Sunday, Sep 9, 2018

صفحه نخست » تحقیق دیوان کیفری بین‌المللی درباره جنایت جنگی آمریکا در افغانستان + تهدید آمریکا

warcrimes_091018.jpgیورونیوز - کاخ سفید هشدار داد در صورتی که دیوان کیفری بین‌المللی تحقیقات درباره جنایات جنگی آمریکا در افغانستان را آغاز کند، موضع سختگیرانه‌تری علیه این نهاد بین‌المللی گرفته و تحریم‌هایی را علیه قضات آن اعمال خواهد کرد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ قرار است امروز دوشنبه ۱۹ شهریور با سخنرانی در واشنگتن، این تهدید را رسما اعلام کند. این نخستین سخنرانی آقای بولتون از زمان آغاز کارش در کاخ سفید خواهد بود.

در بخشی از پیش‌نویس متن سخنرانی بولتون که خبرگزاری رویترز به آن دست یافته، آمده است: «ایالات متحده از همه ابزارهای لازم برای دفاع و حفاظت از شهروندان خود و کشورهای هم‌پیمانش استفاده خواهد کرد تا مانع از پیگرد و محاکمه غیرقانونی آنها توسط این دادگاه نامشروع شود.»

آمریکا در این متن پیش‌نویس تهدید کرده است که در صورت آغاز تحقیق در مورد جنایت جنگی کارکنان و مأموران امنیتی این کشور در افغانستان، متقابلا با دیوان کیفری بین‌المللی «مبارزه» خواهد کرد.

مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

به نوشته رویترز اگر اقدامات متقابل آمریکا عملی شود، دولت ترامپ مانع از ورود قضات دیوان کیفری بین‌المللی به خاک کشورش خواهد شد و اموال و دارایی‌های آنها در چرخه مالی آمریکا را تحریم و توقیف خواهد کرد.

تعطیلی دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن

به گزارش رویترز، مشاور کاخ سفید تصمیم وزارت خارجه آمریکا مبنی بر بستن دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن را اعلام خواهد کرد که دلیل آن هم نگرانی‌های این کشور در پیوند با تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی در اسرائیل خواهد بود.

دفتر این سازمان فلسطینی در واشنگتن هنوز در این زمینه اظهار نظری نکرده است.

در پیش‌نویس متن سخنرانی جان بولتون در این زمینه آمده است: «ایالات متحده همواره در کنار دوست و متحد خود یعنی اسرائیل خواهد ایستاد.»

در متن آقای بولتون آمده است: «ما با دیوان بین‌المللی همکاری نکرده و هیچ گونه کمکی به آنها نخواهیم کرد. ما با این دادگاه همراه نخواهیم شد و می‌گذاریم تا خودش بمیرد، گرچه این دیوان با اقداماتی که کرده تاکنون هم مرده بوده است.»

انتقاد تند کمیساریای حقوق بشر از آمریکا

میشل باشله، رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در نخستین سخنرانی خود در مقام جدید، به شدت از رویکرد میانمار، عربستان سعودی، چین و ایالات متحده آمریکا در مسائل مختلف حقوق بشری انتقاد کرد.

«دولت ترامپ باید کودکان را به والدین برگرداند»

خانم باشله با انتقاد از جداسازی کودکان مهاجران غیرقانونی از والدین در آمریکا، از دولت دونالد ترامپ خواست تا به وضعیت۵۰۰ کودکی که کماکان از پدر و مادرشان جدا نگه‌داری می‌شوند، رسیدگی کند.

دولت آمریکا در ماه ژوئن اعلام کرد در جریان شش هفته برخورد با مهاجران غیرقانونی در مرزهای این کشور با مکزیک، حدود ۲ هزار کودک از خانواده‌هایشان جدا شده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy