Wednesday, Oct 10, 2018

صفحه نخست » حزب‌الله بهانه است؛ مشکل اصلی سپاه با FATF چیست؟

IB_100918.jpgایران بریفینگ / امیر فرشاد ابراهیمی

درحالی‌که روز گذشته مجلس ایران لایحه FATF را تصویب و برای تائید نهایی به شورای نگهبان فرستاده است اما اعتراضات مخالفان این لوایح چهارگانه همچنان ادامه دارد، گروه‌های مختلف دانشجویی، مردمی و همچنین کفن پوشان همیشگی که همگی به نحویی به سپاه پاسداران متصل هستند باز به خیابان‌ها آمده‌اند و از گفتن «عزا عزاست امروز» گرفته تا تهدید به «نواب شدن» و حتی به توپ بستن مجلس هم ابایی ندارند.

حجت‌الاسلام علی شیرازی نماینده خامنه‌ای در نیروی قدس سپاه شب گذشته (دوشنبه ۱۶ مهر) در جمع تعدادی از پاسداران این نیرو در سخنانی پیرامون تصویب این لوایح سخن گفت و اوضاع فعلی را منطبق با شرایط زمان امام حسین دانست.

وی اظهار داشت: ماه محرم ماه حسین بن علی علیه‌السلام است. امام حسین در مدینه با یک صحنه روبرو شد. دنبال بیعت گرفتن از حسین بن علی علیه‌السلام با یزید بودند. امام یک جمله دارند که می‌فرمایند: «اگر مثل منی با یزید بیعت کند فاتحه اسلام خوانده می‌شود.» وی افزود: این جمله حسین بن علی روشن می‌کند که اگر جایی اسلام درخطر بود امام جامعه اسلامی باید در مقابل این خطر فریاد بزند و بیان کند. امام حسین علیه‌السلام چون دید اسلام درخطر است قیام کرد. شبیه این جمله امام حسین توسط امام بزرگوار ما امام خمینی در هشتم آبان سال ۱۳۴۳ فرمودند که اسلام درخطر است چون اسلام درخطر است، من فریاد می‌زنم. امام یک جمله دارد در آن سخنرانی و می‌فرماید: علمای قم، علمای تهران، علمای مشهد، علمای نجف، علمای شیراز من اعلام‌خطر می‌کنم امروز اسلام درخطر است. شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به تشابهات انقلاب اسلامی با نهضت حسینی اشاره و اظهار داشت: اینکه می‌گوییم انقلاب امام نشات گرفته از انقلاب حسین بن علی است این تشابه وجود دارد حسین بن علی فریاد می‌زند اسلام درخطر است، امام هم می‌فرمایند اسلام درخطر است. وی درباره تفاوت عصر انقلاب با عصر امام حسین تصریح می‌کند: یک تفاوت بین عصر امام حسین و عصر امام وجود داشت این تفاوت این بود که وقتی امام اعلام‌خطر کرد مردم حرکت کردند مردم از امام حمایت کردند اما در عصر حسین بن علی بعضی‌ها باور نکردند.

اینکه مقام معظم رهبری چند ماه قبل به‌صراحت فرمودند چیزی که استکبار می‌خواهد بر ملت ایران دیکته کند ملت ایران این پیمان را نباید امضا کند. مجلس شورای اسلامی دیروز تصویب کرد که جمهوری اسلامی به کنوانسیون اف ای تی اف بپیوندد، یعنی ما دست حمایت از لبنان، سوریه و عراق برداریم. غیرازاین است؟! وی تأکید کرد: شما حرف‌های مقام معظم رهبری را دقت کنید عبارت را نگاه کنید چه خبر است! وظیفه ما در قبال این قانون چیست؟ شورای نگهبان امروز وظیفه دارد جلوی این حرکت را بگیرد.

غیرت ما کجا رفته؟ نباید فریاد بزنیم؟

نماینده رهبری در نیروی قدس سپاه گفت: هر چه علمای قم پیغام دادند، همین سه روز قبل نامه نوشتن به رئیس مجلس که این ننگ را از دامان مجلس پاک‌کنید. در این کشور دارد یک اتفاق می‌افتد فردا هم می‌گویند ورود شما به کشورهای دوست ممنوع است. هرجایی که قرار است از مظلوم حمایت بشود حق ندارید اسم لبنان و حزب‌الله را ببرید شما حرف‌های آمریکایی‌ها را مرور کنید، این حرف بنده نیست!

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

سپاه اجازه نخواهد داد که دوباره طاغوت به این کشور برگردد، آمریکا به این کشور برگردد. سپاه اجازه نخواهد داد اسلامی غیر از اسلامی که امام و رهبری تبیین کردند در این کشور حاکم شود. شیرازی ادامه داد: ملت ایران این مسیر را پیموده است. در آینده هم همین است ما هم به این بیان مقام معظم رهبری با گوشت و پوست‌واستخوان ایمان‌داریم که فرمودند آینده از امروز بهتر است. آینده از امروز بهتر است دلیل آن‌هم مشخص است چون انقلاب حامی دارد، سرباز دارد، جان فدایی دارد، یاران حسینی دارد، پای این انقلاب ایستاده‌اند. وی اظهار داشت: هنگامی‌که مقام معظم رهبری در روز پنجشنبه فرمودند تا من زنده‌ام اجازه نخواهم داد کسی این انقلاب را به بیراهه ببرد به پشتوانه این ملت و به پشتوانه سپاه و پشتیبانی بسیج بود و به حول قوه الهی این انقلاب می‌ماند و پرچم این انقلاب به دست امام زمان داده خواهد شد. خدا اراده کرده است که حق بماند و باطل برود.

نماینده خامنه‌ای در نیروی قدس سپاه در پایان خاطرنشان کرد: حزب‌الله پیروز است تا من و شما راهمان را از راه حزب‌الله جدا نکردیم، هیچ قدرتی قوی‌تر از آمریکا هم باشد هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و ان‌شاءالله ملت ایران خون شهدا را خون شهدای جنگ و خون شهدای مدافع حرم را حفظ خواهد کرد، راه شهدا را حفظ خواهد کرد و از مسیر شهدا پاسداری خواهد کرد.

سخنان تند و عتاب انگیز نماینده خامنه‌ای علیه مجلس شورای اسلامی و بیان مخالفت خامنه‌ای با این لوایح درحالی‌که است که صبح روز بررسی لایحه علی لاریجانی ریاست مجلس در تماس با دفتر رهبری آخرین نر وی را جویا می‌شود و خامنه‌ای صراحتاً موافقت خود را با بررسی این لوایح در مجلس اعلام می‌کند:

جناب آقای دکتر لاریجانی؛ رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحیت؛

در پی استفساریه تلفنی جنابعالی نسبت به مخالفت و عدم مخالفت مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) با بررسی لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی، به دنبال فرمایشات معظم‌له در دیدار نمایندگان، مقام معظم رهبری فرمودند « آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفتم، مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود، نه کنوانسیون خاص، لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند، تدبیر فوق قبلاً در زمان استفسار به‌طور شفاهی به جنابعالی ابلاغ‌شده بود».

لاریجانی پس از قرائت این نامه اعلام کرد که این نامه از سوی آقای حجازی رئیس دفتر رهبری به وی (لاریجانی) ابلاغ‌شده است.

چرا سپاه مخالف FATF است؟

مخالفت سپاه پاسداران با این لوایح در ماه‌های اخیر شدت گرفته است درحالی‌که پیش‌تر حساسیتی در قبال این لوایح نداشته است، پس هرچه که هست را باید در این ایام جستجو کرد.

آن‌طور که علی طیب‌نیا وزیر سابق اقتصاد گفته است گفتگو بر سر FATF گفتگویی جدیدی نیست: «از سال ۸۸ در دستور کار دولت و شورای عالی امنیت ملی به‌صورت جد قرار داشت». تلاش‌های دولت روحانی نیز در ادامه تعاملات و تصمیم‌گیری‌های کابینه محمود احمدی‌نژاد و شورای عالی امنیت ملی بوده است.

اهمیت خارج شدن ایران از لیست سیاه ازآن‌جهت است که وقتی کشوری در این فهرست باشد، قادر به انجام معاملات و مبادلات مالی و بانکی با کشورهای دیگر نیست.

این محدودیت‌ها بیش از همه دامن شهروندان کشورهای در فهرست سیاه را می‌گیرد. چنانچه امسال در دو مورد، حساب تعدادی از ایرانیان در گرجستان و چین، به دلیل «رعایت نکردن ضوابط FATF» بسته شد.

بااین‌حال مخالفان می‌گویند تصویب لوایح مزبور «استعماری» و یک نوع «کاپیتولاسیون بانکی» است. به عقیده آنان، این لوایح راه تسلط کشورهای غربی به اطلاعات مالی و بانکی ایران را هموار و بر سیاست‌گذاری‌های خارجی و داخلی تأثیر می‌گذارد. به‌علاوه آن‌ها می‌گویند شروط تصریح‌شده در مقررات گروه اقدام ویژه و کنوانسیون پالرمو، امکان کمک ایران به گروه‌های مقاومت همچون حزب‌الله لبنان و حماس در فلسطین، انصارالله در یمن را سد می‌کند به‌ویژه آنکه دو گروه حزب‌الله و حماس از سوی بعضی از کشورها، در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارند. ولی تعریف مقام‌های ایران و برخی دیگر کشورها از تروریسم با یکدیگر تفاوت عمیق دارد.

اما این‌همه ماجرا نیست، سپاه پاسداران البته که نگرانی‌ای بابت بسته شدن دست ایران در حمایت از گروه‌های همچون حزب‌الله در بعد تصویب این لوایح ندارد، چراکه همه می‌دانیم کمک‌های ایران به حزب‌الله لبنان و یا یمنی‌ها و دیگر گروه‌های موردحمایتش در عراق و سوریه و ... اصولاً هیچ‌گاه از مجرای رسمی بانک‌ها و معادلات رسمی نیست و نخواهد هم بود.

سپاه پاسداران نگران این هست که با ایجاد شفافیت مالی، دیگر راهی برای دور زدن تحریم‌ها و خریدهای برون‌مرزی‌اش که عمدتاً حول کالاها و فن‌آوری‌های چندگانه‌ای که برای تجهیزات نظامی و موشکی و ادوات جاسوسی و ... برایش وجود نداشته باشد. به همین دلیل است که تن دادن به لوایح چهارگانه مبارزه با پول‌شویی را «خود تحریمی» تعبیر می‌کند.

در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، شبکه‌های برون‌مرزی سپاه همچون نیروی قدس و چهره‌های نزدیک به نهادهای نظامی و امنیتی رأس حاکمیت، از طریق واسطه‌ها معاملات مالی و بانکی را انجام می‌دانند و یا نقل و انتقالات مالی سپاه را به کشورهای مختلف برای منظورهای نامعلوم انجام می‌دادند حالا با پیوستن ایران به معاهدات بین‌المللی، تمام دادوستدهای بین‌المللی باید مشخص باشد و عملاً دست این مقام‌ها برای دور زدن تحریم‌های تازه‌ای که آمریکا علیه ایران اعمال کرده است را می‌بندد.

اکنون سپاه پاسداران بیش از آنکه یک‌نهاد نظامی باشد یک مافیای اقتصادی است درواقع بخش نظامی سپاه پاسداران یک بخش ناچیزی در دل یک جریان اقماری بزرگی است که در دلش از سدسازی و راه‌سازی و پتروشیمی گرفته تا بازرگانی کالا و ارزاق عمومی و حتی تجارت مواد مخدر و قاچاق اسلحه و گاه آن‌طور که گفته‌شده است قاچاق آدم و ... موجود است و حیات و ممات سپاه بسته به این فعالیت‌هاست.

نگرانی از محدودیت این فعالیت‌های مافیایی تا آنجا است که چندی پیش ساسان شاه ویسی، از استادان دانشگاه جامع امام حسین، در گفت‌وگویی تصویری با «نود اقتصادی» نسبت به پیوستن به FATF هشدار داده و گفته بود: «با اجرای آن مجبوریم سپاه پاسداران را منحل کنیم. سپاه پاسداران و اجزای آن در سیبل هستند».

همین است که سپاه پاسداران با چنگ و دندان در مخالفت با این لوایح مقاومت می‌کند و حتی «موافقت خامنه‌ای» هم برایش سکوت نمی‌آورد، آن‌ها نیز برای حفظ موقعیت خود دست به هر کاری زده‌اند و تا تهدید به مرگ نمایندگان موافق پیوستن به گروه اقدام مالی مبارزه با پول‌شویی هم پیش رفته‌اند.

حفظ موقعیت سیاسی و اقتصادی، این مافیا برای سپاه حکم مرگ وزندگی دارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy