Friday, Sep 21, 2018

صفحه نخست » ترامپ: رئیس جلسه شورای امنیت درباره ایران خواهم بود

TrumpUn_092118.jpgبی بی سی - دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در توییتر خود اعلام کرده است که هفته آینده ریاست جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران را به عهده خواهد داشت.

آمریکا در این مقطع رئیس دوره‌ای شورای امنیت است.

در صورتی که جلسه شورای امنیت درباره ایران باشد، هرچند که ایران عضو شورای امنیت نیست، اما نماینده ایران می‌تواند در چنین جلسه‌ای حاضر شود.

در رسانه‌های ایرانی گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده که حضور احتمالی حسن روحانی، رئیس جمهور و یا محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، در جلسه شورای امنیت چه نتایجی خواهد داشت.

حدود دو هفته پیش نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، اعلام کرد جلسه‌ای در شورای امنیت درباره ایران برگزار می‌شود که دونالد ترامپ رئیس آن خواهد بود.

اما بعدتر منابع آمریکایی گفتند که می‌خواهند تمرکز جلسه را از ایران بردارند و به موضوع کلی مقابله با گسترش تسلیحات هسته‌ای بپردازند.

بنا به اعلام وزارت خارجه ایران، حسن روحانی و جواد ظریف برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر خواهند کرد. اما هنوز مشخص نیست که نماینده ایران در جلسه شورای امنیت چه کسی خواهد بود.

جلسه‌ای که بنا به اعلام دونالد ترامپ ریاستش با او خواهد بود در ۲۶ سپتامبر، و یک روز پس از سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود.

با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، کمتر از دو ماه دیگر تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران بازگردانده می‌شود. آمریکا همزمان اعلام کرده است که آماده مذاکره با ایران است تا به پیمانی جدید دست یابد.

مقام‌های ایرانی می‌گویند آمریکا برای مذاکره دوجانبه پیغام‌هایی فرستاده است.

روز گذشته نیکی هیلی گفت اگر حسن روحانی درخواست ملاقات با دونالد ترامپ را داشته باشد، این درخواست بررسی می‌شود.

اما امروز بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که جمهوری اسلامی برای مذاکره پیامی نداده و اظهارات نقل شده از خانم هیلی را "مضحک و در جهت ایجاد یک فضای روانی با اهداف مشخص" خواند.

حسن روحانی در اولین سال ریاست جمهوری خود در جریان سفر به نیویورک، با باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا تلفنی صحبت کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy