Thursday, Oct 25, 2018

صفحه نخست » پسر جمال خاشقجی، عربستان سعودی را ترک کرد

son_102518.jpgرادیو فردا - خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع نزدیک به خانواده خاشقجی گزارش داد صلاح خاشقجی پسر بزرگ جمال خاشقجی عربستان را ترک کرد.

به گفته یکی از این منابع صلاح خاشقجی که تابعیت سعودی-‌آمریکایی دارد تاکنون ممنوع‌الخروج بود. برپایه این گزارش وی چهارشنبه از عربستان خارج شده است. این منابع مقصد و جزییات سفر صلاح خاشقجی را اعلام نکردند.

روزنامه ایندیپندت پیشتر گزارش کرده بود سه فرزند خاشقجی به همراه همسر سابقش مدتی پیش از طریق امارات به آمریکا گریخته‌اند و صلاح خاشقجی فرزند چهارم وی که در ریاض مانده، ممنوع‌الخروج شده است.

صلاح خاشقجی روز دوشنبه این هفته با محمد بن سلمان ولیعهد و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان دیدار کرد.

دوستان خاشقجی و شماری از قانونگذاران آمریکایی بن‌سلمان را آمر قتل جمال خاشقجی می‌دانند.

دادستان عربستان سعودی: مرگ جمال خاشقجی، قتل عمد بود

ایران اینترنشنال - دادستان عمومی عربستان سعودی اعلام کرده که مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌‌نگار منتقد حکومت عربستان سعودی، در کنسول‌گری این کشور در استانبول ترکیه «قتل عمد» بوده است.

براساس اعلام رسانه‌های عربستان، مقام‌های قضایی این کشور اعلام کرده‌اند که در حال تحقیق روی این پرونده و بازجویی از مظنونان هستند. گفته می‌شود این تحقیقات براساس یافته‌های کمیته مشترکی است که ترکیه و عربستان سعودی برای پیگیری این مساله تشکیل داده بودند.

این سومین موضع دولت سعودی در رابطه با قتل مناقشه‌برانگیز خاشقجی است.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، روز دوم اکتبر وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد، اما پس از آن از او خبری نشد.

پس از ناپدید شدن خاشقجی در روز دهم مهر ماه، در جریان مراجعه به کنسولگری سعودی در ترکیه، دولت سعودی ادعا کرده بود که جمال به سلامت کنسولگری را ترک کرده و این دولت به پلیس ترکیه کمک خواهد کرد تا او را پیدا کند.

بیش از دو هفته بعد، در ۲۸ مهرماه، دولت سعودی اعلام کرد که جمال «قربانی» یک درگیری با عوامل خودسر در کنسولگری شده و هجده نفر در رابطه با قتل او بازداشت شده‌اند.

در تازه‌ترین موضع ، دولت سعودی احتمال مرگ تصادفی را رد کرده و از برنامه‌ریزی عوامل «خودسر» برای قتل او صحبت کرده است.

مواضع و توضیحات دولت سعودی باعث افزایش تردید در جامعه بین‌المللی نسبت به توضیحات آنها شده است، در حدی که رییس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ، آن را «بدترین لاپوشانی» تاریخ خواند.

دولت آمریکا اعلام کرده است که ویزای ورود به آمریکا را برای ۲۱ نفر که مشکوک به دست داشتن در قتل خاشقجی هستند لغو کرده و احتمالا آنها را تحریم خواهد کرد. دولت آمریکا اعلام نکرده این ۲۱ نفر چه کسانی هستند و آیا مسئولین دولتی در بین آنها هستند یا خیر.

دولت و رسانه‌های ترکیه نیز این پرونده را از ابتدا پیگیری و اطلاعات زیادی درباره آن به رسانه‌ها درز داده بودند. از جمله آن‌که مقام‌ها و رسانه‌های ترکیه ادعا کرده بودند که نوار صوتی از زمان بازداشت، شکنجه و قتل خاشقجی در کنسول‌گری عربستان را در اختیار دارند.

روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده که این فایل‌های صوتی در اختیار رییس سی.‌آی.‌ای (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) قرار گرفته و او این فایل‌ها را شنیده است.

پیش از این رسانه‌ها اعلام کرده بودند که خاشقجی به محض ورود به کنسولگری عربستان، بازداشت و ضرب و شتم می‌شود، در هنگام بازجویی انگشتانش قطع شده و در نهایت با بریدن سر کشته می‌شود.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز چهارشنبه ۲ آبان برای نخستین بار به شکل عمومی درباره این پرونده اظهارنظر کرد. او قتل خاشجقی را «دردناک» توصیف کرد و وعده داد که «عدالت اجرا خواهد شد».

با وجود این، تعدادی از مخالفان حکومت سعودی معتقدند که قتل خاشقجی، بدون اطلاع ولیعهد عربستان سعودی ممکن نبود. برخی رسانه‌های ترکیه نیز تصاویری منتشر کردند که نشان می‌داد پیش از قتل خاشقجی، گروهی ۱۵ نفره از ماموران سعودی وارد کنسول‌گری عربستان در استانبول شده و پس از چند ساعت آن‌جا را ترک کرده‌اند. از جمله افراد حاضر در این گروه، فردی است که محمد بن‌ سلمان را در سفرهایش به آمریکا و اروپا همراهی کرده بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy