پایتخت منتشر کرده است:

خبرگزاری هرانا نیز ویدیویی منتشر کرده که در آن شعارهایی علیه نیروهای بسیجی سر داده می‌شود:

در ویدیوهای ارسالی از ایران، در گوهردشت کرج، از کانون‌های اصلی تجمعات چهار روز اخیر نیز فضای امنیتی سنگینی حاکم است. شاهین شهر اصفهان نیز فضای مشابهی را تجربه می‌کند.

اما در شیراز، شهری که در چند روز گذشته نیز ناآرام بوده، مردم توانسته‌اند تجمعات پراکنده‌ای را شکل دهند. ویدیوهای روز پنجشنبه در شیراز نیز از حضور هزاران معترض در این شهر خبر می‌دهد.

با گسترش اعتراضات در ایران نام شهرهای تازه‌ای از جمله ورامین و قزوین و کرمانشاه نیز به چشم می‌خورد و ویدیوهایی از آنجا منتشر شده.

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی عموماً در چهار روز گذشته در خصوص این اعتراضات سکوت کرده‌اند.

هر چند جمعه ۱۲ مرداد، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور منشأ این اعتراضات را به خارج کشور متصل کرد. رحمانی فضلی، وزیر کشور حسن روحانی این تجمعات را گرد هم آمدن ۵۰ تا ۲۰۰ نفر خوانده بود و ادعا کرده بود این جمع شدن‌ها «اثرگذار» نیست و اوضاع داخلی کشور را بر هم نمی‌زند.

در ایران چه رسانه‌های داخلی محافظه‌کار و منتقد دولت و چه رسانه‌های هوادار دولت اعتراضات چند روز اخیر در ایران را «ساختارشکنانه» و «کم‌جمعیت» توصیف کردند.

اما عکس‌ها و ویدیوهایی که معترضان و شهروند ــ خبرنگاران به سختی از این تجمعات در اختیار رسانه‌ها گذاشته‌اند و یا در شبکه‌های اجتماعی پخش کرده‌اند، از حضور هزاران معترض خبر می‌دهد. این اعتراضات در شرایطی رخ می‌دهد که نیروهای امنیتی، لباس شخصی‌ها و پلیس ضدشورش در این روزها تلاش گسترده‌ای را برای متفرق کردن تجمعات به کار بسته‌اند.

اعتراض‌های کارگران، معلمان، و سایر حقوق‌بگیران به تعویق مزدها و تنزل مداوم سطح زندگی که در ماه‌های گذشته ادامه داشته، با سقوط ارزش پول ملی گسترش یافته و اقشار دیگری از جمله کاسبان، رانندگان و دارندگان کامیون نیز که قادر به تامین هزینه‌ها و معیشت خود و خانواده شان نیستند به اعتراض، تجمع و اعتصاب روی آورده‌اند.

موج افشای پرونده‌های فساد و سو استفاده مقامات دولتی و حکومتی از منابع ملی یکی دیگر از عوامل گسترش نارضایتی‌ها در ایران است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy