Friday, Aug 10, 2018

صفحه نخست » نگرانی جهانی از واکنش نظامی جمهوری اسلامی به بازگشت تحریم‌ها

kayhan_081018.jpg- حضور مشکوک کشتی «باربری» جمهوری اسلامی در دریای سرخ، مجهز به قایق‌های تندرو و توپخانه و رادار‌ نظامی.
- کشورهای غربی تهدید‌های مقامات نظامی و سیاسی غربی مبنی بر بستن تنگه هرمز و حملات تروریستی در کشورهای منطقه را بسیار جدی می‌گیرند.
- گروه‌های شبه‌نظامی عراقی و طالبان افغانستانی قصد دارند در حمایت از جمهوری اسلامی منافع کشورهای غربی را نشانه بروند.

احمد رأفت - کیهان لندن
ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ارشد ارتش ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس، مانور دریایی اخیر جمهوری اسلامی در ایران را واکنشی به بازگشت تحریم‌ها خواند و افزود «کاملا واضح است که هدف این مانور نمایش توانایی‌های نظامی به آمریکا و غرب است».

ژنرال ووتل در ادامه صحبت‌هایش به قابلیت‌های نظامی سپاه پاسداران در خلیج فارس نیز اشاره کرد. این نظامی ارشد آمریکایی گفت جمهوری اسلامی نه تنها قابلیت مین‌‌گذاری در آب‌های خلیج فارس را دارد، بلکه می‌تواند از قایق‌های انفجاری نیز در حملات انتحاری به کشتی‌های نظامی نیز استفاده کند. البته این مقام نظامی آمریکایی در خاتمه تأکید کرد که «آمریکا و متحدین‌اش آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه تحرکات و حملات جمهوری اسلامی ایران را دارند.»

در حال حاضر علاوه بر ناوگان کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس، ناوشکن «یواس‌اس سالیوان» آمریکایی و چند ناو جنگی فرانسوی و بریتانیایی نیز در دو سوی تنگه هرمز و دریای سرخ حضور دارند. علاوه بر این، ده کشتی جنگی آمریکایی نیز در پایگاه نیروی دریایی این کشور در بحرین مستقر هستند. رادارها و ماهواره‌های مختلفی نیز هرگونه حرکت و فعالیت کشتی‌های جمهوری اسلامی را تحت نظر دارند.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

حضور مشکوک کشتی ایرانی در دریای سرخ

از سال گذشته یک کشتی باربری ایرانی که با نام «ساویز» به ثبت رسیده است در دریای سرخ، در نزدیکی باب‌المندب، در آب‌های بین‌المللی لنگر انداخته است. این کشتی که رسما کارش انتقال کانتینر‌های تجاری است، از نیمه سال ۲۰۱۷ میلادی از جایش تکان نخورده است. این توقف طولانی بسیار مشکوک به نظر می‌آید. مقامات امنیتی پادشاهی سعودی شک ندارند که بسیاری از تسلیحاتی که جمهوری اسلامی در اختیار شورشیان یمنی قرار داده است، توسط قایق‌های تندروی همین کشتی باربری به حوثی‌ها تحویل داده شده‌اند. برخی از سازمان‌های امنیتی غربی که در حوزه خلیج فارس حضور دارند نیز در گزارش‌های خود به عملیات مشکوک «ساویز» اشاره می‌کنند. قایق‌های تندروی کشتی «ساویز» مجهز به توپ‌های ۲۳ میلی‌متری از نوع ZU نیز هستند.

بر پایه یکی از این گزارش‌ها، ساویز که مجهز به رادارهایی است که به ندرت در کشتی‌های باربری دیده می‌‌شود، در چندین مورد حملات قایق‌های حوثی‌ها به نفتکش‌های سعودی را فرماندهی کرده است.

اظهارات تعجب‌برانگیز ناصر شعبانی، فرمانده باسابقه سپاه مبنی بر اینکه «به یمنی‌ها گفتیم دو نفتکش سعودی‌ها را بزنید و زدند»، می‌تواند تائیدی بر گزارش‌های سازمان‌های امنیتی غربی باشد. البته این بخش از سخنان این سردار جمهوری اسلامی پس از مدت کوتاهی از خروجی خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی حذف شد.

kayhan.jpg

ناصر شعبانی در جریان خیزش مردمی دی‌ماه ۹۶ معاونت عملیاتی قرارگاه ثار‌الله تهران را عهده‌دار بود که در سرکوب تظاهرکنندگان شرکت داشت.

تهدید غرب به عملیات تروریستی

نهاد‌های امنیتی غربی، صحبت‌های ناصر شعبانی و مقامات غیرنظامی جمهوری اسلامی در رابطه با واکنش‌های نظامی و تروریستی به تحریم‌های جدید آمریکا را بسیار جدی می‌گیرند. حسن روحانی در جریان دیداری که در سفر اخیرش به سوئیس با گروه‌هایی از ایرانیان مقیم این کشور داشت، گفته بود: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند بطور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند، آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود، اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید».

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با زبان واضح‌تری این تهدید را تکرار کرده است. فلاحت‌پیشه در اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا گفته است: «کشورهای اروپایی باید برای تامین امنیت‌شان برجام را حفظ کنند».

در گزارش سازمان امنیت یک کشور اروپایی به احتمال حمله به نظامیان غربی در منطقه به ویژه در دو کشور عراق و افغانستان، از سوی گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی اشاره می‌شود. در این گزارش آمده است که نیروهای طالبان به ویژه در منطقه هرات افغانستان، اخیر فعالتر شده‌اند و تسلیحات جدیدی را از جمهوری اسلامی ایران نیز دریافت کرده‌اند. در منطقه هرات و مرز افغانستان با ایران، نیروهای ایتالیایی مستقر هستند که اخیرا جوزپه کونته نخست‌وزیر آن پس از دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که آماده است در صورت وجود شواهد و مدارک جدید دال بر گسترش برنامه هسته‌ای رژیم ایران مواضع‌ سختگیرانه‌تری علیه تهران اتخاذ کند.

در عراق برخی از گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت نیروهای قدس از هم‌اکنون اعلام کرده‌اند که در پاسخ به تحریم‌های جدید آمریکا، منافع این کشور و کشورهایی که از این تحریم‌ها حمایت کنند را نشانه خواهند گرفت.

گردان‌های سیدالشهدا» در بیانیه‌ای اعلام کرد «ما از هم‌اکنون آماده حمله برای شکستن محاصره اقتصادی جمهوری اسلامی ایران هستیم».

در همین بیانیه، تصمیم دولت حیدر العبادی مبنی بر پیروی از تحریم‌های آمریکا «ناامیدکننده و بزدلانه» خوانده شده است.

حسن السالم، رئیس فراکسیون «صادقون» در پارلمان عراق نیز که شاخه سیاسی «عصائب اهل حق» به حساب می‌‌آید، در بیانیه‌ای خطاب به گروه‌های شبه‌نظامی عراقی می‌نویسد «با توجه به حمایت جمهوری اسلامی از مبارزان عراقی در جنگ با داعش، زمان آن رسیده است که دین خود را ادا کنیم و کسانی که سیاست گرسنه کردن ملت‌ها را در پیش گرفتند تنبیه کنیم».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy