Tuesday, Aug 28, 2018

صفحه نخست » وکیل ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه چه گفت؟

court_082618.jpgایسنا، محسن محبی، وکیل ایران در دادگاه جهانی برای رسیدگی به شکایت ایران علیه تحریم‌های آمریکا، در جلسه استماع این دادگاه گفت: تحریم‌های جدید واشنگتن علیه تهران با هدف تخریب اقتصاد ایران و با شدیدترین حد ممکن است.

محبی همچنین تصریح کرد: این سیاست به روشنی ناقض پیمان دوستی ۱۹۵۵ است.

نماینده ایران در دادگاه لاهه افزود: تهران به دنبال راهکاری دیپلماتیک برای حل نزاع میان دو کشور بوده، اما این تلاش از سوی آمریکا رد شده است.

محبی تاکید کرد: ایران به مفاد توافق ۲۰۱۵ پایبند بوده و از این رو بازگشت تحریم‌ها علیه تهران غیرقابل توجیه است.

وی همچنین متذکر شد که اعمال این تحریم‌ها هم‌اکنون تاثیرات مخربی بر اقتصاد و جامعه ایران داشته و وضعیت حساس خاورمیانه را بیش از پیش در خطر بی‌ثباتی قرار می‌دهد.

نماینده ایران تصریح کرد: این سیاست چیزی جز تهاجم اقتصادی صریح علیه کشورم نیست.

آمریکا در واکنش مکتوب اولیه خود که در دادگاه ارائه شد، اظهار کرد که دیوان بین المللی دادگستری را فاقد صلاحیت قضایی برای رسیدگی به این پرونده می‌داند و اظهارات ایران خارج از مرز‌های این پیمان است.

«گزاره برگ» ایران در خصوص دعوا علیه آمریکا نزد دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه

وزارت خارجه ایران گزاره برگی (FACT SHEET) را در خصوص دعوای جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده آمریکا نزد دیوان بین المللی دادگستری لاهه منتشر کرد.

در این گزاره برگ به ۱۱ سوال درخصوص دعوای جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده آمریکا نزد دیوان بین المللی دادگستری لاهه پاسخ داده شده است.

متن کامل این گزاره برگ در اینجا قابل مشاهده است.

شکایت ایران در لاهه؛ "روزنه‌ای" برای مذاکره با آمریکا

دویچه وله - رسیدگی دیوان لاهه به شکایت ایران از آمریکا آغاز شده است. داود هرمیداس باوند، کارشناس روابط بین‌الملل، شکایت جمهوری اسلامی از ایالات متحده در این دادگاه بین‌المللی را "دالانی" برای مذاکره با آمریکا ارزیابی می‌کند.

جمهوری اسلامی با استناد به "پیمان مودت" میان ایران و آمریکا علیه ایالات متحده به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه شکایت برده است.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

نه ایران و نه آمریکا، به‌رغم خصومت چهل سال اخیر میان‌شان، از این معاهده که در سال ۱۳۳۴ (۱۹۵۵) به امضای دو کشور رسیده، خارج نشده‌اند.

جمهوری اسلامی در شکایت خود خواستار لغو فوری تحریم‌های آمریکا و دریافت غرامت از این کشور به خاطر خسارت‌های ناشی از این تحریم‌ها است.
گرچه ممکن است رسیدگی به این شکایت که از امروز دوشنبه پنجم شهریور (۲۷ اوت) آغاز شده است، سال‌ها به طول بینجامد، اما دیوان بین‌المللی لاهه می‌تواند در حکمی موقت در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران داوری کند.

داوود هرمیداس باوند، استاد علوم سیاسی و کارشناس روابط بین‌الملل، در گفت‌وگو با دویچه‌وله فارسی، داوری دادگاه لاهه در خصوص شکایت ایران را مشروط به تأیید اعتبار معاهده دوستی ایران و آمریکا از سوی ایالات متحده می‌داند و می‌گوید، شکایت جمهوری اسلامی در واقع "روزنه" یا "دالانی" است که می‌تواند راه را برای مذاکره دو کشور باز کند.
مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy