Sunday, Aug 5, 2018

صفحه نخست » مشتقات ماریجوآنا؛ امیدواری برای سرطانی درمان‌ناپذیر

alaf_080518.jpgایران اینترنشنال - آزمایش محقق‌هایی از بریتانیا، ایتالیا و استرالیا بر موش‌ها نوید این را می‌دهد که افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده (pancreatic cancer) بتوانند چند سال بیشتر زنده بمانند.

تنها ۵ درصد افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده پس از پنج سال زنده می‌مانند و ۸۰ درصد افراد مبتلا، در اولین سال پس از تشخیص بیماری می‌میرند.

بر اساس تحقیق منتشر شده در ژورنال اونکوژین (Oncogene)، محقق‌ها کانابیدیول یا سی‌‌بی‌دی (Cannabidiol ‎/ CBD) را بر موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به این سرطان آزموده‌اند و نتایج تحقیقاتشان نشان می‌دهد که سی‌‌بی‌دی می‌تواند بر طول عمر بیماران سرطانی تا چند سال اضافه کند.

از برکات درمانی ماریجوآنا

سی‌‌بی‌دی، یکی از دست کم ۱۱۳ مشتقاتی است که از بوته ماریجوآنا معروف به کانابیس گرفته می‌شود، آن را در ۱۹۴۰ میلادی کشف کرده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

عرضه یا مصرف سی‌بی‌دی برخلاف بیشتر مشتقات ماریجوآنا، در برخی کشورها همانند بریتانیا، پس از دریافت مجوز قانونی، دیگر غیرقانونی نیست.

چون این مشتق، فعال‌کننده روان (psychoactive) نیست، یعنی مصرف آن فرد را به اصطلاح «های» نمی‌کند. در مقابل، سی‌بی‌دی تسکین‌دهنده است و در داروسازی استفاده می‌شود.

یکی از جنبه‌های درمانی سی‌بی‌دی این است که تأثیرگذاری داروهای موثر بر سرطان لوزالمعده را بر موش‌ها تشدید می‌کند.

بر پایه تحقیق آر. فیرو (R. Ferro) و همکارانش، اگر همین نتیجه آزمایشات برروی انسان هم تأیید شود، بدین‌معناست که بیماران مبتلا به این گونه سرطان عمر بیشتری می‌توانند داشته باشند.

در این تحقیق، به ده موش مبتلا به این سرطان، سی‌بی‌دی داده می‌شد، به ۸ موش یک گونه داروهای شیمی‌درمانی دادند و به ۹ موش، یک گونه دیگر داروی شیمیی‌درمانی و درنهایت به ۷ موش، ترکیبی از سی‌بی‌دی و داروی شیمی‌درمانی داده شد.

موش‌هایی که داروی شیمی‌درمانی مصرف می‌کردند، برخی طی ۱۹ روز و برخی دیگر در ۲۸ روز مردند و موش‌هایی که سی‌بی‌دی مصرف می‌کردند،‌ ۲۵ روز زنده ماندند.

ولی موش‌هایی که هم سی‌بی‌دی و هم داروی شیمی‌درمانی مصرف کرده بودند، تا ۵۳ روز زنده بودند.

برخی محقق‌ها نگران این هستند که تعداد کمی موش در این تحقیق حاضر بوده‌اند و هنوز مشخص نیست که آیا سی‌بی‌دی همین تأثیرگذاری را بر انسان هم داشته باشد.

هرچند تحقیقات بر روی نمونه‌های آزمایشگاهی نشان از افزایش ۲۶ درصدی مقاومت به سرطان می‌دهد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy