Monday, Aug 27, 2018

صفحه نخست » اندر حکایت فرود سخت هواپیمای کوثر و خلبان کشته شده ی آن؛ ف. م. سخن

40DAD79B-2ADF-431B-8DB8-666580D3EE24.jpegاین که چرا داستان سانحه ی یک فروند اف ۵ ارتش ج.ا. ناگهان مهم می شود و در رسانه های مختلف داخلی و خارجی بازتاب می یابد به این خاطر است که:
حسن روحانی، از یک فروند هواپیمای به گفته ی آقایان «صد در صد ایرانی» رونمایی می کند و بعدا مشخص می شود که این هواپیمای صد در صد ایرانی، هواپیمای از رده خارج شده ی اف ۵ امریکایی ست که سال هاست زمینگیر است و ارتش خواسته این گنجشک پیر و بیمار را رنگ کند و به اسم قناری جوان و تازه از تخم در آمده به مردم قالب کند.

والّا سقوط یک فروند هواپیما، آن هم هواپیمای نظامی، در ایران خبری نیست که بخواهد توجه کسی را به این شدت به خود جلب کند.

به فاصله ی دو روز از رونمایی کوثر، که بعدا «خبرگزاری حکومتی تسنیم» اقرار کرد که نه هواپیمای نو ی صد در صد ایرانی بلکه ارتقای سنگین یافته ی همان اف ۵ زمینگیر امریکایی است، یک فروند از این هواپیما در دزفول سانحه داد.

خبرگزاری های رسمی جمهوری اسلامی، از ایسنا و ایلنا گرفته تا فارس و تسنیم، به صراحت نوشتند که یک فروند هواپیمای اف ۵ «سقوط» کرده و خلبان آن کشته شده است.

به فاصله ی چند ساعت از انتشار خبر اولیه که کسی جز مسوولان ارتش نمی توانسته آن را به خبرگزاری ها رسانده باشد، خبر دیگری منتشر شد که عجیب بود.

هواپیمایی که سقوط کرده بود و خلبان آن کشته شده بود، تبدیل شد به یک هواپیمای آموزشی که دو خلبان داشت، و یک خلبان، کشته شده و خلبان دیگر توانسته با مهارت هواپیما را در شانه ی خاکی باند بنشاند!

در خبر دوم، خلبان دوم به خاطر فرود خوب اش مورد تشویق و تحسین هم قرار گرفته بود!

امروز سخنگوی ارتش، ضمن انتقاد از رسانه هایی که خبر اول را منتشر کرده بودند، خبر «صحیح» را چنین اعلام کرد که:
هواپیمای آموزشی با دو خلبان، هارد لندینگ -یا به فارسی فرودِ سخت- داشته، و هواپیما موقع فرود از باند خارج شده، و یکی از خلبانان توانسته هواپیما را با موفقیت در شانه ی خاکی بنشاند، و البته یک خلبان هم که سرهنگ خلبان و استاد خلبان با تجربه ای بوده در اثر این فرود سخت کشته شده است! این موضوع هم «سقوط» نبوده بلکه «فرود سخت» بوده است.

ابتدا به موضوع، بر اساس اظهارات سخنگوی ارتش، نگاهی دقیق تر می اندازیم:
هواپیمای اف ۵، فرود سخت داشته، و در حین فرود، خلبان کشته شده، و خلبان دوم هواپیما را در شانه ی خاکی باند فرود آورده!

سوال این است که سرهنگ خلبان و استاد خلبان، که می تواند هواپیما را حتی بدون چرخ، به شکلی نرم فرود بیاورد چرا با چرخ باز، فرود سخت داشته و این فرود سخت به گونه ای بوده که بدون ایجاد خسارت و انفجار و غیره، خلبان را به کشتن داده است؟!

این چه جور فرودی بوده که در اثر آن خلبان هواپیما کشته شده است؟! خلبانان هواپیماهای جنگنده، همگی برای خنثی کردن ضربات احتمالی وارد شده بر سر به خاطر برخورد با کاناپی، از هِلمِت استفاده می کنند و با در نظر گرفتن فیکس بودنِ بدنِ خلبان با کمربندهای ایمنی، موضوع بر خورد سر با کاناپی در اثر «فرود سخت»، منتفی ست.

حال سخنگوی ارتش به این سوال پاسخ دهد که خلبان، پیش از خروج هواپیما از باند و توقف نهایی، در حالی که به قول سخنگو آسیبی ندیده بوده، کشته شده است؟

اما در مورد کلمه ی سقوط.

آقای سخنگوی ارتش، که حتما از خلبانی چیزهایی می دانند، اطلاع دارند که اگر چرخ هواپیما حتی به اندازه ی چند سانتیمتر از سطح باند خارج شود و تووی خاکی بغل باند بیفتد، هواپیما «سانحه دیده» به شمار می آید، و باید در همان محل که متوقف شده باقی بماند تا کارشناسان آن هواپیما و نحوه ی سانحه دیدن اش را بررسی کنند.

مردم عادی ممکن است تصور کنند که «سقوط» یعنی فرو افتادن هواپیما مثلا از ارتفاع بسیار زیاد و برخورد آن با زمین و خرد و خاکشیر شدن آن. اما «سقوط» در ارتفاع نیم متری از زمین هم می تواند اتفاق بیفتد و اتفاقا سقوط از ارتفاع کم بر خلاف تصور عامه بسیار خطرناک است.

ما می فهمیم که سقوط اف ۵ ارتقا یافته -که به کوثر مشهور شده-، دو روز بعد از رونمایی، موجب فضاحت و رسوایی حکومت اسلامی می شود، ولی بهتر است برای کم کردن دامنه ی این فضاحت و رسوایی، مسوولان ارتش اعلام کنند، که هواپیمای تعمیر شده اف ۵، حالا کوثر یا غیر کوثر، در اثر نقص فنی سانحه داده، و خلبانان از ترس توبیخ، بر خلاف دستورالعمل های سازنده ی هواپیما ایجکت نکرده اند یا صندلی های شان مشکل داشته و ایجکت نشده، و در نتیجه، یکی از خلبانان کشته شده است.

به این ترتیب سر و صداها هم بعد از مدتی می خوابد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy