Sunday, Sep 16, 2018

صفحه نخست » کنکور ۹۷؛ شمار دانشجویان بهایی محروم از تحصیل به ۵۱ تن رسید

bahaei_tahsil.jpgخبرگزاری هرانا - با گذشت زمان هویت ۴ تن دیگر از شهروندان بهائی شرکت کننده در کنکور سراسری سال جاری که به اشکال مختلفی ازجمله با "پیغام نقص در پرونده" مواجه شده و نهایتا از ادامه تحصیل محروم شده‌اند، توسط این نهاد احراز شد. با احتساب این افراد شمار شهروندان بهایی محروم از تحصیل در کنکور ۹۷ که تاکنون هویت آنها توسط هرانا احراز شده است به ۵۱ تن افزایش یافت. یکی از شهروندان بهایی که در کنکور امسال با پیغام نقص پرونده مواجه و از تحصیل محروم شده، واحد خلوصی، فعال حق تحصیل زندانی است که هم‌اکنون در حال تحمل ۵ سال حبس تعزیری در زندان رجایی شهر است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تعدادی از شهروندان بهائی که در کنکور سراسری شرکت کرده بودند، در سایت سازمان سنجش با پیغام نقص در پرونده روبرو و به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم شدند.

اسامی این شهروندان بهایی "واحد خلوصی"، "سحر محب‌پور" (رتبه ۷۰۰۰ رشته زبان از شیراز)، "سیدکوشا هاشمی" (رتبه ۶۲۹۵ از شیراز) و "صبا فضلی" (از کرج) توسط هرانا احراز شده است.
این شهروندان تحت عناوین مختلفی از جمله "نقص در پرونده" از تحصیل محروم شده‌اند. گزینه نقص در پرونده یک ترفند متداول است که عمدتا از سال ۱۳۸۵ در این موارد برای محروم کردن شهروندان بهایی از ادامه تحصیل به کار گرفته شده است.

واحد خلوصی، فعال حقوق بشر و یکی از شهروندان بهایی محروم از تحصیل که در حال تحمل ۵ سال حبس تعزیری در زندان رجایی شهر کرج بسر می‌برد و از زندان در کنکور سراسری شرکت کرده نیز با پیغام نقص در پرونده مواجه شده است.

آقای خلوصی طی یادداشتی که در اختیار هرانا قرار گرفته است گفت: "از زندان می‌نویسم، بعد از پانزده سال محرومیت از تحصیل که همچون سالگرد شومی هرسال تکرار می‌شود، هیچ ستاره‌ای در پرونده که هیچ، در آسمان هم ندارم. به صرف اعتقادم طعم تلخ انواع محرومیت‌ها از اخراج، عدم ثبت‌نام و نقص پرونده را در این سالیان چشیده‌ام و به رغم قبولی، مجاز به تحصیل در ایزوله‌ترین سلول‌های زندان نیستم. زندانی که نتیجه پیگیری‌های قانونی‌ام برای ابتدایی‌ترین حقم بود.

حق تحصیل شاید《الحاق تبصره پذیرش دانشجو》از منظری نمایشی فریبنده به‌نظر آید، اما هنوز ریشه‌های نا‌خشکیده امید بر‌آنم می‌دارد که با حسن نیت به آن بنگرم و آن را سنگ بنایی بدانم برای پاسداشت حقوق شهروندی در کشور عزیزم ایران؛ که‌ای کاش می‌توانست به فرزندان تحصیل‌کرده‌ و آینده‌سازش ببالد. فرزندانی که حل بحران تحصیل را فردی ندیده‌اند و خواهان حل فرایندی آن هستند.

ضمن آرزوی تلاش راستین دولتمردان و مجلسیان برای دفاع و تصویب آن، مایلم جهت اثبات صدق گفتار خود، در زندان، میزبان هر مسئول آزاده‌ای باشم که معتقد به 《تحصیل برای همگان》است. همچنین مطالعه پرونده قضائی‌ام می‌تواند گواهی باشد خلاصه و واضح از تمام رنج‌ها و محرومیت‌های تحصیلی بی‌دلیل، بر من و سایر هموطنان بهایی شما"

در مورد آقای خلوصی لازم به یادآوری است این فعال حقوق بشر در تاریخ ۲۶ مردادماه ۱۳۹۰ و در پی دریافت احضاریهٔ کتبی و مراجعه به شعبه سوم دادسرای اوین بازداشت و مدت ۲۱ روز را در بند ۲-الف سپاه در زندان اوین به سر برد و پس از آن به زندان رجایى شهر تبعید شد. وی در خردادماه ۱۳۹۰ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تأیید شد. اتهامات وی "اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، عضویت و فعالیت موثر در جامعه بهایی و تبلیغ گسترده آن، عضویت و فعالیت موثر در تشکلات مدافع حق تحصیل، سازمان‌های مدافع حقوق بشر و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی" عنوان شده بود.

با احتساب اسامی این ۴ شهروند بهایی، شمار شهروندان بهایی شرکت کننده در کنکور سراسری ۹۷ که با عناوین مختلفی به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم شده‌اند به ۵۱ تن افزایش یافت.
هرانا طی روزهای گذشته در گزارش‌هایی از مواجه شدن ۴۷ شهروند بهایی دیگر به نام‌های ۱. "فرهود باشی، اهل تهران"، ۲. "صهبا ایمانی"، ۳. "آرمان گلزار"، ۴. "نریمان موفقی ایولی، اهل ساری"، ۵. "فاران طلائی خلج‌آبادی"، ۶. "سینا طالعی جوشقانی"، ۷. "مهسا ستوده"، ۸. "نیما امینی"، ۹. "حنان هاشمی دهج"، ۱۰. "هستی ملکی"، ۱۱. "آریا احسانی"، ۱۲. "تینا حمیدی فرد" (رتبه ۱۵۰۰۰ از تهران)، ۱۳. "رژان خونیکی" (رتبه ۹۴۷۷)، ۱۴. "فروزان نوردل، اهل تبریز"، ۱۵. " پارسا شیخ‌زواره"، ۱۶. "هدی هدایتی"، ۱۷. "آرین بقایی امرئی"، ۱۸. "وفا نوبخت"، ۱۹. "ادیب رحمانی" (رتبه ۹۶۰ ریاضی)، ۲۰. "پرویز رحمانی"، ۲۱. کیانا رستاک"، ۲۲. "نگار ایقانی"، ۲۳. "هومن زارعی کدوی"، ۲۴. "آرشام هاشمی"، ۲۵. "نبیل باشی اردستانی"، ۲۶. "تارا بهامین"، ۲۷. "بیتا چرخ زرین"، ۲۸. "نونا قدیری"، ۲۹. "سایه آقایی"، ۳۰. "پگاه سیروسیان"، ۳۱. "صدف میثاقی سیسان"، ۳۲. "پرهام مختاری"، ۳۳. "بصیر زینلی باغینی"، ۳۴. "یحیی موسوی تنگ‌ریزی"، ۳۵. "آنیتا رستگار"، ۳۶. "شمیم ایدلخانی"، ۳۷. "فرنیا ایلیازاده، "، ۳۸. "پارمیدا حسینپولی ممقانی"، ۳۹. "سروین (شروین) آذر شب، "، ۴۰. "پرند میثاقی"، ۴۱. "شهرزاد تیرگر"، ۴۲. "ملینا قوامی نیک"، ۴۳. "ترنم معتمدی بروجنی"، ۴۴. "فاران عباسپولی ممقانی"، ۴۵. "سهند قائمی"، ۴۶. "وحید صادقی سیسان"و ۴۷. "شقایق قاسمی" با پیغام نقص پرونده در سایت سنجش و محرومیت آنان از ادامه تحصیل خبر داده بود.

علیرغم نص صریح قانون، طبق مصوبه محرمانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، بهائیان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند.
هر ساله گزارشات زیادی از محروم شدن شهروندان بهایی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران منتشر می‌شود. این موضوع حتی افرادی را که در آستانه فارغ‌التحصیلی هستند نیز در بر می‌گیرد.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در طی عمر حکومت ایران بارها به بهایی ستیزی و به خصوص محروم کردن دانشجویان بهایی از حق تحصیل اعتراض کرده‌اند و آن را مصداق بارزی از بی‌توجهی دولت ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

گفتنی است بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران تنها ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی‌گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد، به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy