Wednesday, Oct 3, 2018

صفحه نخست » روحانی: خیالتان راحت باشد ۱۳ آبان هیچ اتفاقی نخواهد افتاد

rouhani_100318.jpg

حسن روحانی، رییس جمهور ایران به مردم وعده داد که در ۱۳ آبان هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و آغاز دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاثیر دوباره‌ای بر وضعیت اقتصادی ایران نخواهد داشت

ایلنا؛ حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت، با بیان اینکه در این ایام در صحنه سیاست خارجی و دیپلماسی، امنیت داخلی و منطقه‌ای، موفقیت‌هایی داشته‌ایم، اظهارداشت: امروز افکار عمومی جهان طرفدار ایران است و حتی در داخل آمریکا بسیاری از سیاستمداران و مردم ایران را در مسیر حق دانسته و اقدامات دولت آمریکا را نمی‌پسندند.

روحانی با تأکید براینکه آمریکا نه تنها در دستیابی به اهداف خود در این اقدام موفق نشده بلکه هیچ‌وقت موفق نخواهد شد، به دستاوردهای ایران در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و افزود: دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در این ایام موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای به دست آوردند که به واسطه آن انزوای آمریکا روشن‌تر شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در حاشیه هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل، ایران و ۵ کشور دیگری که در برجام هستند، در نیویورک تصمیم مهمی را اتخاذ کردند، افزود: ۱+۴ و کشورهای اروپایی علاوه بر حمایت از برجام یک نهاد ویژه مالی را برای تعامل با ایران تصویب و آن را اعلام کردند و آمریکایی‌ها به شدت از این موضوع ناراحت هستند.

روحانی با بیان اینکه در روزهای اخیر تصمیمات خوبی برای تقویت بانک مرکزی، اتخاذ شد، اظهار داشت: براساس تصمیمی که اتخاذ شده، بانک مرکزی، اختیارات لازم را دارد که ارز صادراتی را فوراً خریداری کند. یعنی به محض آنکه یک صادرکننده اعلام کند که ارزی را به دست آورده، اگر بتواند در سامانه نیما آن را می‌فروشد اما اگر نتوانست باید بانک مرکزی ارز او را خریداری کند و این تصمیم مهمی بود که اتخاذ شد.

رئیس جمهور افزود: اختیارات کامل به بانک مرکزی برای تنظیم بازار داده شده و مردم شاهد اولین آثار آن در روزهای اخیر بودند؛ بانک مرکزی برای تنظیم بازار همان طور که در دو روز اخیر اقدام کرده قادر است تا سال آینده به همین نحو عمل کند.

روحانی با اشاره به اینکه امروز وضع ذخایر ارزی کشور حتی ذخایر اسکناس، بهتر از هر زمان دیگری است، گفت: از ابتدای دولت تا امروز براساس آخرین آمار امروز بهترین شرایط را در این زمینه دارا هستیم.

روحانی با بیان اینکه باید اقدامات بیشتری در این راستا صورت گرفته و ارز هنوز قیمت واقعی خود را ندارد و باید به قیمت واقعی خود بازگردد، گفت: دولت از هیچ تلاشی در این راستا فروگذار نخواهد کرد. البته مقداری با احتیاط قدم برمی‌دارد و این بخاطر آن است که اگر در آینده سخت‌ترین شرایط پیش روی دولت قرار گرفت با مشکل مواجه نشویم، اما امروز همان سخت‌ترین شرایط است و آمریکایی‌ها همه اقدامات را علیه ملت ایران انجام دادند و چیزی برای آبان‌ماه باقی نمانده و هیچ کس کلمه ۱۳ آبان را در ذهن خود خطور ندهد چرا که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد؛ تمام کارهایی که قرار بود آمریکایی‌ها در آبان ماه انجام دهند در شهریور و مهر انجام دادند.

ظریف در مورد اثر تحریم‌ها: وضعیت بسیار دشوار خواهد شد

رادیو فردا - محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه با اشاره به تأثیر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران گفت که «وضعیت بسیار دشوار خواهد شد»، زیرا «نقش دلار آمریکا در نظام مالی بین‌المللی گسترده و فراگیر است».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی که در مصاحبه‌ای با شبکه جهانی بی‌بی‌سی سخن می‌گفت همچنین افزود که تعهداتی که اروپایی‌ها برای جلوگیری از تأثیرات وخیم این تحریم‌ها بر اقتصاد ایران بیان کرده‌اند «احتمالاً بهتر از آن چه بود که انتظار می‌رفت».

وی در عین حال تأکید کرد که مسئله اصلی، اجرایی شدن این تعهدات است و شکیبایی جمهوری اسلامی تا ابد دوام نخواهد آورد.

ایران در حال حاضر شرایط اقتصادی وخیمی دارد، به طوری که ارزش پول ملی کشور ظرف مدت کوتاهی چندین برابر افت کرده و قیمت دلار آمریکا در بازارهای ایران از ۳۵۰۰ تومان به محدوده‌ ۱۳ هزار تا ۱۹ هزار تومان رسیده‌ است.

تأکید وزیر خارجه ایران بر نقش «فراگیر» دلار و تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران در حالی بیان می‌شود که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به تازگی با انتقاد از سوءمدیریت‌های دولت جمهوری اسلامی گفته است که «عامل کاهش ارزش ریال خارجی نیست، درونی است.»

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

پس از آن در سوم مهرماه، علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی نیز گفت که «بخشی از مشکلات ما با روپیه (واحد پول هند)، روبل (واحد پول روسیه) و یوآن (واحد پول چین) حل خواهد شد و به دلار دیگر احتیاجی نخواهیم داشت».

پس از خروج دولت آمریکا از برجام که ۱۸ اردیبهشت اتفاق افتاد، دور نخست بازگشت تحریم‌ها علیه ایران از ۱۳ مرداد به اجرا درآمد و قرار است دور بعدی آن نیز از ۱۳ آبان آغاز شود.

با این حال پنج کشور دیگر در توافق‌نامه هسته‌ای گفته‌اند که در برجام می‌مانند؛ این کشورها در بیانیه مشترکی از گشودن کانال‌های پرداخت مالی برای ایران به‌ویژه ایجاد یک سازوکار تک‌منظوره ویژه (اس‌پی‌وی) برای تسهیل مبادلات مالی با ایران استقبال کرده‌اند.

محمدجواد ظریف در مصاحبه روز چهارشنبه خود با اشاره به این تلاش‌ها گفت که ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه «و همه کسان دیگر گفته‌اند که متعهد به برجام هستند و متعهد هستند که ایران از منافع آن برخوردار شود.»

او در ادامه گفت که این تعهدات «احتمالاً بهتر از آن چه بود که انتظار می‌رفت»، اما تأکید کرد که مسئله مهم «تبدیل این تعهدات سیاسی به سازوکارهای اجرایی است.»

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه گذشته ابراز امیدواری کرد که سازوکار ویژه برای تسهیل همکاری تجاری با ایران تا «قبل از ماه نوامبر»، حدود یک ماه دیگر، به اجرا گذاشته شود.

وزیر خارجه ایران در مصاحبه خود با بی‌بی‌سی با اشاره به این مدت زمانی هشدار داد که ما «کمی دیگر شکیبا خواهیم بود».

وی پیش از این هم هشدار داده است که در صورت بی‌ثمر ماندن تلاش‌های اروپایی در زمینه تعدات برجام، ایران از توافق هسته‌ای خارج می‌شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy