Sunday, Oct 14, 2018

صفحه نخست » نامه خروج آمریکا از پیمان مودت

denhaag.jpgبی بی سی ـ پیمان مودت میان ایران و آمریکا دو سال پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه محمد مصدق نخست وزیر وقت ایران امضا شد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است که نامه اعلام خروج آمریکا از "پیمان مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین دولت شاهنشاهی ایران و دول متحده آمریکا" را دریافت کردیم.

ایالات متحده آمریکا کمتر از دو هفته پیش اعلام کرده بود که از این پیمان که ایران بر اساس آن از ایالات متحده به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرده، خارج می‌شود.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در زمان اعلام تصمیم کشورش برای خروج ازاین پیمان گفته بود که این اقدام ۳۹ ساله با تاخیر انجام می‌شود.

ساعاتی پیش از اعلام آمریکا برای خروج از پیمان مودت، دیوان بین‌المللی دادگستری در حکم مقدماتی خود در پرونده شکایت ایران از آمریکا، ضمن پذیرفتن بررسی این پرونده، خواهان رفع موانع صدور اقلام بشردوستانه مانند دارو و تجهیزات پزشکی به ایران از سوی آمریکا شده بود. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در واکنش به تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان مودت، حکومت آمریکا را "رژیم قانون‌شکن" خواند.

پیمان مودت میان ایران و آمریکا دو سال پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه محمد مصدق نخست وزیر وقت ایران امضا شد. تاریخ امضای این سند ۲۳ مرداد سال ۱۳۳۴ است. پیمان مودت همان سال به تصویب مجالس شورای ملی و سنا و بعدا به امضای شاه رسید و جنبه قانونی یافت.

در زمان امضای این پیمان، دوایت آیزنهاور رئیس جمهور آمریکا و حسین اعلاء نخست وزیر ایران بودند.

این پیمان مبنای روابط دوستانه بین ایران و آمریکا در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی بود اما بعد از انقلاب، روابط دو کشور پس از تصرف سفارت آمریکا و گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی قطع شد و بعد از چهار دهه هنوز برقرار نشده است.

این پیمان تنها توافق دوجانبه میان ایران و آمریکا بود که بعد از قطع رابطه دو کشور در حدود چهار دهه پیش هنوز به جا مانده بود.

دو کشور پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ چندبار بر اساس این پیمان از یکدیگر به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کردند که یکی از این شکایت‌ها هفته گذشته در دادگاه لاهه با حضور نمایندگان ایران و آمریکا برگزار شد.

این جلسه مربوط به بررسی شکایت ایران از آمریکا به دلیل مصادره نزدیک به دو میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy