Saturday, Oct 20, 2018

صفحه نخست » مدافعان حقوق بشر بازداشت‌های گسترده شهروندان اهوازی را محکوم کردند

bazdasht.jpgکانون مدافعان حقوق بشر با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بازداشت گسترده شهروندان اهوازی در پی حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در اهواز ابراز نگرانی و آن را محکوم کرد.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر٬ متن اطلاعیه کانون مدافعان حقوق بشر در تاریخ ۲۹ مهر که به امضای شیرین عبادی٬ رییس این کانون رسیده٬ به شرح زیر است:

هموطنان عزیز؛

طبق اطلاعات رسیده، جمهوری اسلامی ایران با سوء استفاده از شرایط به وجود آمده پس از حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز در تاریخ ۳۱ شهریور ماه، مبادرت به دستگیری تعداد زیادی از شهروندان استان خوزستان و عمدتاً شهر اهواز نموده است. هرچند مراجع دولتی گزارشی از تعداد و نحوه دستگیری‌ها نداده‌اند، اما طبق اظهارات خانواده‌ها، بیش از پانصد نفر در مهرماه دستگیر شده‌اند که محل نگهداری اغلب آنان نیز نامشخص است. بازداشت شدگان از کلیه حقوق قانونی خود از جمله حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم هستند.

این دستگیری‌ها که یادآور رفتار دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام در آن کشور است با هدف ایجاد رعب و وحشت خصوصاً در بین شهروندان اهوازی صورت گرفته تا آنان را در قبال سیاست‌های تبعیض آمیز حکومتی و مطالبات معوقه‌شان وادار به سکوت کند.

کانون مدافعان حقوق بشر، با محکوم کردن دستگیری‌های اخیر و هر نوع رفتار فراقانونی مأمورین امنیتی و سپاه پاسداران، اعلام می‌دارد که بازداشت‌های کور و امنیتی کردن منطقه٬ نتیجه‌ای جز ایجاد نارضایی بیشتر نداشته و مسلماً نمی‌تواند منجر به خاموش کردن صدای معترضان شود. پاسخگویی و بر آوردن مطالبات معوقه شهروندان و مبارزه جدی و مستمر با فساد اداری و خفقان موجود و نیز آزادی تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی تنها راه ایجاد آرامش در کشور است.

شیرین عبادی
رئیس کانون مدافعان حقوق بشر

۲۹ مهر ماه

***

بازداشت‌های گسترده اهواز را محکوم می‌کنیم

پس از حمله خونین به رژه نیروهای مسلح در اهواز در سی و یکم شهریور گذشته، رهبر، رئیس جمهور، وزیر خارجه و دیگر فرماندهان بلندپایه ج ا ا ابتدا نیروهای استقلال طلب و کشورهای خارجی را مسؤول آن حمله قلمداد کردند. اما پس از مدتی، مسوولان نظامی و امنیتی اعلام کردند که حمله یادشده کار داعش بوده است و چند روز پیش ادعا کردند که برنامه ریز اصلی آن توسط عواملشان در عراق کشته شده است. نیز وزارت اطلاعات ادعا کرد که بیست و دونفر از افراد مرتبط با مهاجمان را دستگیر کرده‌اند و عکس‌هایشان را نیز منتشر نمودند.

اکنون - اما - بازداشت‌ها شامل روشنفکران، فعالان مدنی، فرهنگی و مذهبی شده است که اساسا معتقد به فعالیت‌های مسالمت آمیز و مردمی هستند. اما مساله از این هم فراتر رفته است و در مواردی، کودکان و زنان افراد بازداشتی را به عنوان گروگان به زندان افکنده‌اند. شمار زندانیان عرب به صدها تن رسیده است. برخی از بازداشت شدگان را به تهران منتقل کرده‌اند و از مکان بازداشت برخی دیگر خبری در دسترس نیست. ضمنا هیچ کس را جرأت پرس و جو از دادگاه‌ها و ادارات امنیتی نیست چون بی درنگ بازداشت می‌شود. از این رو به نظر می‌رسد، دستگاه‌های امنیتی ج ا ا با دستاویز حمله یادشده هر کاری را که می‌خواهند با مردم عرب می‌کنند. آنان می‌کوشند با ایجاد جو رعب و وحشت و زندان و شکنجه و اعدام هر گونه فعالیت فرهنگی و مدنی مستقل را در استان از ریشه برکنند.

نظام جمهوری اسلامی با عدم فهم مطالبات اثنیک‌ها و خواسته‌های دموکراتیک آنها و به جای برآوردن این مطالبات، با توسل به حربه زور و سرکوب بر شدت تنش و ناامنی و نا آرامی در این مناطق می‌افزاید.

ما امضا کنندگان این بیانیه از فعالان، شخصیت‌ها و نهادهای سیاسی و حقوق بشری می‌خواهیم تا صدای این بی صدایان باشند و برای رهایی هموطنان عرب خویش بکوشند.

ما امضا کنندکان ضمن محکوم کردن این دستگیری‌ها، خواستار تضمین سلامت جانی بازداشت شدگان و آزادی فوری آنان هستیم و با توجه به کارنامه سیاه ج ا ا، مقامات قضایی و امنیتی ایران را مسوول هر گونه آسیب بدنی و روانی وارد بر این زندانیان می‌دانیم.

امضاکنندگان:

*کانون مبارزه با نژاد پرستی در ایران

*Ahwazi Observatory for Human Rights (رصد حقوق بشر در احواز)

*جمعى از فعالان حقوق بشر در داخل و خارج از کشور

اسامى بعضى از بازداشت شدگان که تا کنون هویت آنها توسط فعالان حقوق بشر محرز شده است بشرح زیر است:

۱. احمد امین (قیس) غزی ساکن زویه عامری (کوی ملت) اهواز نویسنده و پژوهشگر وفعال فرهنگى

۲. سید صادق نزاری (ابونبیل) ۶۳ ساله ساکن کوى آل صافى اهواز

۳. سجاد سیلاوى ۲۵ ساله ساکن کوى کواخه (آل صافی) اهواز

۴. جواد بدوى ۲۶ ساله ساکن کوی ملاشیه اهواز

۵. شانی شموسی ساکن کوی ملاشیه اهواز

۶. خلیل سیلاوی ساکن کوی ملاشیه اهواز

۷. جمیل سیلاوی ساکن کوی ملاشیه اهواز

۸. صادق سیلاوی ساکن کوی ملاشیه اهواز

۹. فارس شموسی ساکن کوی ملاشیه اهواز

۱۰. علی مزرعه ساکن کوی ملاشیه اهواز

۱۱. سمیر سیلاوی ساکن کوی ملاشیه اهواز

۱۲. ریاض شموسی ساکن کوی ملاشیه اهواز

۱۳. علی حیدری فرزند شایع ساکن کوی ملاشیه اهواز

۱۴. یوسف خسرجى ساکن کوی ملاشیه اهواز

۱۵. جواد هاشمى ساکن کوی ملاشیه اهواز

۱۶. على رضا دریس ساکن کوی ملاشیه اهواز

۱۷. ماهر مسعودى ساکن کوی ملاشیه اهواز

۱۸. ریاض زهیرى ساکن کوی ملاشیه اهواز

۱۹. خالد سیلاوى ساکن کوی ملاشیه اهواز

۲۰. مختار مسعودى ساکن کوی ملاشیه اهواز

۲۱. علی الباجی ساکن کوی ملاشیه اهواز

۲۲. محمد مسعودى ساکن کوی ملاشیه اهواز

۲۳. جادر عفراوی ساکن کوی ملاشیه اهواز

۲۴. عقیل شموسی ساکن کوی ملاشیه اهواز

۲۵. سید جلیل موسوى ساکن کوی ملاشیه اهواز

۲۶. عیسى بدوی ساکن کوی

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy