Friday, Oct 26, 2018

صفحه نخست » حقیقت تلخ یا دروغ شیرین؟؛ ف. م. سخن (ویدئو + متن)

هر انسانی، خواهان بر آورده شدن آرزوهایش است. سخن گفتن از آرزوها و احتمال بر آورده شدن آن ها، شیرین است و دلپذیر.
آدمی دوست دارد حرف های امیدوار کننده بشنود. حرف های مثبتی که او را تایید می کنند و باعث یاس و نومیدی او نمی شوند.

همه ی ما همین طوریم و استثنا هم ندارد. شاید یکی از دلایل پیشرفت انسان همین امیدواری ها و مبارزه با یاس ها باشد.

آرزوهای شخصی را شاید بتوان با تلاش فردی و پایمردی به تحقق رساند، اما آرزوهایی که تحقق شان به خواست و اراده ی میلیون ها انسان بستگی دارد، شاید آن طور که باید، قابل تحقق نباشد.

حقیقت این است که حتی تحقق آرزوهای شخصی، نیاز به فراهم آمدن شرایط و موقعیت هایی دارد که اگر به دست نیایند، تحقق آن ها هم مقدور نخواهد بود. به همین خاطر است که افراد در قشرهای مختلف قرار می گیرند و افراد ناموفق در تحقق آرزوها، تعدادشان بسیار بیشتر از افراد موفق و به آرزوهای خود رسیده است.
انسان، به طور فردی در مقابل ۷ میلیارد انسان دیگر که لحظه به لحظه بر شرایط زیستی او تاثیر می گذارند قرار دارد و مشخص است که احتمال جور شدن شرایط و موقعیت ها، که در اثر عملکرد این ۷ میلیارد انسان شکل می گیرد، در لحظه ای که انسانِ آرزومند، وارد عمل شده و برای تحقق آرزوهایش آستین بالا زده بسیار کم است. به این لحظات نادر که در اختیار آدمی نیست، «شانس» یا «اقبال» می گویند.

ما ایرانیان نیز، آرزوهای بزرگ فردی و اجتماعی در سر داریم. یکی از آرزوهای اجتماعی ما، تغییر نظام حاکم بر کشورمان است. ما می خواهیم کشوری موفق و پیشرفته داشته باشیم. می خواهیم مردم کشورمان در رفاه زندگی کنند. می خواهیم هیچکس، به خاطر فقر و فاقه از پیشرفت باز نماند. به خاطر فقر و فاقه گرسنه نماند، بی مسکن نماند، بی آموزش و درمان نماند. می خواهیم حکومتی داشته باشیم، که خرافات را اشاعه ندهد، ثروت های خدادی کشورمان را صرف آبادانی کشورمان کند. می خواهیم حکومتی داشته باشیم، که ما را بر اساس شاخص های پذیرفته شده ی بین المللی، به بالاترین درجات برساند و در جهان، الگوی پیشرفت و تمدن شود.

آری. آرزوهای بزرگی داریم و خواسته های پایان ناپذیر. اما آیا می توانیم با وضعیتی که در حال حاضر داریم به آرزوهایمان دست یابیم؟

آیا حاضریم حقیقت تلخ را بشنویم، یا دوست داریم شنونده ی دروغ های شیرینی باشیم که بدون در نظر گرفتن وضعیت واقعی مان، دائما از تحقق آرزوهایمان سخن می گوید؟ آیا می دانیم که شنیدن حقیقت تلخ، فایده اش برای رسیدن به آرزوها، بیشتر از دروغ هایی ست که ما را به خواب شیرین فرو می برد؟ آیا می دانیم، آن که حقیقت تلخ را می گوید، خود آرزوها دارد، و مطلقا هم ناامید نیست، ولی با گفتن حقایق، سعی می کند ما به وسایل لازم برای تحقق آرزوهایمان دست یابیم؟ می گوید برای رسیدن به آرزوهایمان، به جای حرف زدن و شعرهای زیبا خواندن، ابتدا، و پیش از هرچیز، به دنبال تهیه وسایل و فراهم آوردن شرایط باشیم، و به جای تصور باطل پریدن از روی صد پله، موانع را کنار بزنیم و پله ها را یکی یکی بالا برویم؟
خوب است به این موضوع فکر کنیم. فکر کردن به این موضوع، اولین پله ای ست که برای تحقق آرزوهای اجتماعی مان بر آن قدم می گذاریم.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy