Thursday, Sep 13, 2018

صفحه نخست » اقدام تازه‌ جمهوری‌خواهان آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران در عراق

republicans_091118.jpgایران اینترنشنال - سه سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در حال آماده‌سازی قانونی هستند که با نفوذ ایران در عراق مقابله کند. پیشنهاد این قانون در شرایطی اتفاق می‌افتد که مقامات آمریکایی، نیروهای نیابتی ایران را مسئول حملات اخیر در عراق می‌دانند.

به گزارش رویترز، این طرح که متن آن در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته‌است، به دنبال اعمال تحریم‌های جدیدی، مرتبط با فعالیت تروریستی، علیه نیروهای مسلحی است که از طرف ایران در عراق حمایت مالی می‌شوند. این طرح، وزیر امور خارجه را مامور می‌کند که لیستی از گروه‌هایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آنها کمک مالی میکند را منتشر کند.

نویسندگان این طرح که «قانون تحریم‌های تروریسم نیروهای نیابتی ایران» نام دارد، سناتور دیوید پردو، سناتور تد کروز و سناتور مارکو روبیو هستند. طرح مشابهی، با حمایت نماینده جمهوری‌خواه تد پو، نیز در مجلس نمایندگان ارائه شده‌است. هنوز مشخص نیست که این طرح چه زمانی از سوی کمیته‌های کنگره بررسی خواهد شد.

روز جمعه هفته گذشته، سه موشک به سمت منطقه سبز عراق که به شدت حفاظت می‌شود شلیک شد. این حمله‌ در چند سال اخیر بی‌سابقه بود و کمی پس از آن آمریکا به ایران هشدار داد که در مقابل هرگونه حمله از طرف نیروهای نیابتی ایران پاسخی محکم و قاطع خواهد داد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

رویترز پیشتر گزارش داده بود که ایران به برخی گروه‌های تحت حمایت خود در عراق موشک بالستیک داده است و در حال برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت ساخت موشک‌های بیشتر در عراق است.

آمریکا در شرایطی به حضور ایران در عراق واکنش نشان می‌دهد که، کنسولگری ایران در شهر بصره نیز، روز شنبه به دست عراقی‌های معترض و خشمگین به آتش کشیده شد.

نفوذ ایران در عراق با قدرت‌گیری شیعیان پس از سقوط حکومت صدام حسین به تدریج افزایش پیدا کرد. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسراییل نفوذ بالای ایران در عراق را تهدیدی برای منطقه می‌دانند. ایران که عراق را متحد خود می‌داند، از زمان مبارزه با گروه تروریستی داعش حضور نظامی‌ خود در این کشور را بیشتر کرده است.

هیلی: سیاست‌های ترامپ باعث شد ایران احساس ضعف کند

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، گفته است سیاست‌‌های اتخاذ شده از سوی دولت دونالد ترامپ باعث شده تا جمهوری اسلامی «احساس ضعف» کند.

هیلی در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز، گفت که تمرکز حکومت آمریکا در حال حاضر روی مردم ایران است که «تظاهرات کردند، خواسته‌های خود را بیان کردند و گفتند که خواهان یک زندگی بهتر هستند». به گفته او در سازمان ملل متحد، این کشور اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

هیلی در بخشی از این مصاحبه با اشاره به سیاست‌های دولت دونالد ترامپ علیه ایران و بازگشت تحریم‌ها، گفت که به دلیل روش‌هایی که دولت جدید آمریکا در پیش گرفته، حکومت ایران «احساس ضعف می‌کند. چنان آن‌ها را در تنگنا قرار دادیم که به مساله موشک‌های بالیستیک و حمایت از تروریسم توجه کنند».

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال جاری از معاهده برجام خارج شد و اعلام کرد در دو نوبت تحریم‌ها علیه ایران را باز می‌گرداند. دور اول تحریم‌ها در مرداد ماه آغاز شد و نوبت دوم آن‌ها از ۱۳ آبان آغاز می‌شود که فروش نفت ایران را هدف گرفته است. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند به دنبال آن هستند که صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.

هم‌زمان دونالد ترامپ گفته است که آمادگی گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با رهبران ایران را دارد. با این حال مسئولان جمهوری اسلامی امکان هرگونه مذاکره و گفت‌وگو با آمریکا را رد کرده‌اند.

هیلی در بخشی از این مصاحبه با اشاره به مساله سوریه، گفت: «نقش ایران در سوریه نقشی قطعا مخرب است. شاهد بودیم که اسرائیل را تهدید می‌کنند و در سراسر خاورمیانه جنگ‌های نیابتی راه انداخته‌اند. این‌ها دلایلی‌ست که موجب خروج ما از توافق هسته‌ای شد».

هیلی همچنین به ایران، سوریه و روسیه هشدار داده است که استفاده از سلاح شیمیایی در ادلب می‌تواند عواقب وخیمی داشته باشد. او با اشاره به این‌که آمریکا پیش از این نسبت به این مساله واکنش نشان داده،‌ گفت در صورت استفاده از سلاح شیمیایی در ادلب، آمریکا باز هم واکنش نشان خواهد داد.

مقام‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر گفته‌اند به شواهد و مدارکی دست پیدا کردند که نشان می‌دهد نیروهای حکومت سوریه قصد استفاده از سلاح شیمایی در استان ادلب را دارند. ادلب آخرین منطقه در سوریه است که هنوز در کنترل گروه‌های مسلح مخالف حکومت است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy