Saturday, Sep 15, 2018

صفحه نخست » دو توئیت وزیر خارجه آمریکا خطاب به جان کری در رد دیدار او با ظریف و ناکارآمدی توافق هسته‌ای

EC56AEA7-0B08-46D8-BC47-FD1291F5D167.jpegصدای امریکا

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر از جان کری برای دیدار با مقام های جمهوری اسلامی در ماههای اخیر انتقاد کرد و گفت توافق هسته با ایران مسیر این کشور برای دستیابی به سلاح اتمی را متوقف نکرده است.

مایک پمپئو عصر شنبه به وقت شرق آمریکا (بامداد یکشنبه ۲۵ شهریور به وقت تهران) در دو توئیت نوشت: آن چیزی که جان کری با همکاری رژیم ایران، بزرگترین کشور حامی ترور انجام داده است، یک اقدام ناشایست، بی سابقه و متناقض با سیاست خارجی ایالات متحده است. این توافق شکست خورده و باید از آن گذشت.

وی افزود: توافق جامع هسته‌ای به عنوان راهی برای توقف مسیر ایران برای دستیابی به سلاح اتمی به مردم آمریکا معرفی شد اما این توافق ایران را از این مسیر متوقف نکرد.

انتقاد وزیر خارجه آمریکا از دیدارهای اخیر آقای کری با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران است.

ابتدا پرزیدنت ترامپ به این خبر واکنش نشان داد و نوشت: «جان کری با رژیم بسیار متخاصم ایران جلسات غیرقانونی داشته است که تنها می تواند کارهای بزرگی را به ضرر مردم آمریکا انجام دهد. او به آنها گفت تا منتظر پایان دولت ترامپ باشند. آیا او (کری) در قانون شفاف سازی ارتباط با نمایندگان خارجی ثبت نام کرده است؟ بد!»

بعد از این اظهارنظر پرزیدنت ترامپ، مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده جمعه در یک نشست خبری در واشنگتن، گفت‌وگوهای وزیر خارجه دولت باراک اوباما با همتای ایرانی اش را «ناشایست و بی‌سابقه» دانست و گفت این تطابقی با سیاست‌های آمریکا ندارد.

وی گفت، این که دیدارها قانونی است یا خیر را باید مرجع دیگری تعیین کند، اما من می توانم بگویم این کار آقای کری بی‌سابقه است، بدین معنا که وزیر خارجه سابق آمریکا با بزرگترین کشور حامی تروریسم گفت‌وگو کرده است.

جمعه شب جان کری به این واکنش ها پاسخ داد. وزیر خارجه پیشین ایالات متحده خطاب به پرزیدنت ترامپ نوشت: آقای رئیس جمهوری شما باید بجای ملاقات من با وزیر خارجه ایران، نگران دیدار «پل منافورت» با «رابرت مالر» باشید. اما اگر می خواهید چیزی درباره توافق هسته ای که جهان را امن‌تر کرد، بیاموزید، کتاب جدید من به نام «هر روز موهبتی دیگر است» را بخوانید.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده، که از ابتدا مخالف توافق اتمی ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی و ایران بود، با این استدلال که تهران با ادامه برنامه موشکی و اقدامات بدخواهانه اش در خاورمیانه روح برجام را نقض می‌کند، هشتم ماه مه از آن خارج شد.

دولت پرزیدنت ترامپ بارها اعلام کرده است که واشنگتن به دنبال تغییر رژیم در تهران نیست و هدف تغییر رفتار حکومت ایران است و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز پس از اعلام خروج کاخ سفید از برجام، شروط ۱۲ گانه برای رسیدن به توافق جدید با تهران را اعلام کرد.

نیکی هیلی پیشتر در چهاردهم شهریور اعلام کرده بود آمریکا قصد دارد همزمان با برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، که قرار است اواخر سپتامبر در نیویورک برگزار شود، نشست ویژه ای را در شورای امنیت درباره ایران به ریاست پرزیدنت ترامپ برگزار کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy