Sunday, Aug 5, 2018

صفحه نخست » ادعای خبرگزاری مهر و جروسلام پست: امکان دیدار ترامپ و روحانی در ماه آینده

mehr_080518.jpgبه گزارش خبرگزاری مهر و جروسلام پست مقامات آمریکایی می گویند که انتظار دارند کمتر از دو ماه دیگر، هنگامی که همایش سالیانه سازمان ملل در نیویورک برگزار می شود، روسای جمهوری ایالات متحده و ایران دیداری در نیویورک داشته باشند. مقامات حکومت اسلامی ایران هنوز نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده اند، ولی در هفته های اخیر واکنش های خشمگینانه ای از زبان جناح اصولگرای حکومت علیه هرگز تماس و گفتگو بین سران دو کشور شنیده شده است.

همایش سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیمه دوم ماه سپتامبر (حدود پنج هفته دیگر) آغاز می شو د و انتظار می رود که حسن روحانی برای سخنرانی در آن همایش به نیویورک بیاید و آنگاه چنین ملاقاتی با رئیس جمهوری ایالات متحده صورت گیرد.

ظاهرا انجام چنین دیداری غیرممکن می نماید زیرا جناح تندرو رژیم در گذشته هرگونه دیدار مستقیم و علنی بین روسای جمهوری دو کشور را نفر کرده است. ولی کارشناسان آمریکایی بر این باورند که در ماه های آینده اوضاع اقتصادی ایران چنان وخیم تر خواهد شد و اعتراض های مردمی در ایران چنان گسترده تر خواهد گردید که ممکن است رژیم ناچار گردد برای حفظ موجودیت خود، به یک اقدام تازه، شبیه آن چه که خامنه ای پنج سال پیش آن را "نرمش قهرمانانه" نامید رخ دهد و خامنه ای به روحانی دستور دهد که چنین ملاقاتی را با ترامپ عملی سازد.

خود مقامات آمریکایی نیز می گویند که هنوز نمی توان پیش بینی کرد که چنین تلاشی تا چه حد می تواند موثر افتد و دیدار بین ترامپ و روحانی عملی گردد. ولی در عین حال می افزایند که انجام چنین دیداری بسیار مهم و سازنده است و هر اندازه هم که احتمال آن کم باشد، شایسته است که احتمال آن به بوته آزمایش گذاشته شود.

پرزیدنت ترامپ در هفته های اخیر بارها ابراز خوش بینی کرده که به زودی سران حکومت ایران حاضر خواهند شد به پای میز مذاکرات بازگردند. سپاهی محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران گفته است که حتی در نسل های آینده نیز "ملت ایران" حاضر به گفتگو با شیطان بزرگ نخواهد شد.

ولی این سخنان فرمانده سپاه پاسداران مورد انتقاد برخی شخصیت های جناح موسوم به میانه رو قرار گرفت که تذکر دادند فرمانده سپاه حق دخالت در امور سیاسی را ندارد و از سرگیری گفتگو با ایالات متحده، امری است که مجلس و دولت باید در مورد آن تصمیم بگیرند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy