Wednesday, Sep 12, 2018

صفحه نخست » نیویورک پست: خشم عراقی‌ها از ایران برای آمریکا یک فرصت است

anger_091218.jpgیادداشتی از بنی آونی در روزنامه نیویورک پست

ترجمه: صدای آمریکا

آمریکا، با بازگشت آشفتگی به سیاست عراق، لازم است به مبارزه اش علیه نفوذ ایران بر آن کشور تحرک بیشتری بدهد.

هفته پیش معترضان خشمگین کنسولگری ایران در بصره را به آتش کشیدند. معترضان عموما جوان شیعه از آلودگی فزاینده آب عصبانی بودند. بیمارهای مرتبط در این باره باعث بستری شدن ۳۰ هزار نفر در بیمارستان ها شده است.

مشکل آب در بصره نتیجه ناتوانی دولت های پیاپی در عراق است.

ایران و ترکیه بر روی رود دجله که منبع اصلی آب بصره است سد ساخته و آب آن را به سوی زمین های کشاورزی خود منحرف کرده اند. بغداد و دستگاه های محلی هم برای حفظ زیرساخت های آبی اقدامی انجام نداده اند، بازسازی که جای خود دارد.

بیشتر خشم مردم از مسئولین است. ایران شبه نظامیان و سیاستمداران اصلی عراق را تحت کنترل دارد. پوسترهای رهبران جمهوری اسلامی همه جا دیده می شود. از این منظر، کنسولگری ایران هدفی طبیعی برای معترضان بوده است.

ائتلاف حیدر العبادی با مقتدی صدر رهبر جناح پیروز انتخابات اخیر در مقایسه با جناح های آشکارا وابسته به ایران کمی امیدوارکننده به نظر می رسید. صدر از حمایت از عبادی دست کشید ولی پس از بازدید عبادی از بصره این ائتلاف احتمالا سوار بر موج ضد ایرانی دوباره احیا می شود.

ترس از تبدیل شدن عراق به پایگاهی برای حملات ایران به کشورهای همسایه جدی است.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

گزارش ها از انتقال موشک های ایران به خاک عراق حکایت دارد.

گفته می شود مقتدی صدر معتقد است ایران پشت ترور پدرش قرار داشته است.

تحرکات آمریکا می تواند عراقی ها و دیگر کشورهای خاورمیانه را مجاب کند که اقبال ایران در شرف تغییر است.

برت مک گورک، فرستاده آمریکا در عراق (بازمانده از دوره اوباما)، با تقبیح آتش زدن کنسولگری ایران در بصره، بیانیه وزارت خارجه آمریکا را بازتوییت کرد که می گوید آمریکا «خشونت علیه دیپلمات ها را محکوم می کند». چنین ابراز احساساتی در بهترین حالت بی معنی و در بدترین شکل ممکن است حتی به موضع ما در نمایش این که ایران دیگر بر منطقه مسلط نیست، لطمه بزند.

واشنگتن ممکن است بخواهد سیستم آبرسانی بصره را بازسازی کند، اما ایران و مهره هایش تمام تلاش خود را برای تضعیف این تلاش ها انجام خواهند داد. بی تردید دست پنهان ایران پشت پرتاب راکت به مقرهای آمریکا در بصره بود. جمهوری اسلامی نگران از دست دادن نفوذش است.

بهترین راه کمک به موفقیت عراقی ها تضعیف هر چه بیشتر ایران است؛ کمک به سیاستمداران شیعه در بصره برای قطع ارتباط شان با کشتی مادر و گوش فرادادن به مردمی که نمایندگی شان را برعهده دارند.

منطقه لازم است بداند سال های لطف اوباما به ایران به پایان رسیده است. آن ها نفوذ آمریکا در خاورمیانه و فرای آن را تحلیل برده و به ادعای ما در رهبری جهانی آسیب زدند.

کالین پاول، وزیر خارجه پیشین آمریکا، زمانی گفته بود وقتی چیزی را خراب می کنی، مسئول آن هستی. آمریکا در قبول مسئولیت کشورهای خارجی سابقه خوبی ندارد، اما ما می توانیم به عراقی ها در بیرون کشاندن خود از زیر دست همسایگان شان یاری برسانیم.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy