Thursday, Oct 25, 2018

صفحه نخست » واشنگتن پست: کشورهای عرب نگران بی ثباتی عربستان و منطقه هستند

102518A_top.jpgصدای آمریکا - واشنگتن پست در گزارشی نوشت: بسیاری در جهان عرب، مدت ها نسبت به جاه طلبی های ولیعهد سعودی و تفرعن او ابراز نگرانی کرده اند. دیگران از استیلا و ثروت سعودی ها منزجر بوده اند. تقریبا همه از قتل جمال خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول شوکه شدند و شمار اندکی تردید دارند که این دستوری رسمی بوده است.

یک مقام ارشد منطقه خلیج فارس می گوید: «این وضعیت به دلیل ابهام بر سر چگونگی تاثیرش بر روابط بلند مدت آمریکا معضلی برای منطقه است.»

کشورهای عرب از تمام جنبه های سیاست های ترامپ در برابر جهان عرب خوشحال نیستند. اکثرا با مخالفت دولت آمریکا با اخوان المسلمین همراه هستند ولی همه چنین احساسی ندارند. بعضی از حمایت یکجانبه دولت ترامپ از اسرائیل ناخشنودند و روابط پر فراز و نشیب کاخ سفید با ترکیه هم به دقت زیر نظر قرار دارد.

ولی عزم ترامپ در برخورد با ایران، پس از رویکرد نرم دولت اوباما به تهران، با اندک استثناهایی، مورد استقبال اکثر کشورهای عرب قرار گرفته است. دولت ترامپ با وجود همه کمی و کاستی ها، عربستان سعودی را میانجی اصلی و رهبر اتحاد عرب در مواجهه با تهران برگزیده است.

صدای آمریکا

یک مقام دیگر منطقه می گوید در دولت کنونی آمریکا عربستان سعودی «ستون» شکل دهنده روابط اعراب با ایالات متحده است: «چه کشور دیگری در منطقه می تواند این رهبری را در اختیار بگیرد؟»

امارات متحده عربی به عربستان سعودی به عنوان متحدی جدایی ناپذیر نگاه می کند و در جنگ به رهبری سعودی در یمن با شورشیان مورد حمایت ایران شانه به شانه ریاض قدم بر می دارد.

انور قرقاش، وزیر خارجه امارات متحده عربی، هفته گذشته در توییتی یادآوری کرد که عربستان سعودی به عنوان محل مقدس ترین اماکن اسلام و همچنین بخش چشمگیری از نفت جهان برای همه آن ها مهم است: «حضور سعودی برای ثبات و توسعه در فضایی پر دردسر و دشوار حیاتی است. بحران های گذرا این واقعیت را تغییر نمی دهد.»

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

قرقاش سه روز بعد در توییت دیگری با تفکیک قائل شدن میان یافتن حقیقت درباره جمال خاشقجی و هدف گرفتن ریاض و نقش آن نوشت، منطقه «به عربستان سعودی و هر آن چه به لحاظ سیاسی، اقتصادی و مذهبی نمایندگی می کند وابسته است.»

بحرین، کویت، مصر و اردن واکنش های مشابهی نشان داده اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy