Friday, Sep 28, 2018

صفحه نخست » دو حمله مسلحانه به سپاه پاسداران در شادگان و سراوان

clash_092818.jpgالعربیه - دو گروه از افراد مسلح روز پنج‌شنبه 27 سپتامبر 2018 به دو مقر سپاه پاسداران در شهر سراوان در جنوب شرق استان سیستان و بلوچستان و شهر شادگان (فلاحیه) در جنوب اهواز حمله کردند. درگیری در شهر سراوان به درگیری خونین میان دو طرف انجامید.

خبرگزاری ایرنا گزارش کرد یک گروه مسلح به گذرگاه مرزی شماره 163 در شهرستان سراوان حمله کردند. در این درگیری 4 نفر از مهاجمان کشته شدند.

برهمین اساس دو نفر دیگر از مهاجمان در این درگیری شدید زخمی شده و دیگر اعضای این گروه توانستند به داخل خاک پاکستان فرار کنند.

استان سیستان و بلوچستان که جزء فقیرترین و به حاشیه‌رانده شده‌ترین مناطق ایران به شمار می‌رود، به طور مستمر شاهد درگیری‌های مسلحانه گروه‌های بلوچ علیه نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران است. فعالان بلوچ می‌گویند که این حملات پاسخی به سرکوب و تبعیض نژاد علیه ملت بلوچ و اهل سنت در ایران است.

همزمان تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد گروهی افراد یک مقر سپاه پاسداران در شهرستان شادگان (فلاحیه) در جنوب اهواز را آتش زده و با موتورسیکلت به سرعت از منطقه دور شدند.

این اتفاقات چند روز پس از هجوم مسلحانه روز شنبه 22 سپتامبر به رژه نظامی نیروهای مسلح ایران رخ می‌دهند. در این حمله نظامی 25 نفر از نیروهای نظامی و شهروندان کشته و بیش از 60 نفر مجروح شدند. هنوز عامل اصلی حملات اهواز مشخص نیست ولی جواد کاظم نسب الباجی نماینده اهواز در مجلس ایران مدعی شد که نوع ادبیات مهاجم نشان می‌دهد که آنها «ادبیات ایدئولوژیکی و دینی افراطی دارند و کار خود را جهاد و مبارزه با کفر قلمداد می‌کنند، که با ادبیات گروه‌های تجزیه‌طلب همچون الاحواز که درباره دفاع از قوم عرب و جدایی‌طلبی است، تفاوت دارد.»

این در حالی است که رسانه‌های ایران گاهی داعش و گاهی گروه‌های اهوازی را مسئول این عملیات قلمداد می‌کنند.

پس از این حادثه، نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران در اهواز موج گسترده‌ای از بازداشت‌ها را آغاز کردند. نهادهای حقوقی می‌گویند تا کنون بیش از 500 نفر از فعالان اجتماعی، فرهنگی و شهروندان عادی در روزهای گذشته دستگیر شده‌اند و این دستگیری‌ها با هدف نظامی‌سازی اهواز و زمینه‌چینی برای اعدام‌ زندانیان سیاسی و سرکوب جنبش مدنی مسالمات‌آمیزی است که هر چند مدت یک بار علیه سیاست‌های رژیم ایران دست به اعتراض می‌زند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy