Saturday, Oct 13, 2018

صفحه نخست » چرا در ایران هر اتفاقی آمیخته با دروغ و امنیتی می شود؟

IB1_101318.jpgایران بریفینگ / روز سه‌شنبه گذشته شخصی با هویت "س.جلیلوند" با مراجعه به یک مدرسه در تاکستان خود را کارمند هلال احمر معرفی و با ارائه نامه اداره هلال احمر و کارت شناسایی از مدیر مدرسه می‌خواهد از دانش آموزان و پرسنل جهت انجام آزمایشات خون‌گیری نماید، وی مدعی می شود که جهت تست قند خون به مدرسه آمده است اما او با یک سرنگ مشترک اقدام به خون‌گیری از دانش آموزان می‌کند. دانش آموزان نیز این مساله به خانواده خود اطلاع دادند که موجب شکایت والدین دانش آموز شد. با اعتراض و شکایت اولیا و هماهنگی نیروهای امنیتی و حراست فرد مذکور شناسایی و با دستور دادستان محترم شهرستان بازداشت می‌شود و‌ هم‌اکنون در زندان چوبین‌در به سر می‌برد.

متعاقب آن دیروز از دانش آموزان و اولیاء آنها درخواست می‌شود جهت انجام آزمایش های پزشکی و چکاب کامل برای روشن شدن انتقال احتمالی بیماری‌های ویروسی و خونی به دلیل استفاده از سرنگ مشترک در شبکه بهداشت تاکستان حضور یابند.

حسن آصفی (مدیرعامل جمعیت هلال احمر قزوین) در این‌باره گفت: طبق صحبت‌هایی که من با دکتر مهرام (رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین) داشته‌ام، عنوان شد که مشکلی در این زمینه پیش نیامده و خوشبختانه با توجه به نتیجه آزمایشات هیچ کدام از دانش‌آموزان بر اثر سرنگ مشترک دچار آلودگی ندشده‌اند اما فردی که به مدرسه رفته، وابسته به هلال احمر نبوده است. ما این موضوع را به صورت کتبی و تلفنی با آموزش و پرورش درمیان گذاشته‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر آزمایشات لازم از دانش آموزان گرفته شده، مضاف بر آن امروز آزمایشات تکمیلی توسط دو متخصص دیگر صورت می‌گیرد اما نتیجه تمام آزمایشاتی که دیروز گرفته شد، همگی منفی بوده است.

او افزود: آموزش و پرورش همواره در مواجهه با این مسائل بسیار سخت‌گیر است اما ظاهرا این فرد را تاحدی می‌شناختند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز درباره خبر اقدام به خون‌گیری شخصی در مدرسه‌ای در تاکستان توضیح داد و اعلام کرد که بر اساس تست‌ها و آزمایشاتی که از دانش‌آموزان به عمل آمده، خطری مبنی بر ابتلا به HIV یا هپاتیت‌بی آنها را تهدید نمی‌کند.

دکتر حمیدرضا نجاری افزود: طی این دو روز اقداماتی هم برای خود فرد و هم برای دانش‌آموزان انجام شده است و به نظر می‌رسد قصد خاصی به دنبال انجام این کار نبوده و بیشتر از روی ناآگاهی بوده است. طبق بررسی‌ها و آزمایش‌های ما خود این فرد به بیماری یا آلودگی خاصی آلوده نبوده است و تاکنون هم طبق آزمایش‌های ما دانش‌آموزان هم آلوده نبوده‌اند.

نجاری ادامه داد: بعد از اطلاع از این موضوع نگرانی ما از بابت بیماری‌های ویروسی مانند هپاتیت بی، در حد خیلی کم هپاتیتی سی و در حد خیلی کمتر HIV بود. خوشبختانه تست رپید HIV که یک تست سریع تشخیصی است، برای همه این افراد انجام شد و هیچ‌کدام مثبت نبودند و پاسخ برای همه این افراد منفی بوده است. از طرفی خوشبختانه متولدین ۷۱ به بعد بر علیه هپاتیت‌بی هم واکسینه شده‌اند و همه این افراد هم واکسن داشتند. از طرفی بنا شد تا سطح ایمنی تمام دانش‌آموزان بررسی شود و اگر سطح ایمنی آنها بالای ۱۰ باشد، نگرانی خاصی وجود ندارد.

روابط عمومی جمعیت هلال احمر نیز در اطلاعیه‌ای ارتباط اقدام فردی ناشناس در خصوص خون گیری مشکوک دانش‌آموزان دختر یک مدرسه در تاکستان قزوین با هلال احمر را رد و تاکید کرد که این فرد به هیچ وجه امدادگر هلال احمر نبوده و اساسا هیچ ارتباط استخدامی و کاری با این نهاد مردمی نداشته است.

در این اطلاعیه آمده است: «این فرد مانند سایر افرادی که تمایل به یادگیری مهارتهای امدادی و آموزش‌های همگانی دارند و در دوره‌های آموزشی هلال احمر شرکت می کنند؛ فقط در یک بازه زمانی، یک دوره ۲۲ ساعته آموزشی را آن هم بصورت ناقص در جمعیت هلال احمر گذرانده است.

روابط عمومی جمعیت هلال احمر ضمن نکوهش و تاسف بار دانستن اقدام این فرد که خود، دانش‌آموز دبیرستانی بوده و البته اقدام به تست قند خون و نه خون‌گیری کرده است؛ از حق خود برای شکایت علیه این فرد که قداست و صداقت لباس و عملکرد این نهاد مردمی را زیر سوال برده، استفاده کرده و تا صدور حکم قانونی پرونده شکایت را پیگیری خواهد کرد.

به گزارش ایران بریفینگ اگر چه ظاهر این مسئله امری عادی اما وقتی مسئولان امر اقدام به دروغگویی و پنهان کاری می کنند به سرعت یک تخلف و یا اتفاقی عادی تبدیل به یک بحران امنیتی می شود ، بدین صورت که هم اکنون در چندین روز متوالی است والدین و دانش آموزان این شهر در اعتراض مقابل ادارات آموزش و پرورش و بهداشت تاکستان تجمع کرده اند و هیچ مقام مسئولی هم به خود این زحمت را نمی دهد تا نسبت به پاسخگویی به خانواده های دانش آموزان اقدام کند .

با گذشت چندین روز از این حادثه و همچنین اعلام خبر بازداشت فرد هیچ کس نمی گوید انگیزه فرد مذکور از این عمل چه بود؟

مدیر عامل هلال احمر قزوین می گوید : آموزش و پرورش همواره در مواجهه با این مسائل بسیار سخت‌گیر است اما «ظاهرا این فرد را تاحدی می‌شناختند» ، اما نمی گوید مگر متهم چه وابستگی و یا مسئولیت و شهرتی داشته است که آنها وی را «تا حدودی می شناختند»

دکتر حمیدرضا نجاری معاون دانشگاه علوم پزشکی قزون نیز می گوید : به نظر می‌رسد قصد خاصی به دنبال انجام این کار نبوده و بیشتر از روی ناآگاهی بوده است.

واقعا این اظهارات آقای نجاری را چه کسی باور می کند ؟ که فردی بی دلیل و بی منظور و بدون قصد خاصی به یکباره برود مدارکی را جعل کند و به مدرسه ای برود و خون دانش آموزان را بگیرد و برود ؟

چرا واقعا در جمهوری اسلامی و نهادهای امنیتی کسی خود را مقید به اطلاع رسانی و صداقت در گفتار نمی داند ؟

وقتی پنهان کاری و دروغ گویی باشد طبیعی است که مردم حساسیت پیدا می کنند ، معترض می شوند و درست مثل همین قضیه در چندین روز متوالی دست به تحصن و اعتراض و تجمع می زنند .

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy