Friday, Aug 31, 2018

صفحه نخست » گفتگوی ترامپ با بلومبرگ: رژیم ایران ممکن است سرنگون شود

trump_083118.jpgترامپ: وقتی من وارد کاخ سفید شدم، سوال این بود که رژیم ایران کی خاورمیانه را به طور کامل کنترل می‌کند. حالا سوال این است که آیا آنها جان سالم به در خواهند برد. تفاوتی بزرگ در ۱/۵ سال

رادیو اسرائیل - رئیس جمهوری ایالات متحده در مصاحبه با خبرگزاری «بلومبرگ» از تغییر موقعیت حکومت ایران پس از به قدرت رسیدن خود سخن گفت (+لینک).

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز پنجشنبه هشتم شهریورماه (۳۰ اوت)، در گفتگو با خبرگزاری بین المللی بلومبرگ گفت که رژیم ایران ممکن است به دلیل سیاست های دولت او، از جمله خروج آمریکا از برجام، سرنگون شود.

پرزیدنت ترامپ در این گفتگو که در دفتر کارش در کاخ سفید انجام شد، گفت: «وقتی من به اینجا [کاخ سفید] آمدم، پرسشی که مطرح بود، این بود که آنها [رژیم ایران] کِی خاورمیانه را تصرف خواهند کرد، اکنون پرسش این است که آیا اصلا آنها دوام خواهند آورد؟ این یک تفاوت بزرگ در یک سال و نیم گذشته است.»

اشاره دونالد ترامپ به مدت زمان روی کارآمدن دولت جدید در آمریکا است که حدود یک سال و نیم از عمر آن گذشته است.

بلومبرگ می نویسد که پرزیدنت ترامپ توضیح بیشتری در مورد احتمال سرنگونی رژیم ایران نداد.

این نخستین باری است که "احتمال سرنگونی حکومت ایران" به دلیل سیاستهای دولت آمریکا، از دهان عالیرتبه ترین مقام آمریکایی شنیده می‌شود.

دولتمردان آمریکا از جمله مایک پمپئو وزیر امور خارجه‌ی آن کشور، تا کنون گفته اند که "هدف دولت آمریکا از مقابله با حکومت ایران، سرنگونی رژیم ایران نیست، بلکه هدف، تغییر سیاستها و رفتار آن رژیم است"، اما آگاهان سیاسی می‌گویند که گرچه دولت آمریکا رسما سیاست تغییر رژیم ایران را مطرح نمی‌سازد، ولی خروج آمریکا از برجام و فشارهای سیاسی و اقتصادی بی سابقه‌ای که دولت پرزیدنت ترامپ بر حکومت ایران وارد می‌آورد، یا موجب تغییر رفتارهای رژیم ایران در برنامه‌های اتمی و موشکی و دخالت های فتنه گرانه‌‌‌ی آن در منطقه خواهد شد، و یا آن که به برافتادن نظام حاکم خواهد انجامید.

سخنان رئیس جمهوری ایالات متحده در رابطه با احتمال تغییر رژیم در ایران در حالی انتشار می یابد که علی خامنه ای در دیدار دو روز پیش (چهارشنبه) با هیات دولت حسن روحانی، به او و دیگران هشدار داد که به هیچوجه نباید با آمریکا وارد گفتگوهای دوباره شد.

ترامپ روز هشتم ماه مه ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۹۷)، رسما خروج ایالات متحده آمریکا از توافق اتمی با ایران را اعلام کرد و کلیه تحریمهای هسته‌ای که پیش از آن معلق شده بودند را بازگرداند.

این تحریم‌ها که در دو مرحله به اجرا در می‌آیند و مرحله اول آن از هفتم اوت سال جاری میلادی به اجرا گذاشته شده، تاثیر منفی فراوانی بر اقتصاد لرزان و ضعیف ایران گذارده است، به طوریکه کارشناسان اقتصادی، ادامه روند فعلی را به "فروپاشی اقتصاد ایران" تعبیر می‌کنند.

مرحله دوم تحریمهای آمریکا که از نوامبر امسال به اجرا در خواهد آمد، شامل تحریم‌های فلج کننده‌ی نفتی و بانکی است، و مقامات کاخ سفید گفته‌اند که قصد دارند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.

آشنایان امور می گویند که استراتژی آمریکا آن است که از طریق اِعمال تحریم‌ها و خشکاندن منابع مالی رژیم، چنان بحران اقتصادی در کشور به وجود آورد که سران حکومت، جز بازگشت به میز مذاکره با آمریکا چاره دیگری نداشته باشند. در چنین وضعیتی، ایالات متحده می‌تواند رژیم ایران را وادار سازد که برنامه های موشکی و اتمی خود را برای همیشه متوقف کند و کمک رسانی به سازمان های ترور را قطع کند و همچنین خود را از جنگ یمن و سوریه کنار بکشد و به دخالت های فتنه گرانه در امور کشورهای دیگر پایان بخشد.

اوضاع آشفته اقتصادی ایران و گران شدن روز افزون کالاها به خاطر سقوط ارزش ریال، اعتراضات گسترده‌ای را از دی‌ماه گذشته در ایران رقم زده است و رژیم ایران اکنون نگران آن است که با وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی و سیاسی، بار دیگر اعتراضات مردمی در ایران شعله‌ ور شوند.

واکنش ظریف به سخنان ترامپ: ایران کنشگر منطقه‌ای قدرتمند خواهد بود

رادیو فردا - وزیر خارجه ایران در واکنش به گفته رئیس جمهور آمریکا مبنی بر احتمال سقوط حکومت جمهوری اسلامی اعلام کرد که «ایران همواره یک کنشگر منطقه‌ای باثبات، قدرتمند و مسئول بوده و خواهد بود».

محمد جواد ظریف در توئیتر خود نوشت: «ایران هراسی دوسویه که ایران را همزمان در حال تسخیر خاورمیانه یا جنگ برای بقا معرفی می‌کند نشانه اختلال ادراکی آمریکا از یک سو و عوام فریبی ناشی از فرو ریختن قطب‌نمای اخلاقی آمریکا از سوی دیگر است. ایران همواره یک کنشگر منطقه‌ای باثبات، قدرتمند و مسئول بوده و خواهد بود».

پیش از خروج آمریکا از برجام نیز افزایش قیمت دلار آغاز شد و و بهای دلار حتی ۱۲ هزار تومان را نیز تجربه کرد.

افزایش قیمت دلار بر دیگر شاخص‌های اقتصادی در ایران اثر گذاشته و موجی از اعتراضات در چندین شهر ایران شکل گرفته‌ است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم ماهانه مرداد ماه ۵.۵ درصد بوده، رقمی کم‌سابقه که در ۲۰ سال گذشته تکرار نشده بود.

آخرین باری که نرخ تورم ماهانه رقمی بالاتر از ۵.۵ درصد ثبت شد، فروردین‌ ماه سال ۷۸ بود که نرخ تورم ماهانه به ۵.۹ درصد رسید.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس ایران پیش‌بینی کرد که نرخ رشد اقتصادی در امسال به منفی نیم و منفی دو و هشت دهم درصد کاهش خواهد یافت. این رقم در سال گذشته سه و هفت دهم درصد بود.

در همین حال حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن، در کانال تلگرامی خود با اشاره به سخنان رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا نوشت: «آنها قصد دارند با ایجاد فشار و تحریم و به تبع آن ایجاد نارضایتی، مردم را علیه حکومت ایران بشورانند تا بدین وسیله نظام ایران را سرنگون نمایند».

اظهار نظر تازه رئیس جمهور آمریکا درباره احتمال «فروپاشی رژیم» جمهوری اسلامی در حالی است که دست‌کم دو مقام آمریکایی از جمله جیمز متیس، وزیر دفاع، تاکید کرده‌اند که دولت آمریکا در پی تغییر رژیم در ایران «نیست».

آقای ترامپ پیشنهاد گفت‌وگو و مذاکره مستقیم با مقامات جمهوری اسلامی را نیز چند بار مطرح کرده است، اما آیت‌الله خامنه‌ای اعلام کرده که اجازه نمی‌دهد این مذاکرات انجام شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy