Sunday, Oct 7, 2018

صفحه نخست » مجلس الحاق ایران به «کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم» را تائید کرد

FATF.jpgرادیو فردا ـ مجلس شورای اسلامی سرانجام پس از چهار ماه، لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم» را تصویب کرد.

نمایندگان در حالی به این لایحه رای مثبت دادند که محافظه‌کاران ماه‌ها با تصویب آن مخالف بودند و همزمان با رای‌گیری روز یکشنبه (۱۵ مهر) درباره سرنوشت این لایحه، تظاهرات اعتراضی گسترده‌ای نیز در مقابل ساختمان مجلس در جریان بود.

لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم» که با عنوان «سی‌اف‌تی» شناخته می‌شود، یکی از چهار لایحه‌ای است که تصویب و اجرای آنها مانع از قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه کارگروه اقدام ویژه مالی، موسوم به اف‌ای‌تی‌اف خواهد شد.

نمایندگان مخالف تصویب این لایحه در مجلس، پیش از این حتی تهدید کرده‌‌بودند در زمان مطرح شدن این لایحه با خروج هماهنگ از صحن مجلس که اصطلاحا آبستراکسیون نامیده می‌شود، مجلس را از حد نصاب انداخته و مانع از بررسی و تصویب این لایحه خواهند شد.

مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با این لایحه موجب شده بود که از خردادماه سال جاری مسکوت گذاشته شود، اما آن‌طور که امروز علی لاریجانی، رئیس مجلس اعلام کرده دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای در پاسخ به نامه‌ رئیس مجلس درباره لوایح چهارگانه گفته که وی با بررسی آنها در مجلس مخالفتی ندارد.

خبرگزاری دولتی ایرنا نوشته این لایحه پس از «ساعت‌ها بحث»، سرانجام با ۱۴۳ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و پنج رای ممتنع از میان ۲۷۱ نماینده حاضر در مجلس رای آورد.

این لایحه شامل یک مقدمه، ۲۸ ماده و یک پیوست است که پیوستن ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم را با شروطی از جمله تاکید بر باقی ماندن نظام بر موضع «به رسمیت نشناختن اسرائیل»، پذیرفت.

موافقان پیوستن ایران به این معاهده و تلاش برای بیرون آوردن نام ایران از فهرست سیاه این کنوانسیون را سبب‌ساز شفافیت بیشتر و کاهش فساد می‌دانند.

آنها بر این باورند که حتی در صورت عزم اتحادیه اروپا برای یافتن راهی برای تداوم مبادلات پولی و بانکی با ایران، با وجود این مانع، کاری از طرف‌های اروپایی برنمی‌آید.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز یک‌شنبه در مجلس گفت: «رئیس بانک مرکزی روسیه سه روز پیش به آقای همتی گفته بدون FATF نمی‌توانیم با شما کار کنیم چینی‌ها هم همین را گفته‌اند. این دو کشور که دیگر شریک استراتژیک ما هستند نیات استعماری ندارند.»

وی امروز در مجلس در دفاع از تصویب لایحه یادشده گفت که «یک بار دیگر در اینجا تاکید می‌کنم نه بنده و نه آقای رئیس جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه عدم حمایت مالی از تروریسم مشکلات ما حل خواهد شد. اما می‌توانیم تضمین دهیم با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.»

به باور موافقان پیوستن ایران به این معاهده، سوریه و لبنان از جمله کشورهایی هستند که به اف‌ای‌تی‌اف پیوسته‌اند و نگرانی‌های مخالفان در این حوزه را غیرواقعی می‌پندارند.

​از سوی دیگر، به تازگی محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران درباره لایحه سی‌اف‌تی گفته ابود: «این یک چیز خطرناکی است... و باعث می‌شود به طور مثال اگر ما بخواهیم به حزب‌الله، انصارالله و امثال آنها کمک کنیم، جلوی ما گرفته شود.»

لوایح چهارگانه‌ای که دولت حسن روحانی برای خروج از فهرست سیاه کارگروه اقدام ویژه مالی (اف‌ای‌تی‌اف) به مجلس ارائه کرده شامل لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (سی‌اف‌تی)است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy