Friday, Oct 12, 2018

صفحه نخست » دعوای قومیتی «عرب-لر» میان مسئولان نظام

ghoomi_101218.jpgالعربیه - چندگانگی در اظهارات مسئولان نظام ایران درباره عاملان حوادث خونبار اهواز، به دعوای قومیتی میان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از یک سو و عضو مجلس خبرگان از سوی دیگر انجامید؛ دعوایی که به نقش قومیت‌ها در حادثه تیراندازی به رژه نظامیان در اهواز پرداخته شد.

آیت‌الله محسن حیدری، نماینده اهواز در مجلس خبرگان و امام جمعه موقت اهواز در نشستی که توسط «توسط شورای مشترک فعالان عرب خوزستان» برگزار شد، گفت: «با کشف هویت تروریست‌ها مشخص شد این عملیات توسط گروه تکفیری و تروریستی داعش صورت گرفته و این حادثه هیچ ارتباطی با عرب های خوزستان ندارد.»

او در ادامه گفت: «برای همه مسئولان مشخص شد عوامل این جنایت همگی نیروی داعش بودند و سرگروه آنها فردی از یک استان همجوار است که این امر ثابت میکند تروریست‌ها هیچ ارتباطی با مردم عرب خوزستان ندارند و اعلام اولیه تجزیه‌طلبان مبنی بر پذیرش مسؤلیت حادثه تروریستی اهواز، صرفاً جهت بهره‌برداری و رسیدن به مقاصد خود بودند.»

حیدری به مصاحبه مطبوعاتی یعقوب حر التستری سخنگوی «جنبش مبارزه آزادیبخش الاحواز» اشاره دارد.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

در پاسخ به اظهارات آیت‌الله حیدری، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، «لرستانی» بودن سرکرده عاملان حمله اهواز را رد کرد و گفت: «این حادثه ریشه خارجی داشته و به هیچ وجه این سخن درست نیست... عده‌ای حادثه تروریستی اهواز را به یک موضوع قومیتی تبدیل می‌کنند که این موضوع صحت نداشته و ارتباط حادثه با خارج کشور محرز شده است.»

از زمان حمله مسلحانه روز 22 سپتامبر 2018 که منجر به کشته شدن 24 نظامی و شهروند عادی و زخمی شدن بیش از 60 نفر دیگر شد، مقامات ایران درباره عاملان این حادثه اتفاق نظر نداشته‌اند. ابتدا گروهی ناشناس تحت عنوان «الاحوازیه» مسئول این حملات معرفی شد، اما بعد انگشت اتهام به سمت داعش گرفته شد. رهبر ایران آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای منطقه را به دست داشتن در این حملات متهم کرد اما هیچ مدرکی دال بر تایید اتهامات خود ارایه نکردند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل بدون اشاره به کشور خاصی در این‌باره گفت: «کاملا برایمان روشن است چه کسانی این کار را کرده‌اند و به کجا وابسته هستند... آنهایی که ادعای حقوق بشر را مرتب تکرار می‌کنند باید پاسخگو باشند.» جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در توئیتر نوشت: « تروریستهای استخدام شده، آموزش دیده و تسلیح شده و تامین شده توسط یک رژیم خارجی به اهواز حمله کرده‌اند.»

از سوی دیگر جواد کاظم‌نسب الباجی، دیگر نماینده اهواز در مجلس ایران بدون آنکه کشور خاصی را به حمایت از مهاجمان متهم کند، آنها را تندروهایی دانست که با گروه‌های اهوازی ارتباطی ندارند.

الباجی به خبرگزاری ایسنا گفت: «ویدیویی که از شبکه مرتبط با داعش (الاعماق) منتشر شده همچنین ادبیاتی که در این ویدیو به کار رفته بیانگر این است که این حادثه کار گروه تجزیه‌طلب الاحوازیه نیست. افرادی که در ویدیوی منتشر شده صحبت می‌کنند، ادبیات ایدئولوژیکی و دینی افراطی دارند و کار خود را جهاد و مبارزه با کفر قلمداد می‌کنند، که با ادبیات گروه‌های تجزیه‌طلب همچون الاحواز که درباره دفاع از قوم عرب و جدایی‌طلبی است، تفاوت دارد.»

در ویدیوی که الاعماق منتشر کرده دو نفر به زبان عربی با لهجه اهوازی و شخص سوم به فارسی با لهجه لری صحبت می‌کند.

با این همه بنا به گزارش سازمان‌های حقوق بشری، دستگاه‌های امنیتی محلی صدها از فعالان مدنی عرب را در شهرهای مختلف دستگیر کرده‌اند که هنوز از سرنوشت برخی از آنان اطلاعی در دست نیست.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy