Friday, Sep 14, 2018

صفحه نخست » نیویورک تایمز: چرا ترامپ جمهوری اسلامی را به اقدام تلافی جویانه تهدید کرد؟

retaliatge_091418.jpgمقاله ای از مارک لَندلِر در نیویورک تایمز

صدای آمریکا - دولت ترامپ از مرحله ای تازه در مواجهه اش با ایران خبر داده و تهدید می کند که حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق را تلافی خواهد کرد.

چند روز پس از برخورد راکت به نزدیکی تاسیسات دیپلماتیک آمریکا در بغداد و بصره، کاخ سفید روز چهارشنبه گروه های شبه نظامی شیعه را مقصر معرفی کرد و گفت «ایران برای توقف این حملات توسط نیروهای وابسته اش در عراق که از آن ها حمایت مالی، آموزشی و تسلیحاتی می کند، اقدامی انجام نداد».

این بیانیه دو هفته پیش از برنامه سخنرانی روسای جمهوری آمریکا و ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد منتشر می شود و از عزم پرزیدنت ترامپ برای افزایش فشار بر رهبری ایران حکایت دارد.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

دونالد ترامپ قصد دارد از فرصت ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برجسته کردن رفتار مخرب ایران در سراسر منطقه استفاده کند. اما مشاوران و متحدان اروپایی هشدار می دهند که ایران می تواند از این فرصت برای سوء استفاده از اختلاف در اردوی غرب بر سر توافق هسته ای استفاده کند.

این دو حرکت نشانه ای از چالش پیش روی دولت ترامپ برای تغییر تمرکز از توافق هسته ای به اقدامات برهم زننده ثبات ایران در عراق، سوریه، یمن و لبنان است.

کریم سجادپور، کارشناس امور ایران در «موقوفه کارنگی برای صلح بین الملل»، می گوید: «آن ها در بیان روشن استراتژی شان خوب عمل نکرده اند.»

به نظر می رسد دولت آمریکا میان تندروهای خواهان به زانو درآوردن رژیم و آن هایی که به گونه ای توافق بزرگ تمایل دارند دو نیمه شده است. رئیس جمهوری خودش شخصا بیش از یک بار از آمادگی برای ملاقات با رئیس جمهوری ایران سخن گفته است؛ دعوتی که رهبری ایران هنوز نپذیرفته است. ترامپ همچنین بارها گفته است ایران آن کشور چند ماه پیش نیست.

بیانیه تازه کاخ سفید از وخامت تهدید ناشی از ایران حکایت دارد تا فروکش کردن آن. حملات راکتی شبه نظامیان شیعه خسارات جانی و مالی به جای نگذاشته است، اما نشانگر ابعاد نفوذ ایران در فلج کردن کشور همسایه است که از زمان انتخابات مجلس در ماه مه موفق به تشکیل دولت نشده است.

دولت ترامپ می گوید ایران سالانه ۷۰۰ میلیون دلار به حزب الله در لبنان، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به حماس و جهاد اسلامی فلسطینی و دست کم ۱۶ میلیارد دلار به متحدان و گروه های وابسته اش در سوریه، لبنان و عراق کمک می کند.

کارشناسان می گویند تخاصم فزاینده ایران در عراق واکنشی مستقیم به کارزار اقتصادی دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی است. آن ها می گویند رژیم به این قمار دست زده است که ترامپ در پی انتخابات میاندوره ای کنگره از قدرتش کاسته یا در سال ۲۰۲۰ دوره ریاست جمهوری اش به پایان خواهد رسید.

رابرت مالی، از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا در برجام، می گوید: «اگر دولت ترامپ علیه شان اعلان جنگ اقتصادی کرده است، آن ها به اشکالی واکنش نشان خواهند داد. یکی از راه ها رادیکال کردن سیاست خارجی شان به خصوص در عراق است.»

مقام ها در وزارت دفاع آمریکا می گویند آمادگی نظامی بیشتری در دستور کار قرار نگرفته است.

اوضاع در عراق پیچیده است. ایران خودش هم هدف اعتراضات خشونت بار در بصره قرار گرفته است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، که زمانی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بود، توصیه کرده است که تمرکز نشست شورای امنیت بر ایران فضا را برای تهران و مسکو برای ارسال پیامی ضد آمریکایی آماده می کند.

پرزیدنت ترامپ با تعمیم موضوع نشست شورای امنیت به منع گسترش جنگ افزار کشتار جمعی می تواند به مذاکرات با کره شمالی و سوء استفاده بشار اسد از تسلیحات شیمیایی در سوریه هم بپردازد؛ این موضوع ها مورد حمایت متحدان اروپایی آمریکا قرار دارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy