Saturday, Oct 27, 2018

صفحه نخست » اعلام آتش‌بس میان جهاد اسلامی و اسرائیل

F1183879-81A8-43EF-A89D-CC72FFB54EFD.jpegدویچه وله فارسی

در پی کشته شدن چند فلسطینی در اعتراضات مرزی، گروه جهاد اسلامی خاک اسرائیل را هدف حملات موشکی قرار داد. اسرائیل نیز به مواضع این گروه حمله کرد. دو طرف اینک از توافق بر سر آتش‌بس خبر داده‌اند.
گروه جهاد اسلامی با میانجی‌گری مصر با اسرائیل بر سر آتش‌بس موقت به توافق رسید. این گروه گفته چنانچه اسرائیل به این توافق پای‌بند بماند، جهاد اسلامی نیز آتش‌بس را رعایت خواهد کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که تا پایان شامگاه شنبه پنجم آبان (۲۷ اکتبر) هیچ موشکی از سوی جهاد اسلامی شلیک نشده و حمله‌ای نیز از سوی اسرائیل صورت نگرفته است.
در پی کشته‌شدن پنج فلسطینی از سوی سربازان ارتش اسرائیل در جریان اعتراضات مرزی، از روز جمعه (چهارم آبان) تا زمان توافق بر سر آتش‌بس، جهاد اسلامی بیش از ۳۰ موشک از نوار غزه به سمت اسرائیل پرتاب کرد.
ارتش اسرائیل نیز در واکنش به این حملات موشکی بیش از ۸۰ موضع جهاد اسلامی را هدف قرار داد.

تشدید درگیری‌ها میان دو طرف نگرانی از شعله‌ور شدن جنگی جدید میان اسرائیل و فلسطینیان را شدت بخشید. شاخه‌های نظامی چندین گروه فلسطینی از جمله سازمان حماس روز جمعه در یک بیانیه مشترک آمادگی خود را برای یک رویارویی نظامی با اسرائیل اعلام کردند.
یک سخنگوی ارتش اسرائیل گروه جهاد اسلامی را متهم کرد که از سوریه و سپاه پاسداران ایران دستور می‌گیرد. جاناتان کونریکوس به صورت تلویحی ایران و سوریه را نیز تهدید کرد و گفت پاسخ اسرائیل به این حملات موشکی "از نظر جغرافیایی محدود نخواهد ماند. " هر چند این حملات از سوی جهاد اسلامی ترتیب داده شدند، اما کونریکوس تأکید کرد، اسرائیل گروه حماس را "مسئول هرآنچه می‌داند که از سوی غزه می‌آید."
اسرائیل بارها ایران را متهم به کمک‌رسانی به نیروهای شبه‌نظامی در نوار غزه کرده اما تا کنون به ندرت جمهوری‌اسلامی را با یک حمله موشکی مشخص مرتبط ساخته بود.
از ماه مارس امسال فلسطینی‌ها هر هفته در مرز با اسرائیل در اعتراض به محاصره غزه و اشغال سرزمین‌های فلسطینی تظاهرات می‌کنند. این اعتراضات به گفته مقامات فلسطینی تا کنون جان ۲۱۳ فلسطینی را گرفته است. یک سرباز اسرائیلی نیز در جریان این درگیری‌ها کشته شده است. اسرائیل معترضان فلسطینی را به نقض قوانین مرزی و حمله به سربازان اسرائیلی متهم می‌کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy