Monday, Aug 6, 2018

صفحه نخست » اجرای بسته اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز شد

Iran_USA.jpgالعربیه ـ ایالات متحده آمریکا صبح سه‌شنبه ۷ اوت، اجرای بسته اول از تحریم‌ها علیه ایران که در پی امضای توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ لغو شده بود را آغاز کرد.

ساعاتی پیش از آغاز اجرای تحریم‌ها، حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در گفت‌وگویی تلویزیونی، آمریکا را به «جنگ ایرانی علیه مردم ایران و تلاش برای ایجاد چند دستگی در صفوف مردم» متهم کرد.

از سویی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای هدف از تحریم‌ها را «تغییر رفتار ایران در بی ثبات کردن منطقه و پیوستن این کشور به روند اقتصاد جهانی» اعلام کرد.

بسته اول تحریم‌ها چیست؟


برپایه بیانیه‌ای که پیشتر وزارت خزانه‎داری آمریکا منتشر کرده، این تحریم‌ها که پیشتر در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و پیش از توافق هسته‌ای (برجام) اجرا می‌شد، بخش‌های متعددی از جمله دسترسی دولت ایران به دلار، تجارت طلا، خرید و دسترسی به برخی فلزات چون آلومینیوم و فولاد را در بر می‌گیرد.

در این مرحله، بار دیگر تحریم مبادله و خرید و فروش ریال و همچنین خرید یا تسهیلات در رابطه با استقراض دولتی باز خواهد گشت. صنعت خودرو سازی، از دیگر بخش‌هایی است که در این دور تحریم می‌شود.

در بسته تحریمی، برخی مجوزهایی که دولت آمریکا پس از توافق هسته‌ای (برجام) صادر کرده بود، بی‌اثر می‌شود. مجوز واردات اجناس ایرانی مانند فرش و مواد خوراکی به آمریکا و همچنین خرید هواپیماهای مسافربری و قطعات یدکی از جمله این مجوزها است.

در صورت تغییر نکردن شرایط، نوامبر آینده، اجرای بسته دوم تحریم‌ها علیه ایران آغاز می‌شود که بخش‌هایی از جمله نفت و انرژی، بیمه نفتکش‌ها و تبادلات بانک مرکزی ایرانرا هدف قرار خواهد داد.

خروج آمریکا از برجام


ترامپ ماه مه گذشته خروج کشورش از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) را اعلام کرد؛ توافقی که برپایه آن در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور تعلیق شد.

دولت آمریکا در تلاش است تا به توافقی جامع‌تر با ایران دست بیابد که علاوه بر برنامه هسته‌ای، برنامه موشک‌های بالستیک و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور را هم در بر گیرد.

گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، کشورهای طرف مذاکره ایران در توافق هسته‌ای بودند که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود. این کشورها خواستار ابقای توافق هستند اما به نظر می‌رسد نمی‌توانند در برابر تحریم‌های آمریکا تاب بیاورند، از این رو درماه‌های گذشته بسیاری از شرکت‌های اروپایی و حتی آسیایی که پس از برجام قراردادهایی با ایران امضا کرده بودند، از بازار این کشور خارج شدند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy