Monday, Oct 15, 2018

صفحه نخست » از سند چشم انداز 1404 تا الگوی 50 سال آینده

101518A_top.jpgمی توان رگه هایی از حسادت نسبت به سند چشم انداز 1404 را در سند الگوی پیشرفت 50 ساله او دید. چرا که سند 1404 را مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره اکبر هاشمی رفسنجانی نوشت و علی خامنه ای تنها آن را امضا کرد اما در سند جدید 50 ساله، وی خود نویسنده آن است.

***

شبکه بیان - آیت الله علی خامنه ای روز گذشته سند جدیدی را منتشر کرد که بی شباهت به سند چشم انداز ایران 1404 او نیست.

البته می توان رگه هایی از حسادت نسبت به سند چشم انداز 1404 را در سند الگوی پیشرفت 50 ساله او دید. چرا که سند 1404 را مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره اکبر هاشمی رفسنجانی نوشت و علی خامنه ای تنها آن را امضا کرد اما در سند جدید 50 ساله، وی خود نویسنده آن است.

در بحث اقتصادی، آقای خامنه ای ایران را در سال 1444 در میان 10 اقتصاد برتر جهان ترسیم کرده است. این کاریست که معمولا وقتی از کشورهایی چون سنگاپور و ژاپن صحبت می شود، گفته می شود که چنین قراردادهایی را در میان خود امضا کرده اند.

شاه ایران نیز در پی انقلاب سفید شاه و مردم، چنین ابتکار عمل هایی را به خرج داده بود با این تفاوت که روند ایران در سال 1341 رو به رشد بوده و کارشناسان به راحتی می توانستند 50 سال آینده را برای کشور ترسیم کنند اما حال در سال 1397 هستیم و در حالی که حسن روحانی پیرو نامه اقتصاددانان می رود تا با آنها نشستی داشته باشد و ثابت کند خیلی اهل مشورت گرفتن نیست، علی خامنه ای صحبت از 50 سال آینده می کند.

رهبری که به صراحت عنوان می کند اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید، در بند 56 سند خود صحبت از صلح بین المللی می نماید.

اما در ارتباط با قرار گرفتن ایران در میان 10 اقتصاد برتر جهان، احتمالا گزارشاتی که به سمع وی می رسانند از جنس آنهاییست که هر شب در بخش خبری 20:30 به کام مردم فرو می ریزند. از همین رو وی نیز با توجه به همین گزارشات چشم انداز 50 ساله منتشر کرده است.

انتشار چنین اسنادی طبیعتا برای کشورهاییست که اقتصادی پویا و رو به رشد دارند و در چشم مردم هم مشخص است نه برای کشوری که مردمش نان خود را از سطل های زباله جمع می کنند و آب برای نوشیدن ندارند!

البته هر چقدر دروغ بزرگتر باشد باورش راحت تر است و برای گفتن یک دروغ بزرگ لازم است تا ابتدا خود فرد آن را باور کند. به نظر می رسد آقای خامنه ای صدای ورشکست شده صنعتگران و حتی تکنوکرات های غیر وابسته را نشنیده است و هرآنچه که به عنوان صورتجلسه از هیئت دولت بیرون می آید را می خواند.

اما شاید در نهایت بد هم نباشد همین "الگوی پیشرفت 50 ساله" نیز بررسی شود. رهبر جمهوری اسلامی از نخبگان خواسته تا عمیقا بر روی آن فکر کنند و نظر دهند. فارغ از اینکه از امشب تا مدت نامعلومی، برنامه های صدا و سیما و روزنامه های وابسته و خبرگزاری های دولتی قرار است بند به بند این سند را در صورت ظاهر بررسی کرده و تعریف و تمجید نمایند، پیرو سخنان آقای خامنه ای مبنی بر تضارب آرا و عقاید و بحث و مشورت حول محور سند مذکور، پیشنهاد می شود این سند را به رفراندوم بگذارند و آراء حقیقی مردم را به دست آورند.

آنچه که عیان است آقای خامنه ای حداقل در روی صحنه قصد خدمت به ایران و ایرانی را دارد. مردم حق دارند خود فارغ از گفته های نخبگان شان رای دهند که می خواهند ظرف 50 سال آینده به کجا بروند!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy