Thursday, Oct 18, 2018

صفحه نخست » کریم سجادپور: تهران ممکن است تا پایان دولت ترامپ انتظار بکشد

sajadi_101818.jpgسی بی اس نیوز در گزارشی نوشت: کریم سجادپور می گوید با وجودی که تحریم های آمریکا علیه صنعت نفت ایران هنوز اعمال نشده، تهران ممکن است در پی حفظ وضعیت موجود باشد تا سرنوشت ریاست جمهوری دونالد ترامپ روشن تر شود.

کریم سجادپور، پژوهشگر ارشد «بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی»، معتقد است: «به نظر می رسد استراتژی ایران اساسا انتظار کشیدن برای به پایان رسیدن دولت ترامپ است. انتظار کشیدن برای انتخابات میاندوره ای، انتظار کشیدن تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ برای روشن شدن انتخاب دوباره پرزیدنت ترامپ.»

سجادپور در مصاحبه ای با مایکل مورل، کارشناس ارشد امور امنیت ملی در شبکه «سی بی اس»، طیفی از پیامدهای احتمالی رو در رویی آمریکا و ایران را در ادامه تشدید فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک دولت ترامپ بر رژیم چنین تشریح می کند: «پیامد شماره یک اساسا ادامه وضعیت فعلی است. آمریکا از توافق خارج شده است، اما ایران مانند دیگر طرفین توافق هسته ای، اروپا، روسیه و چین به آن متعهد می ماند» تا نشان دهد آمریکا در دوره ترامپ به تعهدات بین المللی اش بی اعتنا است در حالی که ایران به توافق هایش عمل می کند، «این وضع از منظر آمریکا بد نیست زیرا ایران پایش را همچنان بر ترمز هسته ای گذاشته شده است.»

سجادپور می گوید در سناریوی دوم که ممکن است برای پرزیدنت ترامپ جذاب باشد، ایران در زیر وخامت اوضاع اقتصادی و ناآرامی های اجتماعی عملا مجبور به تعامل دیپلماتیک و مذاکره بر سر توافق هسته ای شبیه ماجرای کیم جونگ اون در کره شمالی می شود: «رهبر جمهوری اسلامی لجوج تر است، اما به مراتب زمان کمتری نسبت به کیم جونگ اون در اختیار دارد.»

کیم جونگ اون سی و چند ساله دهه ها حکفرمایی را برای خود متصور است، در حالی که آیت الله علی خامنه ای ۷۹ ساله چشم انداز خوبی پیش رو ندارد. اگر سطح سرمایه گذاری خارجی ضعیف و رشد اقتصادی ایستا باشد، خامنه ای در مرحله ای به این نتیجه می رسد که باید غرورش را مانند زمان پذیرش برجام قورت بدهد.

پرزیدنت ترامپ نسبت به مذاکره با رهبران ایران ابراز تمایل و آمادگی کرده است.

سجادپور گفت: «فکر می کنم روحانی خواهان روابطی متفاوت بین آمریکا و ایران است، اما تا زمانی که خامنه ای رهبر است این خصومت برقرار خواهد ماند.»

کارشناس ارشد امور ایران یادآوری می کند که «سپاه پاسداران طی سال ها درآمد بسیاری به دست آورده است و نه تنها قدرتمندترین نهاد سیاسی بلکه مقتدرترین نهاد اقتصادی ایران است».

تلاش سپاه پاسداران برای در دست گرفتن آشکارتر قدرت در نتیجه یک تحول عمده در ایران، می تواند پیامد سوم باشد: «فروپاشی داخلی رژیم یا نوعی کودتا محتمل است.»

به گفته سجادپور «پیامد شماره چهار مناقشه است. تمام این سه جنگ سرد می تواند به طور بالقوه داغ شود. تلاش ایران در ایجاد مزاحمت برای کشتی های آمریکایی در خلیج فارس و از سر گرفتن برنامه هسته ای می تواند یک حمله نظامی بالقوه را در پی داشته باشد. دور از تصور نیست که طی دو سال آینده شاهد گونه ای تشدید تنش یا مناقشه با ایران باشیم».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy