Thursday, Aug 23, 2018

صفحه نخست » یک توصیه به خلبان هواپیمای کوثر: با هواپیمات معلق نزن!؛ ف. م. سخن

25166511-1F64-4B38-9C68-AB48B04DC7E5.jpegدر دوره ی آموزش خلبانیِ ما، از هواپیماهای بونانزایی که سازمان هواپیمایی کشوری در زمان شاه از امریکا خریده بود استفاده می شد. در ارتش، نام این هواپیماها را «پرستو» گذاشته بودند.

بونانزاهای زمان شاه، هواپیماهای «های پرفورمنس» و سطح بالایی بود که می بایست در مراحل پیشرفته ی آموزش خلبانی از آن استفاده شود.

برخی از این هواپیماها بارها سانحه دیده بودند و در زمان جمهوری اسلامی که خرید قطعات دشوار بود، این هواپیماهای سانحه دیده مثل ماشین هایی که کنار اتوبان صافکاری می شوند، صافکاری و نقاشی می شدند.

برای صافکاری، گهگاه امکان صافکاری با ضربه و کشش نبود، لذا بچه های مبتکر «تعمیر و نگهداری» چاله ها را با بتونه پر می کردند. نقاشی هم با رنگ مخصوص هواپیما انجام نمی شد. البته باید اقرار کنم که هواپیماهای تازه رنگ خورده خیلی خوشگل و قشنگ دیده می شدند و کسی که از پشت پرده ی تعمیرات بی خبر بود تصور می کرد هواپیمای نو و دسته گلی در مقابل اش قرار دارد.

خلبانان با تجربه و قدیمی، سعی می کردند که پرواز های اول را با این هواپیماهای به ظاهر زیبا «انجام ندهند». اگر هم کسی مجبور به پرواز می شد، همه، از جمله خود خلبان، اشهدش را می خواند، چون احتمال از کار افتادن موتور یا کنده شدن قطعه در اثنای پرواز بسیار زیاد بود.

در یک عملیات نمایشی، یکی از این هواپیماهای تازه تعمیر شده و رنگ خورده، توسط خلبانی که کمی ماجراجو بود، برای زدن «لوپ» و به قول عوام معلق زدن، سرش به پایین داده شد تا سرعت بگیرد ولی وقتی خلبان خواست سر هواپیما را برای شروع «آئروباسی» که همان آکروباسی هوایی ست بالا بکشد، هواپیما بالا نرفت و استال کرد و در اسپین افتاد طوری که خلبان هر چه کرد هواپیما از اسپین بیرون نیامد و به زمین خورد و خلبان کشته و هواپیما نابود شد. بعدها اعلام شد علت سقوط، عدم استفاده از رنگ استاندارد بوده است.

C41A7A59-7053-44C7-946E-4766232ECA23.jpeg
هواپیمای «کوثر» (!) صافکاری و بتونه شده، پیش از نقاشی و رونمایی


نتیجه این شد که از آن روز به بعد، نشانه های هواپیماهای «اف ۳۳ سی»ِ ما، که توانایی آئروباسی داشتند، کنده شود، و در کتابچه ها نوشته شود که این هواپیماها «اف ۳۳ اِ» می باشد، که توانایی آئروباسی ندارند!

می خواستم به عنوان یک «کهنه خلبان» به خلبان تست کننده ی کوثر توصیه کنم که هر کار می کند بکند، ولی سعی نکند که با «کوثر» لوپ بزند و دست اش به دستگیره ی پرتاب کننده ی صندلی باشد!

اگر رییس جمهور نمی فهمد این هواپیما از کجا آمده و چه جوری صافکاری بتونه شده، ما که می فهمیم! :)

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy