Tuesday, Aug 7, 2018

صفحه نخست » قانون جدید سربازی فوتبالیست‌ها، ابرو را درست کردند، چشم کور شد

jahanbakhsh_080718.jpgایران وایر - یکی از شروط «کارلوس کی‌روش» برای تمدید قرارداد با فدراسیون فوتبال ایران، تغییر قانون خدمت سربازی ملی‌پوشان فوتبال ایران بود. شرطی که در روسیه پیش روی «مهدی تاج» رییس فدراسیون فوتبال ایران نشست و با مساعدت «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان همراه شد.

پس از بازگشت تیم ملی، «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان در نامه‌ای به سردار محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، از او خواسته دستور بدهد ٧ بازيكن تیم‌ملی فوتبال از خدمت سربازی معاف شوند. اما کمی بعد سردار «موسی کمالی»، رئیس اداره سرمایه انسانی این ستاد به درخواست وزیر ورزش و جوانان پاسخ منفی داد.

وزیر ورزش درخواست کرده بود هفت بازیکن تیم ملی ایران که در جام جهانی روسیه درخشیده بودند، از خدمت سربازی معاف شوند. موسی کمالی اما در واکنش به این درخواست گفته بود: «تقاضای وزیر ورزش برای معافیت هفت فوتبالیست کشور کاری غیرقانونی و غیرقابل اجراست و ستاد کل نیرو‌های مسلح هیچ اقدامی برای معافیت انجام نخواهد داد.» او سپس در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «معافیت از خدمت سربازی فقط برای ورزشکارانی است که قهرمان جهان می‌شوند.»

مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

آن‌‌چه سردار کمالی در صفحه اینستاگرام شخصی‌اش نوشت، خلاف مقررات جاری نظام وظیفه کشور نبود. براساس این قوانین، ورزشکارانی که در رقابت‌های جهانی به مقام قهرمانی برسند، از خدمت سربازی معاف خواهند شد.

آن‌چه نقطه ضعف این قانون به حساب می‌آمد، پرت شدن ورزشکاران رشته‌های تیمی مانند والیبال، بسکتبال یا فوتبال بود. ایران هرگز در این رشته‌ها شانسی برای کسب مقام قهرمانی نداشته و شاید نداشته باشند. یکی از تنها موارد خاصی که در رشته فوتبال به دلیل یک موفقیت ویژه بین‌المللی از خدمت سربازی رهایی پیدا کرد، مهدی مهدوی‌کیا بود که به دلیل گلزنی مقابل آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ با دستور «علی خامنه‌ای» رهبر ایران مشمول عفو رهبری شد.

روز هشتم مردادماه و درحالی که به نظر می‌رسید با مخالفت موسی کمالی و محمدحسین باقری، معافیت ملی‌پوش‌های فوتبال ایران منتفی شده باشد، «مهدی تاج» در گفت و گو با دوربین باشگاه خبرنگاران صداوسیما از امیدواری‌های جدید خود برای تصویب قانونی راهگشا برای ملی‌پوشان فوتبال حرف زد. او مدعی شد سازمان نظام وظیفه در حال بررسی راهکاری جدید برای حل شدن مسئله سربازی بازیکنان فوتبال است.

تاج برای اثبات این‌که بازیکنان فوتبال به راه حلی ویژه برای مسئله سربازی نیاز دارند به «مهرداد پولادی» اشاره کرد. مهرداد پولادی بازیکن سابق تیم ملی ایران در جام جهانی برزیل و جام ملت‌های آسیا است که به دلیل مشکل خدمت سربازی قادر به خروج از ایران نبود.

مهرداد یکی از ۵۰ بازیکن لیگ برتر و لیگ یک ایران بود که با کارت پایان خدمت جعلی در فوتبال ایران حضور داشت. کارتهایی که مثلا به دلیل فوت ساختگی پدر، سرپرستی خانواده و همین طور معلولیت و قطع عضو صادر می شد. ستاره هایی مانند «بختیار رحمانی»، «سروش رفیعی»، «حسین ماهینی» و ... طی همین پروسه مجبور به خدمت در تیم های نظامی شدند.

پولادی اما با موافقت سازمان نظام وظیفه به استرالیا رفت ولی حاضر نشد دوباره به ایران برگردد. طی چهار سال اخیر او بازی در تیم ملی ایران را از دست داد و در لیگ‌های سطح پایین جنوب شرق آسیا بازی کرد. مهدی تاج از نام پولادی به عنوان یکی از سرمایه‌های فوتبال ایران که سوخت و از دست رفت اشاره کرد.

اما حالا موضع نظام وظیفه ایران تغییر کرده است. روز گذشته، سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح درباره تسهیلات پیش بینی شده برای بازیکنان تیم ملی و باشگاه‌های لیگ برتر و چگونگی خدمت وظیفه عمومی آن‌ها توضیحات تازه‌ای داد.

در قانون جدیدی که به نظر می‌رسد به تصویب رسیده بازیکنان ملی‌پوش فوتبال، والیبال و بسکتبال می‌توانند خدمت سربازی خود را تا سن ۳۰ سالگی به تاخیر بیاندازند. این قانون برای بازیکنانی که در سطح لیگ‌‌های اول این رشته‌های ورزشی شاغل هستند ولی به تیم ملی دعوت نشده‌اند می‌توانند در ۲۸ سالگی خدمت خود را آغاز کنند.

موسی کمالی گفته است: «عضویت افراد در تیم ملی بنا به اعلام فدراسیون‌های مربوط و تایید وزارت وزرش و جوانان است و فعالیت در لیگ برتر باید به تایید فدراسیون‌های مربوطه برسد. این تسهیلات به صورت سالانه بوده که از ابتدای شروع فصل بازی ها، حداکثر یک سال ادامه خواهد داشت.»

فوتبالیست‌ها، والیبالیست‌ها و بسکتبالیست‌ها اگر به عنوان عضو تیم ملی انتخاب نشوند یا در باشگاه‌های لیگ برتر فعالیت نکنند حداکثر شش ماه فرصت دارند خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کنند. قوانین جدید برای لژیونرهای ایرانی خارج از کشور که عضو تیم ملی نباشند هم مانند بازیکنان لیگ برتر اجرا خواهد شد. به این ترتیب که اگر لژیونری تا ۲۸ سالگی به تیم ملی ایران دعوت نشود، می‌تواند خود را در این سن برای سربازی به نظام وظیفه ایران معرفی کند.

این شاید همان وعده شیرین «مهدی تاج» بود. ورزشکارانی که در رشته‌های تیمی از مدال‌های جهانی دور می‌مانند می‌توانندقریب به ۱۰ سال خدمت سربازی خود را به تعویق بیاندازند.

حالا امروز «سردار باران‌چشمه» رئیس تربیت بدنی نیرو‌های مسلح خبر از لغو قانون سربازگیری باشگاه‌های نظامی در فوتبال ایران داده است. تا پیش از این باشگاه‌هایی که توسط نیروهای مسلح اداره می‌شدند می‌توانستند بازیکنانی که به سن خدمت سربازی می‌رسند را به عنوان بازیکن در اختیار بگیرند.

باران‌چشمه امروز گفته است: «دیگر قانون به آن شکل نیست و تمام باشگاه‌ها تا سن مشخص شده می‌توانند بازیکن را در اختیار داشته باشند و پس از آن بازیکن باید به خدمت اعزام شود و دیگر به آن شکل نیست که خدمت خود را به عنوان بازیکن سپری کنند.»

این اتفاق از سویی به این معنی است که بازیکنان فوتبال در سن ۲۸ یا ۳۰ سالگی باید به جای خدمت در تیم‌های باشگاهی، راهی پادگان‌های نظامی شوند. هرچند که سردار موسی کمالی مدعی شده این قانون فعلا دو سال به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد و پس از آن ایراداتش رفع می‌شود.

حالا بازیکنانی مانند سعید عزت‌الهی، علیرضا بیرانوند، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، مجید حسینی، مهدی ترابی یا علی قلی‌زاده می‌توانند تا سن ۳۰ سالگی از خدمت سربازی رها باشند. اما بعد از آن به جای ادامه فوتبال در باشگاه‌های نظامی، باید راهی پادگان‌هایی شوند که براساس قانون جدید تا دو سال پذیرای بازیکنان تیم ملی خواهد بود.

تصور این‌که علیرضا جهانبخش از لیگ برتر انگلستان برای سربازی به پادگان صفوی تهران یا قاضی طباطبایی تبریز برود هم در نوع خود عجیب است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy