Tuesday, Sep 11, 2018

صفحه نخست » ایران، روسیه و ترکیه، در یک مورد دیگر نیز سوته دلان هستند و آن بحران دلار است

trio_091118.jpgرادیو اسرائیل - سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه، هر سه دارای تشابهات زیاد هستند. هر سه خواهان توسعه طلبی و در پی کسب قدرت در منطقه می باشند و آزادی های انسانی را به مقدار زیاد محدود ساخته اند و مخالفان خود را به زندان می اندازند و یا به قتل می رسانند.

ولی یک وجه تشابه دیگر نیز بین حکومت اسلامی ایران، دولت اسلامگرای ترکیه و رژیم توسعه طلب روسیه که خواهان بازگرداندن امپراطوری تزارها می باشد وجود دارد و آن، دست و پنجه نرم کردن با دلار آمریکایی است.البته یکی از علل این امر که در مورد سه کشور مشابه می باشد، تحریم های اقتصادی آمریکاست.

روسیه به علت تجاوز به شبه جزیره کریمه، مورد تحریم آمریکا قرار گرفته و ترکیه به دنبال بازداشت یک کشیش آمریکایی به اتهام جاسوسی وارد نبرد با ایالات متحده شده و مورد تحریم قرار گرفته است.

در مورد حکومت ایران نیز همگان علت تحریم ها را خوب می دانند.

به فهرست علل بحران مالی در سه کشور، باید سوء مدیریت و فساد مالی و هدر دادن منابع ملی نیز مورد توجه واقع شود.

پرسش در آن است که سه کشور چگونه می توانند خود را از این بحران رهایی دهند؟ کافی است گفته شود که از هنگام خروج ایالات متحده از برجام، نرخ دلار در بازار آزاد و حتی در بازار دولتی به دو برابر افزایش یافته و لیر ترکیه ده ها درصد از ارزش خود را از دست داده و روبل روسیه نیز به سیر نزولی خود ادامه می دهد.

رژیم های ایران، ترکیه و روسیه، اکنون مدت مدیدی است که می کوشند از به کار بردن دلار به عنوان وسیله داد و ستد بازرگانی دوری جویند. ان ها به مبادلات پایاپای روی آورده اند، ولی این شیوه نیز تنها بخش کوچکی از مشکل را حل می کند.

رژیم ایران بارها در صدد برآمد یورو، یعنی واحد پول کشورهای اتحادیه اروپا را اساس معاملات قرار دهد و هم اکنون در داخل ایران نیز می کوشند در هر کجا به جای دلار از یورو استفاده کنند. ولی این شیوه نیز موفقیت چندانی نداشته است.

درماندگی حکومت های ایران، روسیه و ترکیه در خروج از دلار، نشان می دهد که پول آمریکا همچنان بر بازار جهانی تسلط دارد و آنانی که می گویند "آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند" تا چه حد راه اشتباه پیموده اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy