Wednesday, Oct 24, 2018

صفحه نخست » انتقاد سپاه از وزارت خارجه

zarif_102318.jpgانتقاد از «عدم استفاده خوب» از پرونده خاشقجی

رادیو فردا - معاون پارلمانی سپاه پاسداران روز چهارشنبه، دوم آبان‌ماه، ضمن واکنش به تحریم‌های تازه این نهاد، از وزارت خارجه دولت حسن روحانی خواست از «فرصتی» که در پی افشای قتل جمال قاشقجی در کنسول‌گری عربستان در ترکیه پیش آمده، «به خوبی» استفاده کند.

محمدصالح جوکار از «دستگاه دیپلماسی» ایران خواست تا «در شرایط فعلی، دقیق‌تر و فعال و هوشمندانه» عمل کند و «مردم جهان را آگاه سازد که قتل خاشقجی تنها یکی از هزاران جنایات آل سعود است».

آقای جوکار تحریم‌های تازه علیه سپاه پاسداران و قاسم سلیمانی را به ماجرای قتل روزنامه‌نگار منتقد در استانبول پیوند زده و این تحریم‌ها را ابزاری برای «انحراف افکار عمومی» توصیف کرده است.

به گفته وی، «نباید تنها اخبار دنیا را رصد و دنبال کرد»، بلکه «دستگاه دیپلماسی ما باید با پرداختن به زوایای مختلف این جنایات، مردم جهان را آگاه سازد که این گونه جنایات در یمن و دیگر کشورها هر لحظه تکرار می‌شود.»

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

جوکار به صراحت از این که دستگاه دیپلماسی ایران از این «فرصت، به خوبی استفاده نمی‌کند، اما دیگر کشورها در راستای منافع خودشان به خوبی دارند از این موضوع بهره می‌برند» انتقاد کرده است.

جمال خاشقجی، از منتقدان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و یادداشت‌نویس روزنامه واشینگتن‌پست، سه هفته پیش برای انجام امور دفتری مربوط به ازدواج خود به کنسول‌گری سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما از این محل خارج نشد.

عربستان نخست اعلام کرد که او از محل خارج شده و پس از دو هفته اذعان کرد که آقای خاشقجی در کنسول‌گری در یک «دعوا و مشاجره» کشته شده است.

اظهارات این مقام سپاه در حالی بیان شده که وزارت خارجه جمهوری اسلامی تاکنون به صورت رسمی درباره کشته‌ شدن قاشقجی موضع‌گیری نکرده است.

معاون پارلمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد که ریاض «در این سالها همواره با حمایت آمریکا صدای معترضین و آزاداندیشان را خفه کرده است اما برملا شدن قتل خاشقجی موجب شد تا توجه افکار عمومی به این جنایت جلب شود و امروز آنها تحت فشار افکار عمومی و رسانه‌ها قرار گرفته‌اند.»

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی (واس) اعلام کرد که سپاه پاسداران، قاسم سلیمانی، عبدالرضا شهلائی و حامد عبداللهی در فهرست نهادها و افراد تروریستی سعودی و بحرین قرار گرفته‌اند.

نام عبدالرضا شهلائی و حامد عبداللهی در سال ۱۳۹۰ در «پرونده ترور» عادل الجبیر، سفیر وقت عربستان در آمریکا نیز مطرح شده بود. آمریکا و اتحادیه اروپا در ارتباط با این پرونده قاسم سليمانی، عبدالرضا شهلايی و حامد عبداللهی را مورد تحريم قرار دادند.

جوکار این اقدام عربستان و یمن را نوعی «عملیات روانی» برای نجات عربستان از «باتلاق» ماجرای جمال خاشقجی دانسته و گفت که «ترور خاشقجی موجب شد تا سران عربستان دست به اقدامات کورکورانه از جمله قرار دادن نام حاج قاسم و سپاه در لیست حامیان تروریسم بزنند تا افکار عمومی را منحرف کنند.»

معاون پارلمانی سپاه اضافه کرد که عربستان سعودی «به تبعیت» از آمریکایی‌ها «دست به این عملیات روانی در منطقه زده» است.

پیش از وی نیز اسماعیل کوثری، جانشین قرارگاه ثارالله سپاه گفته بود که این اقدام عربستان برای «منحرف کردن» افکار عمومی جهان و منطقه از موضوع قتل جمال خاشقجی است.

روابط ایران و عربستان به دنبال مرگ صدها زائر ایرانی در منا و حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسول‌گری این کشور در مشهد، تیره‌تر از گذشته شده است.

دو کشور در حال حاضر به طور نیابتی با یکدیگر در چند کشور منطقه رو در رو قرار گرفته‌اند و رهبران‌شان با تندترین لحن، همدیگر را خطاب قرار می‌دهند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy