Thursday, Oct 18, 2018

صفحه نخست » آتلانتیک: امتیازی که عربستان سعودی به ایران داد

atlantic_101818.jpgایران اینترنشنال - مجله آتلانتیک گزارش داده است که عربستان سعودی در جریان دست داشتن احتمالی قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در ترکیه، هدف انتقاداتی قرار گرفته است که معمولا ایران به آنها متهم می‌شد و زمانی که می‌شنیدیم کشوری در خاورمیانه با «تنبیه جدی» روبرو خواهد شد، این کشور ایران بود. اما دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اکنون این کلمات را در مورد عربستان سعودی به کار برده است که می‌توان گفت مهمترین متحد آمریکا در جهان اسلام است.

کریشناو کالامور در آتلانتیک در مطلبی می‌نویسد، عربستان تنها یک متحد نزدیک نیست؛‌ دونالد ترامپ و دامادش جرد کوشنر که مشاور ارشد او نیز هست بارها از روابط نزدیک خود با خانواده سلطنتی عربستان صحبت کرده‌اند. آمریکا عموما نسبت به سرکوب داخلی در عربستان، جنگ آنها در یمن و محاصره سیاسی قطر سکوت کرد. اما قتل احتمالی جمال خاشقجی موضوع را عوض کرده است؛ نه تنها این اتفاق در ترکیه رخ داده، بلکه جمال یک مقیم آمریکایی و یک نویسنده معتبر در روزنامه واشتنگتن‌پست است.

به عبارت دیگر، عربستان همان کاری را کرده که معمولا ایران متهم به انجام آن است.

کالامور ادامه می‌دهد که «رفتارهای ناقض حقوق بشر در مورد ایران شناخته‌شده‌ هستند؛ ایران همجنسگراها را اعدام می‌کند، شهروندان مقیم خارجش را دستگیر می‌کند و اقلیت‌ها تحت تعقیب قانونی قرا می‌گیرند؛ ایران از حماس و حزب‌الله و بشار اسد حمایت می‌کند و ظاهرا برای برخی اهدافش به خارج از کشور تیم «ترور» می‌فرستد. به دلیل مواردی از این قبیل است که آمریکا سال‌ها ایران را تحت فشار گذاشته است.»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

نویسنده آتلانتیک به پوشش رسانه‌ای موضوع خاشقجی در ایران اشاره کرده و می‌گوید بیشتر تمرکز بر روابط بین ترکیه و عربستان بوده است. ایرانی‌ها از «شکاف بین روابط ترکیه و عربستان» حرف می‌زنند که به نوشته وبسایت المانیتور می‌تواند برای ایران خبر خوبی باشد.

ترکیه و ایران بر سر برخی مسائل اختلاف نظر دارند، خصوصا در مورد سوریه، اما روابط تجاری عمیقی دارند و هر گونه اختلاف بین سعودی و ترکیه می‌تواند به تقویت روابط تهران و آنکارا و انزوای سعودی منجر شود.

این نویسنده می‌گوید، نکته‌ قابل توجه این است که دولت رجب طیب اردوغان که خود سابقه سرکوب شهروندان و آزادی خبرنگاران را داشته است، منبع بیشترین اطلاعاتی است که در مورد جمال مطرح کرده است.

به عقیده نویسنده، بخشی از چالش این موضوع در حال حاضر برای آمریکا، ارائه فرمولی برای حل مساله به گونه‌ای است که متحد قدیمی این کشور منزوی نشود. منافع آمریکا و عربستان در بسیاری موارد در یک راستاست؛ قیمت نفت در بازار جهانی، افراطی‌گری اسلامی و نفوذ ایران در عراق، سوریه، لبنان و جاهای دیگر.

نویسنده می‌گوید که مطرح شدن احتمال تحریم عربستان به دلیل نقض حقوق بشر ضربه بزرگی به کمپین روابط بین‌الملل عربستان که اخیرا به دنبال ارائه چهره‌ای جدید بوده، می‌زند. به نوشته این رسانه «ایران نیز در این موارد می‌تواند به عربستان اشاره کرده و بگوید: شما هم خیلی بهتر از ما نیستید.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy