Tuesday, Sep 18, 2018

صفحه نخست » دروغی به نام جنگ اقتصادی، پوششی برای فساد سیستماتیک رژیم

ecowar_091818.jpgایران بریفینگ - امیر فرشاد ابراهیمی

دولتمردان ایرانی به همراه رهبر ایران این روزها درصدد هستند تا ضعف و نارسایی داخلی و فساد سیستماتیک دولتی را به تحریم‌های آمریکا و فشارهای بعد از خروج ترامپ از برجام نسبت بدهند این در حالی است که بخش عمده نابسامانی‌های اقتصادی در ایران اصولاً متکی به خارج از کشور و مبادلات ارزی نیست.

به‌عنوان‌مثال گرانی و یافت نشدن لبنیات و ارزاق عمومی همچون حبوبات و یا میوه و سبزیجات هیچ وابستگی خارجی ندارند.

ایجاد موج روانی «جنگ اقتصادی» و تشویق مردم به رزمنده شدن در این جنگ سیاستی است که پوششی برای ضعف مدیریتی دولت و همچنین نهادهای حکومتی بشمار می‌رود.

بخش عمده اقتصاد ایران در دست نهادهای حکومتی همچون سپاه پاسداران و بنیادها و آستان قدس و ... است که زیر نظر مستقیم رهبر ایران فعالیت می‌کنند، اگر تحریم‌های کنونی را باعث نابسامانی‌های فعلی بدانیم - که درست نیست- اصولاً تمامی آن نهادها سال‌هاست که مورد تحریم دولت آمریکا، سازمان ملل و یا کشورهای اروپایی قرارگرفته‌اند.

رئیس‌جمهوری ایران هفته گذشته در هیات دولت گفت: مردم در جنگ ایران با آمریکا و «متجاوزان تاریخ»، «بدون مشکل» نخواهند بود، چراکه جنگ «بدون کشته و مجروح» نیست. وی درعین‌حال در مورد «مایوس‌کردن» مردم ایران از سوی برخی «صاحبان تریبون و رسانه‌دارها» هشدار داد.

وی در حالی این اظهارات را مطرح کرده که پیش‌ازاین بارها خطاب به مردم ایران گفته بود که نباید هیچ نگرانی نسبت به اداره کشور و نیازهای اساسی خود داشته باشند.

رئیس‌جمهور ایران بهمن ۹۶ خطاب به مردم گفته بود که «خیالشان بابت دلار راحت باشد» و اردیبهشت‌ماه سال جاری هم گفته بود: «من به مردم کشور می‌گویم نگران اداره کشور نباشند. ما کاملاً می‌دانیم که چه‌کار می‌کنیم... ما ارز لازم راداریم و همه نیازمندی کشور تأمین خواهد شد.»

به دنبال اعلام خروج آمریکا از برجام، ارزش ریال ایران به‌صورت قابل‌توجهی سقوط کرده و درنتیجه قیمت بسیاری از کالا و خدمات در ایران افزایش‌یافته است.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: کشورمان ازنظر اقتصادی نسبت به دوران جنگ تحمیلی از وضعیت بهتری برخوردار است ولی متأسفانه مسئولان اتکا به نیروهای داخلی و امکانات داخلی را قبول ندارند.

امیرآبادی با توجه به احتکارهای کشف‌شده افزود: شرایط کنونی اقتصاد کشورمان رزمنده جنگ اقتصادی کم دارد.

به گزارش ایران بریفینگ برتری اوضاع اقتصادی کنونی از دید این نماینده مجلس با مقایسه اکنون با دوران جنگ ایران و عراق خلاف گفته‌های این نماینده را ثابت می‌کند.

اوضاع اقتصادی ایران به دلیل درآمدهای حاصل از نفت، استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور و همچنین ثبات سیاسی و اقتصادی همراه با استقرار مدیریت اقتصادی در کشور ازجمله نکات موفقیت‌آمیز اقتصاد ایران در دهه شصت بوده است، اقتصاد ایران در آن سال‌ها یک دوره رونقی را تجربه کرد که تقریباً تا روزهای پایانی سال ۱۳۶۴ ادامه داشت.

شادروان دکتر حسین عظیمی اقتصاددان برجسته ایرانی دراین‌باره می‌گوید: «تا پایان سال ۱۳۶۴ باوجود جنگ، تصویری نسبتاً موفق در اقتصاد ایران بود. شاخص‌های اقتصادی تا سال ۱۳۶۴ در مقایسه با شاخص‌های بعد از جنگ بهتر است»

همچنین صاحب‌نظران خارجی نیز در همان دوران به اوضاع مطلوب اقتصاد ایران نسبت به عراق اعتراف کرده‌اند. برای نمونه خبرنگار اعزامی شبکه اول تلویزیون فنلاند پس از بازگشت از ایران، در تیرماه ۱۳۶۴ در برنامه‌ای تلویزیونی به همراه دو تن از کارشناسان اقتصادی فنلاند چنین اظهاراتی مطرح کردند: «ایران باوجود جنگ، از عهده حل مسائل اقتصادی خود به‌خوبی برآمده است و به لحاظ بازرگانی بین‌المللی، ایران نسبت به دیگر کشورهای نفت‌خیز وضع بسیار بهتری دارد و باوجود جنگ و بمباران کشتی‌ها، اوضاع اقتصادی ایران رضایت‌بخش است»

به‌این‌ترتیب در سال ۱۳۶۱ فعالیت همه بخش‌های اقتصادی یعنی نفت، صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات افزایش یافت و به رونق اقتصادی انجامید که این وضعیت تا سال ۱۳۶۴ ادامه یافت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy