Tuesday, Oct 30, 2018

صفحه نخست » در واحد "سوهانک" چه گذشت؟ گزارش میدانی از محل حادثه

sohak_103018.jpgصحرا پورایی - شبکه بیان

بر خلاف رسانه ها که از زمان وقوع حادثه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز یا سوهانک اطلاع دقیقی ندارند، تحقیقات میدانی ما نشان می دهد که اتفاق روی داده مربوط به روز شنبه است. گزارش ما از "شبکه رسانه ای بیان" را در این خصوص می خوانید.

روز شنبه مورخ 5 آبان حوالی ظهر سر و صدای فریادهایی به گوش رسیدند که ظرف چند دقیقه تمام محوطه بیرونی دانشگاه را مملو از دانشجویان کرد.

گشت ارشاد که مدتی بود سر و کله اش نامعلوم بود، پس از مدتی بازگشت تا یک قدرت نمایی آنهم برای دانشجویان کند.

اینجا سوهانک است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز! از حدود یک ماه پیش دو اتفاق مهم در این دانشگاه رخ داد. نخست اینکه دانشگاه آزاد موفق شد زمین دانشگاه را که بخش هایی از آن در اختیار کمیته امداد امام خمینی بود، به قیمت 900 میلیارد تومان خریداری کند.

اتفاق دوم انتقال دانشجویان رشته های مدیریت، حسابداری و برخی از دیگر از رشته های علوم انسانی از واحدهای دیگر به این مکان بود. دانشگاه آزاد در اقدامی بی سر و صدا پراکندگی دانشجویانش در نقاط مختلف شهر تهران را سامان داد و همه را به یک مکان (واحد سوهانک) منتقل کرد.

حال دانشگاهی که تعدادی مشخص از دانشجویان را ساماندهی می کرد، شاهد ورود سیل جمعیتی از دانشجویانی شد که هر یک در نقطه ای به تحصیل مشغول بودند.

منطقه ای که این واحد دانشگاهی در آن واقع شده، مملو از خانه های سازمانی وابسته به خانواده های سپاه پاسداران است. شکایت احتمالی این خانواده ها کار دستشان داد و باعث شد شاهد واقعه ای تلخ پیش از اربعین باشیم. مدعیان سینه سوخته «امام حسین»، همچون "سلف ظالم" وی و در تشابهی عجیب با فجایع رخ داده در سال 88، با اتومبیل گشت ارشاد از روی دانشجوی معترض عبور کردند. اگرچه این عبور به صورت کامل صورت نگرفت و با حضور و اتحاد دیگر دانشجویان، ون گشت ارشاد متوقف شد، اما "عبور کردن از نعش" مردم گویی که برای وحوش نیروی انتظامی عادی شده است.

فریادهای "نیروی انتظامی حمایت حمایت" انگار هیچگاه به گوش آنان نرسیده و با این اقدام نشان دادند که تنها زبانی را که می فهمند، زور است!

ماجرا از این قرار بود که گشت ارشاد به دانشجویی به خاطر پوشش و حجاب تذکر می دهد و وی را سوار ماشین می کند. دانشجوی دیگری که همکلاسی وی بوده، روبروی ماشین گشت می ایستد تا نگذارد وی را به کلانتری منتقل کنند. اتومبیل گشت نیز وقیحانه حرکت می کند و دانشجو نیز روی زمین خود را به عقب می کشد. این صحنه را دانشجویان دیگر می بینند و به دنبال ماشین حرکت می کنند تا آن را متوقف سازند. ماموران گشت پس از توقف اتومبیل با دانشجویان درگیر شده و برخی را نیز دستگیر می کنند. برخی دیگر که موفق به فرار به داخل دانشگاه شده بودند نیز در امان نبودند و ماموران تلاش کردند تا وارد حریم دانشگاه شوند که با مقاومت حراست دانشگاه مواجه می گردند.

به گفته دانشجویان، رییس حراست که خود حافظ دانشجویان در این حادثه بوده، از دانشجوی دختری که روبروی ماشین ایستادگی کرد، عذرخواهی نمود اما پلیس تا کنون واکنشی نشان نداده است.

دانشجوی دیگری که خود را "حامی" معرفی می کند به ما گفت: "اینها بعد از این ماجرا نیز ول کن نبودند و برای بچه های دیگه هم خط و نشون کشیدن. یه دختره که دوربین دستش بود رو دنبال کردن تا توی اتوبوس و بهش گفتن داری از ما فیلم می گیری؟ اگه گذاشتم دیگه پاتو بذاری تو این دانشگاه"!

گفته می شود ماموران گشت ارشاد تمرکز خود را در هفته گذشته بر روی نزدیک ایستگاه مترو به این دانشگاه کرده بودند و با 3 اتومبیل در انتظار دانشجویان در ایستگاه مترو می ماندند اما روز شنبه، به خود اجازه داده و تا ورودی دانشگاه آمده بودند.

گزارشات حاکی از آن است که پس از انتشار گسترده فیلم این حادثه، هیچ خبری از ون های گشت در نزدیکی دانشگاه نیست.

در همین خصوص یکی از کارکنان دانشگاه آزاد واحد سوهانک که نامش را به رسانه ها اعلام نکرد، کل این ماجرا را تکذیب نمود. وی به ایلنا گفت: «اعتراضی در این زمینه نبوده و همانطور که در فیلم مشخص است، فقط یک نفر در آنجا حضور دارد و معلوم نیست ماجرا چیست. هیچ تجمعی در این رابطه صورت نگرفته و اتفاقی که رخ داده خارج از مجموعه دانشگاه بوده و نیروی انتظامی‌ نیز وظیفه ذاتی‌اش را انجام داده است.»

تکذیب اینگونه حوادث در حالی که همگان به چشم خود شاهد وحشیگری ماموران بوده اند کمکی به حل مساله نمی کند. به نظر می رسد عدم اعلام نام این مسئول نیز به خاطر وحشت از واکنش های دانشجویان متاثری است که خود در محل حاضر بوده اند.

حضور گشت ارشاد اگرچه کمرنگ تر شده است اما تکذیب کردن نیز مساله عجیبی است. پیشتر و در ماجرای درگیری میان ماموران زن گشت ارشاد با دو تن از زنان در یکی از پارک های تهران که منجر به درگیری شدید شده بود، اعلام شد که فیلم این حادثه و سایر حوادث مشابه، برنامه ریزی شده و با هدف خوراک دادن به دشمنان و همچنین تضعیف نظام است. حال اتفاق مربوط به دانشگاه کاملا نشان داد که چیزی برنامه ریزی شده نیست و این خشونت عریان سرکوبگران است که به خود اجازه می دهند شان دانشگاه و دانشجو را خدشه دار نمایند.

محمدرضا عارف در واکنش به این موضوع سکوت خود را به صورت متنی در توییتر شکست و نوشت: "حرمت دانشگاه و دانشجو نباید به بهانه‌های واهی مورد خدشه قرار گیرد. هنوز تبعات شکسته شدن قداست دانشگاه در دهه‌های گذشته از یاد نرفته است. نیروی انتظامی تحت عنوان گشت ارشاد یا هر عنوان دیگری حق برخورد با دانشجویان در حریم دانشگاه را ندارد."

تا کنون نیروی انتظامی واکنش مشخصی نشان نداده و ارائه توضیحات در این باره را موکول به بررسی بیشتر و دقیق تر کرده است.

هرچند که انتظار می رود رییس پلیس تهران روبروی دوربین بیاید و صراحتا ابراز شرمندگی کرده و عذرخواهی نماید، اما این انتظار باید توسط خود دانشجویان ایجاد شود. اعتصابات، تظاهرات و بست نشینی تا دریافت عذرخواهی و دلجویی رسمی از دانشجوی دختر این دانشگاه، تنها راهی است که می تواند از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy