Monday, Aug 13, 2018

صفحه نخست » شلوار جین یا دکمه فیلترینگ! کدام مهمتر است؟

jahromi1_081318.jpgمرتضی اسماعیل پور - دیدگاه نو

انتخاب یکی از ماموران وزارت اطلاعات به عنوان کاندید کابینه‌ی دولت حسن روحانی در همان روزهای نخست موجی از انتقادات را علیه دولت روحانی ایجاد کرد اما ریئس جمهور دولت دوازدهم با وجود اطلاع از سوابق مخدوش و امنیتی محمدجواد آذری‌جهرمی به شدت از وی حمایت کرد و از سویی دیگر لابی‌گری اصلاح طلبان و اصولگرایان به خوبی جواب داد تا او جوان‌ترین وزیر در دستگاه وزارت ارتباطات وفن آوری اطلاعات قرار بگیرد.

همزمان با دوران رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی، بسیاری از زندانیان سابق و فعالان‌سیاسی به همراه روزنامه نگاران در شبکه‌های اجتماعی نام «محمدجواد آذری جهرمی» را به عنوان یکی از بازجویان خود اشاره کردند. جهرمی نه تنها در اتاق بازجویی بلکه بارها در هنگام ورود ماموران امنیتی به منازل متهمین، جهت تفتیش منزل حضور داشت تا به همراه تیمی از ماموران وزارت اطلاعات اقدام به جمع آوری ابزارهای مرتبط با تکنولوژی در منازل آنان کند.

پس از شدت گرفتن اعتراض فعالان سیاسی و مدنی و همچنین نگرانی دولت از افزایش موج اعتراضات، دولت به همراه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گزارشی مسئولیت «آذری‌جهرمی» را در وزارت اطلاعات علنی کرد و مشخص شد این چهره امنیتی مسئول «زیر ساخت‌های فنی ساخت تجهیزات صنایع شنود» بود.

پس از مشخص شدن سمت و جایگاه آذری جهرمی مجدد انتقادات شدت گرفتن و فعالان سیاسی اذعان کردند که دلیل بازداشت آنان صرفا «شنود تلفنی» بوده است. آذری جهرمی در پی این اعتراضات نه تنها سکوت نکرد بلکه اعلام کرد که «کشور به شنود نیاز دارد» و نسبت به حضور خود در وزارت اطلاعات نیز «مفتخر» است.

جهرمی در سال‌هایی مسئولیت «شنود» را برعهده داشت که هزاران شهروند ایرانی به دلیل شنود مکالماتشان دستگیر و زندانی شدند. جهرمی در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ در همکاری با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت، توانست بسیاری از مخالفین دولت و حکومت جمهوری‌اسلامی را از طریق «استراق سمع» شناسایی کند که همین امر منجر به احکام سنگین برای فعالان معترض شد.

آذری‌جهرمی در تیم امنیتی وزارت اطلاعات که عامل بازداشت فعالان سیاسی، روزنامه نگاران، فعالان حقوق‌بشر، فعالان مدنی و دیگر گروه‌های معترض، بود عمدتا بدون داشتن حکم قضایی و قانونی رفتار می‌کردند و شهروندان ایرانی را از طریق ابزارهای شنود مخابراتی و یا از طریق هک مجازی تحت کنترل و نظارت قرار می‌دادند تا از این طریق بهانه جهت بازداشت آنان فراهم شود.

آذری‌جهرمی پس از پایان دولت محموداحمدی‌نژاد با رایزنی وزارت ارتباطات به این وزارتخانه منتقل و به عنوان مدیر شرکت ارتباطات زیرساخت و معاون وزارت ارتباطات تعیین می‌شود. بخش شرکت ارتباطات زیرساخت انحصارا در حوزه ورود و خروج اینترنت در ایران نقش داشته و این چهره امنیتی این بار به سراغ کل فضای مجازی می‌رود.

رشد آذریجهرمی به دلیل حمایت دستگاه امنیتی از وی چندین برابر شد تا در دولت حسن روحانی به عنوان وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات قرار گرفت.در حالی جهرمی بر کرسی وزارت نشست که در کنار او نصرالله جهانگرد، رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات و نماینده پیشین دولت اصلاحات بود اما این چهره جوان که گویا طی یک برنامه مشخص می‌بایست سریع رشد می‌کرد توانست رقبای دیگر را کنار بگذارد.

با وجود تمام انتقادات به آذری جهرمی، حسن روحانی از وی حمایت کرد و در پیامی به اصلاح‌طلبان که هم اینک هر دو در یک مسیر هستند، اعلام کرد، وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات را به فردی کاملا امنیتی می‌دهد اما حاضر نیست به اصلاح طلبان بدهد.

با حضور آذری جهرمی، دولت مدعی شد، کابینه‌اش جوان‌تری کابینه نسبت به دوران گذشته را ایجاد کرده است با این حال طبق آمار ، همچنان حکومت جمهوری‌اسلامی از منظر سن وزاری کابینه در میزان پیری بسیار بالایی به سر می برد. حسن‌روحانی بارها جوان بودن یکی از وزرای خود را مطرح کرده است اما وزیر جوان دولت حسن روحانی صرفا دارای مدرک مهندسی برق بوده و وی نه تنها توان مدیریتی بالا را دارد و توان علمی لازم جهت پست وزارت را، که همین امر نشان از عدم توجه به شایسته‌سالاری در ایران میدهد.

پس از روی کار آمدن دولت و بحران‌های سیاسی بارها حسن‌روحانی از توسعه سیاسی در ایران سخن گفته است. روحانی مدعی است که دولت وی بیشترین همراهی را با مردم داشته و حتی در یکی از سخنرانی‌های خود که آذری جهرمی حضور داشت به این وزیر جوان می‌گوید« انگشتت روی دکمه فیلترینگ نرود» هرچند حسن روحانی از وزیر جوان قول می‌گیرد اما آنچه طی سال‌های قدرت حسن روحانی و پیشین آن وجود داشت تفاوتی دیده نمی‌شود و از سویی نه تنها تغییر مثبتی صورت نگرفت بلکه آذری جهرمی انگشتان خود را مدام روی دکمه فیلترینگ فشار می‌دهد و از روش‌های مدرن‌تری جهت این فیلترینگ اقدام می‌کند.

کمتر از یک ماه پس از سخنرانی حسن‌روحانی و ادعای «رفع فیلترینگ» شبکه پیام‌رسان تلگرام در ایران فیلتر می‌شود و از سویی دیگر حکومت جمهوری اسلامی طی این مدت تلاش داشته است که از طریق شرکت مخابرات دسترسی جامعه ایرانی را از این شبکه پیام‌رسان را مخدوش و دچار دردسر کنند. هر چند فیلترشکن‌های متعددی به ایران ارسال می‌شود با این حال در زمان ضعف در مقابله با فیلترشکن‌ها، این وزارتخانه سرعت اینترنت را به شدت کاهش می‌دهد تا از این روش مانع از ورود مردم به دنیای اطلاعات فضای مجازی شوند.

فیلتر کردن بسیاری از مسیرهای ارتباطی که طی بیست سال اخیر، سیاست همیشگی نظام بوده است، ادامه داشته و روند فیلترینگ نه تنها متوقف نشده بلکه راه‌های فیلتر و یا اجبار به حذف اپلیکیشن‌های ممنوع افزایش یافت.

کاربران فعال در اینترنت چندی پیش با مشکل انتخاب اپلیکیشن ویز و دیگر اپ‌های غیرایرانی روبرو شدند. براساس برنامه‌نویسی در بخشی از اپ‌های پرکاربرد که در ایران اجازه فعالیت دارند، اجازه داشتن بعضی از اپلیکیشن ها به صورت همزمان در گوشی های هوشمند را منع کرده و از این طریق راه‌های جدید فیلترینگ را آذری جهرمی ایجاد کرد.

هر چند انگشتان آذری جهرمی مدام بر روی «فیلترینگ» فشار داده می شود، از سویی مدافعان نظام وحسن روحانی از وی چهره‌ای دیگر ساخته‌اند. کاربران توییتر که مجبور هستند از طریق فیلترشکن در توییتر فعال باشند و همین امر نشان از عدم توجه به خواست مردم است و گواه بر فیلترینگ بر این مردم می‌دهد، چندی‌ست صرفا به دلیل دیدار هماهنگ شده آذری‌جهرمی با یکی از ورزشکارن زن تقدیر و گل افشانی می‌کنند! در عکسی که از آذری جهرمی منتشر شده است وی را با شلوار جین به همراه تی شرت می‌دهد که همین امر منجر شد تا مدافعان نظام جمهوری اسلامی از متفاوت بودن آذری جهرمی نام ببرند و بگویند او چهره خوب دولت حسن روحانی است. هر چند کاربران حامی دولت شلوار جین آذری جهرمی را نشان از «برد بزرگ» خطاب می‌کنند که گویا یادشان رفته است که چندی پیش سخنان بنیامین نتانیاهو را صرفا به همین دلیل که گفت« جوانان شلوار جین دوست دارند» را به باد سخره گرفته و می‌گفتند مگر مشکل مردم «شلوار جین» است؟ اما حالا خودشان به خاطر همان شلوار جین چنان سروصدایی کردند که گویا آذری جهرمی تمامی ممنوعیت‌های چهل ساله نظام را برطرف کرده است. شور و هیجان و تبلیغ «شلوار جین آقای وزیر جوان» چندین روز در صدر توییت‌های داغ حامیان نظام و اصلاح‌طلبان بود.

jeanJahromi.jpg اما سوال اینجاست که شلوار جین مهم است و یا فیلترینگ؟ کسانی که از این وزیر جوان حمایت می‌کنند گویا مطلع نیستند طی هفته‌های اخیر وزیر جوان به ۹ پیام‌رسان داخلی که تحت نظارت کامل (و یا ساخت) دستگاه‌های امنیتی است، ضمن امکان زیرساخت‌های رایگان، ۵ میلیارد تومان وجه نقد به هر کدام تقدیم کرده است! پیام‌رسان‌های داخلی که کمترین مخاطب را دارند در حالی کمک مالی به این میزان گرفتند که این موضوع تاکنون چندین مرتبه تکرار شده است و همین کاربران در نقد وی کمترین واکنش را نشان داده‌اند. شاید جالب باشد که حامیان این وزیر جوان مطلع شوند پیام‌رسان جیک و پیک که ۵ میلیارد کمک دریافت کرده است فقط ۲۰۰ کاربر آن را دانلود کرده بودند. ویسپی، بیسفون پلاس، سروش، آی‌گپ، لنزور، جیک و پیک، گپ، بله و بی‌تالک ۹ پیام رسان داخلی است که در شرایط سخت مالی در ایران از مزایای امنیتی بودن خود سود برده و پول‌های مردم را به تاراج برده‌اند.

مدافعان دولت بدون توجه به شرایط مردم، صرفا دست به تیلیغ‌سیاسی و دفاع ایدئولوژیک خود از نظام جمهوری‌اسلامی می‌زنند اما کسی از وزیر جوان نمی‌پرسد که چرا با وجود وعده و قول به مردم، همچنان فیلترینگ وجود دارد و گسترده‌تر شده است و اینکه از وی نمی‌پرسند چرا اقدام به حمایت از پروژه‌های بی‌ارزش می‌زند؟

کارشناسان دنیای تکنولوژی معتقدند اپلیکیشن‌های معرفی شده از سوی دولت و وزارت ارتباطات دارای امنیت نبوده و حریم خصوصی کاربران در خطر است. در حالی این انتقادات بارها مطرح شده مدیران این پیام‌رسان‌ها مدعی هستند امنیت در آنها وجود دارد اما تاکنون چندین بار اکانت مدیران همین پیام‌رسان‌ها به راحتی هک و اطلاعات آن در فضای مجازی منتشر شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy