Friday, Sep 21, 2018

صفحه نخست » هوادار آمریکایی برجام و معترض «صورتی» سخنرانی برایان هوک کیست؟

pink_092018.jpgایران اینترنشنال - «این مزخرفت‌ترین چیزی‌ است که تا حالا دیده‌ام. دنیا می‌خواهد که توافق هسته‌ای ایران حفظ شود. متحدان ما، آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها، می‌خواهند که در توافق بمانند. دنیا می‌خواهد که توافق بماند.» اینها بخشی از صحبت‌های معترضی است که در سخنرانی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران حاضر شد و به خاطر بر هم زدن جلسه، توسط ماموران حفظ نظم، به بیرون از سالن هدایت شد.

مدی بنجامین (Medea ‌Benjamin)، یک فعال سیاسی آمریکایی است که بارها در مقابل سیاست‌های مختلف دولت آمریکا که به اعتقاد او احتمال جنگ و درگیری را بالا می‌برند اعتراض کرده. او یکی از پایه‌گذاران جنبش «کد صورتی (Code Pink)» است که به رهبری تعدای از زنان، برای عدالت اجتماعی، صلح بین‌الملل و پایان دادن به «جنگ‌ها و نظامی‌گری» آمریکا فعالیت می‌کند.

برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران، در روز پنجشنبه ۲۸ شهریور ایران را تهدیدی علیه صلح و امنیت در تمامی دنیا دانسته و گفته بود که خواسته‌های آمریکا همان خواسته‌های مردم ایران است و فشار اقتصادی بر حکومت ایران برای کمک به آنهاست.

در پایان سخنرانی او، مدی بنجامین با آمدن روی سکوی سالن، از برایان هوک سوال کرد: «آیا شما فکر می‌کنید که تحریم‌ها به رژیم ضربه می‌زنند و یا به مردم ایران؟» او همچنین گفت:«شما در حال ساختن پرونده برای جنگ با ایران هستید. جنگ عراق به کجا رسید؟ شما دقیقا دارید کاری را می‌کنید که در مورد عراق کردید.»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

مدی بنجامین همچنین از روابط نزدیک دولت ترامپ با عربستان سعودی گفت و پرسید: «چگونه جرات می‌کنید از یمن بگویید؟ این بمباران سعودی است که بیشترین کشته را در یمن داده است.»

111.jpg

این اقدام در رسانه‌های داخلی ایران هم بازتاب داشته و از جمله خبرگزاری فارس که منتقد برجام محسوب می‌شود نیز ساعاتی بعد از این رفتار اعتراضی گفتگویی اختصاصی با مدی بنجامین منتشر کرده است.

گروه کد صورتی که مدی بنجامین در آن فعال است،‌ برای اعتراض به جنگ عراق در سال ۱۳۸۱ پایه‌گذاری شد و از آن زمان برای «پاسخگو کردن» چهره‌های که از سوی این گروه متهم به جنگ‌طلبی می‌شوند فعالیت کرده است. این گروه، رنگ صورتی را در مقابل طرح سه رنگ زرد، نارنجی و قرمز جرج بوش، رییس جمهور اسبق آمریکا، در طرح جنگ علیه تررویسم انتخاب کردند. این گروه معتقد است که این سه رنگ ترس را اشاعه می‌دهند و رنگ صورتی در مقابل آن برای اشاعه «صلح» و «عشق» انتخاب شده است. فعالیت‌های گروه کد صورتی که بعضا از طریق بر هم زدن سخنرانی‌ها و یا سر دادن فریادهای اعتراضی در جلسات رسمی بوده، انتقادهایی را به همراه داشته است.

4444.jpg

مدی بنجامین، از پایه‌گذاران این گروه، حامی مذاکره با دولت جمهوری اسلامی است و چندین اعتراض خیابانی علیه سیاست‌های ترامپ در قبال ایران را برنامه‌ریزی کرده است. پیش از سخنرانی هوک، بنجامین در توییتی گفته بود: «باید مانع جنگ‌طلبانی مانند برایان هوکِ ترامپ، رئیس گروه اقدام ایران، که می‌خواهند ما را به جنگ با ایران بکشانند، شویم.»

000.jpg333.jpg222.jpg بنجامین که پیش‌تر اعتراضاتی به باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، به خاطر استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مسلح در خاورمیانه داشته، کتابی با عنوان «داخل ایران: تاریخ و سیاست واقعی جمهوری اسلامی ایران» دارد که در تیر ماه امسال منتشر شد.

او سال ۱۳۹۳ برای شرکت در «جشنواره بین‌المللی فیلم‌سازان و متفکران مستقل افق نو» در تهران به ایران سفر کرد و در مراسمی رسمی مورد تقدیر هم قرار گرفت. بنجامین در این سفر از سیاست اوباما در گذاشتن پیش‌شرط برای مذاکره با ایران و همچنین نفوذ لابی اسرائیل در دولت آمریکا نیز انتقاد کرده بود.

علاوه بر آن برخی سایت‌های نزدیک به سپاه پاسداران مانند تسنیم، به پوشش دیدگاه‌های انتقادی بنجامین از دولت آمریکا پرداخته‌اند.

اعضای گروه کد صورتی علاوه بر سفر به ایران به کره شمالی هم رفته‌اند و طی این مسافرت‌ها از تحریم‌ها و نبود روابط دیپلماتیک انتقاد کرده‌اند. گروه کد صورتی درخواست باز شدن راه‌های مذاکره را داده بودند.

برخی فعالان سیاسی معتقدند که روش این گروه به نقض حقوق بشر در این کشورها توجهی نداشته و صرفا به دنبال برقراری روابط سیاسی است که به نوعی به رفتار حکومت‌های دیکتاتوری مشروعیت می‌دهد، اما کد صورتی می‌گوید که از ظرفیت‌های اعتراض مدنی برای فرستادن پیامش استفاده می‌کند. اعضای این گروه بارها توسط پلیس آمریکا دستگیر شده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy