Friday, Sep 14, 2018

صفحه نخست » جزای مجرمان سیاسی در تمام دنیا کمتر از دیگران است ولی سنگین‌ترین مجازات در کشور ما برای مجرمان سیاسی است

jafarzadeh_091618.jpgاعتمادآنلاین | غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده رشت و نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با انتقاد از آمار بالای اعدام، گفت: در جلسه‌ای که با آقای اژه‌ای داشتیم من از ایشان سؤال کردم اما جواب آن را نگرفتم. برای مثال در اعدام‌ها توزیع‌کنندگان مواد مخدر و عوامل دم‌دستی اعدام می‌شوند و عوامل اصلی در بیرون از زندان می‌مانند.

او ادامه داد: از سوی دیگر زندان‌های ما هم پر است. مطلع هستم کمیسیون قضایی درخواست گزارش برای ارائه آمار و اطلاعات اعدامی‌ها کرده اما قوه قضاییه پاسخ نداده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اعدام‌های ما خوب نیست و اعدامی‌های بسیاری داریم. افراد زیادی هم در زندان هستند که باید تعداد آن‌ها کاهش پیدا کند. نباید بی‌خود با افرادی که توزیع‌کننده هستند و عسر و حرج زندگی اقتصادی باعث شده دست‌به‌کاری برای اولین بار بزنند، برخورد شود. بنابراین باید در احکام قضایی‌مان بازنگری جدی داشته باشیم.

جعفرزاده با اشاره به طرح عفو عمومی مجرمان سیاسی، گفت: ما در حقوق اساسی قاعده‌ای داریم و در تمام دنیا کسانیکه مرتکب جرم سیاسی می‌شوند جزایشان کمتر از دیگران است. چون اقدامی که انجام دادند برای خودشان نبوده بلکه برای جامعه یا بخشی از جامعه بوده که به همین دلیل در احکام قضایی دنیا به این شکل ثبت‌شده که مجرمان سیاسی کمترین جزا را ببینند اما متأسفانه در کشور ما شدیدترین مجازات را برای مجرمین سیاسی وضع می‌کنند.

او در ادامه تاکید کرد: کسی که دزدی می‌کند می‌خواهد مال خود را زیاد کند اما مجرمان سیاسی به دنبال افزایش مال و یا رفاه نیستند. البته امکان دارد اضراری را به جامعه وارد کرده باشند ولی چون به دنبال منافع شخصی خودشان نبودند از یکسری تخفیفات قضایی برخوردار می‌شوند که این تخفیفات در کشور ما اعمال نمی‌شود. این‌یک قاعده بین‌المللی حقوقی است که ما می‌خواهیم در کشورمان انجام شود.

نایب‌ رئیس فراکسیون مستقلین، گفت: در صورت برخورداری مجرمین سیاسی از تخفیفات قضایی، حاکمیت طبق قانون با این افراد نرم‌تر برخورد می‌کند. به‌واقع باید این اتفاق بیفتد و ما تافته جدا بافته از دنیا نیستیم. این‌یک اصل پذیرفته‌شده حقوقی در دنیا است و قانون اساسی‌ها بر اساس حقوق اساسی نوشته می‌شوند.

جعفرزاده تاکید کرد: کسانیکه مجرم سیاسی شناخته می‌شوند چون اقداماتشان به نفع مسائل شخص نبوده و درنهایت برداشت غلط از جامعه و برای جامعه بوده باید با یکسری تخفیفانی روبرو شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy