Monday, Aug 13, 2018

صفحه نخست » برای عمل مشترک علیه نظام، پتیشن کافی نیست، مذاکره مستقیم لازم است؛ ف. م. سخن

F18C6B63-7791-4C7D-86E4-03F099B27E98.jpegدو حزب «سکولار دمکرات ایرانیان» و «مشروطه ایران» امروز اطلاعیه ای صادر کردند با عنوان «پیشنهاد و دعوت دو حزب سراسری اپوزیسیون» که در ابتدای آن چنین نوشته شده است:
«هموطنان ارجمند در درون و بيرون از کشور، ارزيابی دو حزب ما از شرايط کنونی کشورمان آن است که هر آن احتمال می رود که رژيم کنونی از هم پاشيده، و در خلاء ناشی از فقدان يک آلترناتيو کارآمد، وظيفه شناس و دموکراسی خواه، ملت ايران دچار مصائبی بزرگ شود. حال آنکه ائتلاف نيروهای سياسی در زير سقف يک «اتحاد ملی» می تواند راه حلی کوتاه و کارآمد برای جلوگيری از هرگونه هرج  و  مرج باشد. ارزيابی دو حزب ما از شرايط کنونی کشورمان آن است که هر آن احتمال می رود که رژيم کنونی از هم پاشيده، و در خلاء ناشی از فقدان يک آلترناتيو کارآمد، وظيفه شناس و دموکراسی خواه، ملت ايران دچار مصائبی بزرگ شود. حال آنکه ائتلاف نيروهای سياسی در زير سقف يک «اتحاد ملی» می تواند راه حلی کوتاه و کارآمد برای جلوگيری از هرگونه هرج  و  مرج باشد...».

به عبارتی، اطلاعیه ی این دو حزب، برای ایجاد زمینه های لازم جهت «اتحاد ملی» و عمل مشترک گروه ها و شخصیت های مخالف حکومت اسلامی ست.

همراه با اطلاعیه این دو حزب، پتیشنی جهت امضای موافقان طرح اتحاد منتشر شده است.

اقدام این دو حزب بسیار پسندیده است ولی کافی نیست. نه تنها کافی نیست بلکه برای نزدیک کردن گروه ها به هم نیز اثری ندارد. امضا کردن چند ده یا در بهترین حالت چند صد ایرانی با نام و بی نام هم اگر باعث دلسردی اقدام کنندگان نشود مایه ی هیچ دلگرمی و حرکت عملی نخواهد شد. اپوزیسیونِ از دماغِ فیل افتاده ی ایرانی، شان اش اجل از آن است که با خواندن یک اطلاعیه، با کسی اعلام همبستگی کند.

برای نزدیک کردن گروه ها به هم، تنها یک راه وجود دارد، که آن هم با در نظر گرفتن خودخواهی ها و دماغ بالا بودن ما ایرانی ها معلوم نیست موثر باشد یا نه، ولی پیمودنِ هر چند بی ثمر این راه، حداقل تکلیف همه را روشن خواهد کرد:
مذاکره ی مستقیم و رو در روی قدم پیش گذارندگان برای ایجاد اتحاد یا اتفاق، با مسوولان و بزرگان سایر گروه ها، و نیز شخصیت های منفرد.

پیش از این مذاکره ی مستقیم، نیاز به یک طرح و پیشنهاد اولیه و بسیار مختصر و کلی هست که غرض از «عمل مشترک» را نشان می دهد. مثلا «عمل مشترک علیه نظام جمهوری اسلامی با تمام اعوان و انصارش» یا «گرد آمدن گروه های ملی و معتقد به ایران یکپارچه».

قدم پیش گذارندگان باید قرارهای ملاقات با مسوولان و بزرگان سایر گروه ها و شخصیت های منفرد بگذارند و نهایت تلاش شان را برای انجام چنین ملاقات هایی مبذول دارند.

اگر قدم اول -به هر طریق- برداشته شود، قدم بعدی، ملاقات همه ی پذیرندگان طرح اتحاد یا اتفاق با یکدیگر و نهایی کردن برنامه ی این جمعیت است.

هیچ نیازی به نام خاص برای این جمعیت وجود ندارد و اصولا باید از طرح هر موضوع دست و پا گیری که منجر به بحث های طولانی و بی ثمر خواهد شد خودداری کرد. قدم بعدی صدور یک اطلاعیه کلی خطاب به مردم ایران است. تاثیر چنین اطلاعیه ای، به مراتب بیشتر از امضای چند نفره ی پتیشن و غیره خواهد بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy