Thursday, Oct 25, 2018

صفحه نخست » از سیستم دفاع موشکی اس۳۰۰ برای تامین امنیت علی خامنه‎ای استفاده می‌شود

S300.jpgکیهان لندن - تصاویر ماهواره‎ای از ساخت و سازهای جدید در فرودگاه تجاری- نظامی «هاشمی‎نژاد» مشهد خبر می‎دهد.

وبسایت تحقیقی «بلینگ کت»، ۲۳ اکتبر (دوم آبان)، با استناد به تصاویر ماهواره‎ای گزارش داده در دو سال گذشته هربار که علی خامنه‎ای رهبر جمهوری اسلامی به مشهد سفر کرده قرارگاه پدافندی خاتم‎الانبیاء بخشی از سیستم‌ دفاع موشکی ۳۰۰PMU-2 خود را به این شهر منتقل کرده است.

در این گزارش آمده در بخش شمالی این فرودگاه یک پد جدید برای به کارگیری موشک‎های سام (SAM) ایجاد شده است.

در بین سال‎های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ جمهوری اسلامی سه بار سیستم‎های دفاعی S300 را آزمایش کرده که هر سه با سفرهای علی خامنه‎ای به این شهر همزمان بوده است.

اولین استقرار به ژوئن ۲۰۱۷ برمی‎گردد که خامنه‎ای در جمع مسئولان قضایی در این شهر سخنرانی داشت.

دومین استقرار بین مارس و آوریل ۲۰۱۸ انجام شد وقتی رهبر جمهوری اسلامی در مراسم نوروز به مشهد سفر کرد.

سومین استقرار بین ژوئن و اوت ۲۰۱۸ بود وقتی او در مراسم غبارروبی حرم امام هشتم شیعیان شرکت کرد.

بطور معمول تجهیزات تشکیل دهنده این سیستم شامل دو لانچر (TEL) و یک رادار هدف‎یاب (۳۰N6E2 (Tomb Stone و یک رادار شناسایی ۹۶L6E است. تمام این تجهیزات در این پایگاه هوایی قابل مشاهده بودند. در مراسمی که در ژوئن ۲۰۱۷ برگزار شد رادار شناسایی ۹۶L6E به مشهد منتقل نشده بود.

در تمام این سه مورد قطعات این سیستم از محل استقرار اصلی خود در فرودگاه بین‎المللی مهرآباد در غرب تهران جابجا شدند. منابع ویدئویی که در دست است نشان می‎دهد این سیستم موشکی از طریق بزرگراه جابجا شده‌اند. علاوه بر فرودگاه‎ مهرآباد سایت‎های دیگری که برای S300 استفاده می‎شوند در بوشهر، خاورشهر و اصفهان مستقر هستند.

شهر مشهد حدود ۷۵ کیلومتر از مرز ترکمنستان و حدود ۱۷۰ کیلومتر از مرز افغانستان فاصله دارد.

این مدل سیستم S300 بُردی حدود ۲۰۰ کیلومتر دارد. ساخت و سازهای اخیر نشان می‌دهد ایران این سیستم‎ها را از خارج از پایگاه‌های هوایی مورد استفاده قرار می‌دهد.

اولین محموله S300 تیرماه ۱۳۹۵ وارد ایران شد. روس‎ها این سیستم را ۱۰ تا ۱۵ سال بعد از انعقاد قرارداد تحویل دادند که به تنشی جدی در روابط تهران و مسکو تبدیل شد و کار به شکایت کشید.

اوت سال ۲۰۱۸ بابک تقوایی پژوهشگر نظامی در توییتی اشاره می‎کند که استقرار این سیستم دفاعی در مشهد مربوط به اقامت دو هفته‎ای خامنه‎ای در کاخ ملک‎آباد مشهد است.

کاخ ملک‎آباد مشهد مجموعه عمارت، باغ و چشمه‎سرای باصفایی است که بعد از انقلاب مصادره شد و در اختیار آستان قدس قرار گرفت. طرح دکوراسیون و مبلمان داخلی این کاخ را شرکت دوانسن فرانسوی انجام داد و ظروف مورد استفاده در آن از آلمان و تابلوهای نقاشی از ایتالیا خریداری و به این مکان منتقل شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy